innredning

Inaktiv bruker
jeg har et kar på 130 liter som et par scalarer skal flytte inn i,men som akvariumet står nå synes jeg det ikke er noe særlig fint. er de noen som kan gi meg noen tips for at jeg kan få det fint i det og hv a jeg kan ha oppi der.. fantasien min er ikke helt på topp c.. hehe.. skal fikse en bakrunn av isopor som jeg skal fikse litt på.lime på sand og greier.håper på mange hjelpende svar.
Medlemsakvariene representerer den ypperste idebank!

Med de fiskene du har i dette karet (så i profilen din), så må du vel regne med å innrede et tre ganger så stort kar snart.
Scalarer liker sverdplanter! Og røtter med høye, lange grener. Finner du en spennende rot med en flott utforming i en zoobutik, vil den gjøre mye for akvariets utseende og fremtoning.

Til et hundreogtretti-liters kar ville jeg kjøpt inn minst 7-8 sverdplanter, kanskje flere. Jeg liker å starte med mye planter, for det forebygger alger. Tror jeg satte inn minst 20 sverdplanter i den ene 250 literen da den var ny
Et godt tips er å kjøpe plantegjødnings-kuler av typen man skal presse ned i grusen rundt planterøttene. Sverdplanter opptar mesteparten av sin næring gjennom røttene i bunnsubstratet, så det er viktig å ha det med denne typen planter.

Sverdplanter, Echinodorus-slekten, finnes i mange varianter og farger. De er ikke bare grønne Røde og oransje blader, flekkete blader og bølgete bladkanter finnes også. Høye, lave, sverdformede blad, hjerteformede blad, noen vokser seg kjempehøye og noen er dvergplanter og noen er lave og brede... det finnes utrolig mange flotte!

Det beste av alt er at de stort sett er enkle og greie å få til,
så lenge man bare forsyner dem med nok og riktig gjødning i sanden ved røttene!

Her er et par tips om noen jeg liker svært godt og som har litt farge på bladene:
Echinodorus ozelot (rødlig variant)

Echindorus 'Rubin' Narrow leaves (nydelig rødlilla, mørk farge. Lekker!)

Echinodorus bleheri (den vanlige høye og grønne. Scalarer elsker å legge egg på de høyeste bladene på disse!)

Du finner bilder av alle artene nevnt her i Plantebasen her på AF


Inaktiv bruker
bytter til ett noe større kar etter jul så da får de litt bedre plass ihvertfall.derfor jeg ønsker tips og råd til ett nytt akvarium
Inaktiv bruker
tusen takk for dine råd. forstår at det er planter som må til sammem med scalarene
får ta en runde å få tak i noen når jeg bytter kar,så blir det kanskje noe yngel også etter hvert.
Inaktiv bruker
nå har jeg vært å kjøpt to store echinodorus bleheri og det hjalp utrolig mye.. tok ut alt plasten jeg hadde.. men kommer til å kjøpe flere planter ettervært.. så legger ut flere bilder i helga..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap