Sand

Hei!
Jeg skal hente sand fra fjæra, skal vaske og rengjøre den før den havner i karet!
Men så dukket det opp noen spørsmål:
Hvordan blir det med innvendligpompe og sand, blir det ikke masse sand i pompen da?
Må jeg ha sandsnegler, eplesnegler, ol for å holde sanden ren?
Hvor mye sand må jeg ha til en 75 l?

Mvh Cassandra

Du må være litt obs når det gjelder sand fra sjøen.
Hvis det er mye skjell i sanden så stiger jo gh verdien opp i skyene!
Jeg ville nok heller brukt f.eks blåsesand fra biltema.
Jeg har ikke opplevd noe sand i pumpa før så det tror ikke blir noe problem.
Når det gjelder hvor mye du trenger vil jeg tro at en 15-20 kilo er nok.
sand i filteret er bare et problem hvis du har et graftig filter!
Men det er ikke noe problem for et 75l akvarium med et passe filter for størrelsen.
Det er ikke noe skjellrester i vannet!
Sanden jeg skal hente er rett utenfor hytta, det har ikke vart vann på sanden siden sommeren.
Da ble den varmet av solen slik at det ble nesten som Biltmasand
Den er lys, og det er silasand:P

Skal på hytten i morgen så da får jeg bare prøve å ta med meg noe så jeg kan begynne å skylle

Jeg tror jeg har en fluval pumpe er ikke helt sikker:S

Tror dere at dette kan gå bra?
Må jeg ha sandsnegler, eplesnegler?

Mvh Cassandra
Det kan være lurt å skylle noe sand, ha det i en boks el. med vann, og la det stå en ukes tid før du måler ph.

Jeg hentet sand fra en strand, og gjorde dette etter tips fra akvaforum, og fikk skyhøye ph-verdier.
Måtte finne meg en annen strand....
sandsnegler kan være å anbefale, men du kan også bare rote forsiktig rundt i sanda en gang i uka hvis du gidder.
Ok, Bruker det vanlig vis gå bra eller?
Må jeg da skifte vann, når jeg har det i en boks?
Hva burde ph være på?

Hvordan skal jeg skylle sand?
Kan jeg bruke dette tipset?

Kan jeg bruke eplesnegler vist jeg vil?
Disse kan man jo ta bort klysene med egg som kommer for og ikke utvide bestanden

Akvarium jenta ;o)
Ok, Bruker det vanlig vis gå bra eller?

Oftest går det bra, men det er ingen vits å gamle.
Akvarium jenta ;o)
Må jeg da skifte vann, når jeg har det i en boks?

For all del ikke gjør det Poenget med å sette opp en "testboks", er for å se om vannet endrer seg noe.
Sett opp en bøtte eller hva det er med 50% sand, og 50% vann.
Sett opp en annen bøtte, med kun vann.
Mål verdien i begge på testens dag en (ph, gh, kh), og etter en uke.
Sammenligne resultatene fra begge bøttene.
Om noen av verdiene øker i bøtta med sand, er det stoffer i sanden som påvirker vannet.
Akvarium jenta ;o)
Hva burde ph være på?

Kommer helt ann på hvilke fisk som skal leve i vannet. Enkelte foretrekker Ph på under 5, andre på over 9. Avstanden mellom de to er som å sammeligne Sahara og Nordpolen. En isbjørn i Sahara har 0 sjangs til å leve, og motsatt
Akvarium jenta ;o)
Hvordan skal jeg skylle sand?
Svarer vel sykt teit her , med vann
Bruk en balje eller lignende, og spyl sanden med vann, til du føler at du er sikker på at den er "ren". Ikke gap over for mye på en gang, litt sand av gangen er bedre enn å stå å banne over at man prøvde seg på all sanden på en gang.
Akvarium jenta ;o)
Kan jeg bruke eplesnegler vist jeg vil?

Det er ikke noe problem å ha eplesneiler i karet, men med fin sand, burde du ha noe som graver\ jobber en del med sanden, f.eks sandsneiler.
Eplesneiler kan ikke gjøre jobben til sandsneilene.
Akvarium jenta ;o)
Disse kan man jo ta bort klysene med egg som kommer for og ikke utvide bestanden;)

Jepp, antar at du er redd kaskader av sandsneiler i karet. Disse formerer seg raskt, og ukontrollert. Ser at jeg selv har fått småsneiler etter meget kort tid i karet.
Det jeg selv tenker å gjøre, er å grave litt i de åpne delene av bunnen, med en spade beregnet på kattesand (slike riller sanda renner ut av). På den måten fanger jeg opp sneiler som er større enn 3-4 mm, og disse kan da enten kastes, eller selges\ gis bort.
Trenger ikke lage noe verdenskrise av en så liten sak
Akvarium jenta ;o)
Hvor mye sand må jeg ha til en 75 l?

Antar at du har en flate i karet på 18dm2 (60x30cm). Dersom du legger en snitt-tykkelse på 5cm (2-3 foran, 7-8 bak) skulle dette innebære ca 9 liter med sand.

Hvis du kan gå i en elv eller bekk med rennende vann for å finne sand, så trenger du ikke å bekymre deg så mye over endringer i ph, eller glasskår, råtnende tang, tjære osv

Sjansen for det er mye større med sjøsand.

Jeg har testet sanden slik som Frank beskriver i forsjellige Norske elver(på vestlandet), og finner ikke store ph endringer i noen av de.

I en elv er det ikke så mye forurensninger i sanden, den er ofte ferdig slipt, og du kan skylle den helt rein på stedet, utan for mye pes.

Hvis jeg skal ha fin sand, pleier jeg å sile sanden gjennom er slik sil som småbarn bruker i sandkassen, da får jeg også skylt den samtidig.

Jeg fyller bøtta helt full med vann(lar den stå ute i elva). Så fyller jeg silen med grus og sand og så sikter jeg sanden ned i bøtta(viktig at silen er under vannoverflaten i bøtta)

Det går fort å fylle bøtta med fin ren sand som ofte ser mer naturlg ut en biltemasanden.

Når vannet er skittent, så tømmer jeg det ut av bøtta og fyller med nytt. Dette må gjøres ofte, men det er jo enkelt om du står i elva.
Ok, men som en annen sier her: Du kan godt rote forsiktig i sanden en gang i uken viss jeg gidder
Vil dette funke?

Skal i Morsjøen i morgen så får se om de kanskje har sand der på dyrebutikken
Noen som vet hvilken dyrebutikk de har der?

Mvh Cassandra
Det vet jeg ikke

I de karene jeg har helt fin sand har jeg sandsnegler og corydorasfisker.

Disse endevender sanden, og håpet er at planterøttene får luft og næring da.

Ellers er jeg blitt stadig mer glad i å hente sand i elveløp uten å sikte den. Jeg liker at sand og grus og stein kommer fra samme sted, synes det ser mere naturlig ut.

Som i dette karet som ble satt opp for 3 dager siden. Her var jeg og hentet en bøtte sand\grus og tre steiner. Kommer ikke til å se så mye av grusen etter en stund pga plantene jeg har plasert overalt, men jeg vil at det skal vere pent mens det gror til.

Planen er at det skal bli tett plantevekst over hele bunnen.
Karet ditt var veldig naturlig og fint

Jeg skal til Morsjøen i morgen så jeg skal se om jeg får tak i noe sand der
Jeg har funnet ut at der er et senter der som heter Sjøsiden...

Men hvor skal jeg ha fiskene når jeg bytter til sand?
Jeg har et til kar på 30l som er i bruk, også har jeg et yngelakvarium.
Så til sammen har jeg 2 pumper og to varmekobler, skal kjøpe til yngelkaret også da

Mvh Cassandra

Se om du kan finne en Europris eller lignende butikk, og prøv å få tak i en "vinbøtte" de er 30 liter med lokk med hull.

De koster ikke mye og er super til å ha fisk og filter gående i mens du skifter sand.
Så jeg kan ikke ha de i yngelkaret?
Jeg har 2 kardinaltetra og 1 neontetra resten ble spis, en palettciklide, og to Ancistruser..Jeg kan jo ha stimfiskene og Ancistrusen i 30 l også palettcikliden i yngelkaret...
Blir det for mye med det store filteret kanskje...
Må jeg ikke ha en pumpe i det karet jeg skifter grus i også?

Mvh Cassandra
Jo det er klart du kan om det er stort nok og det ikke er yngel der.

Det viktigste er at filteret ikke blir stoppet for lenge. Du kan ta det ut og la det gå i et annet kar eller i en bøtte mens du jobber,så kan du sette det tilbake når du er ferdig med jobben, eller du kan la det gå i karet.

Jeg liker å ta det ut, for ellers blir det så fylt av møkk når jeg tar ut den gamle grusen.
Yngelkaret står tomt.. Det er på 22l står det på det..
Så ingen yngel eller noe..
Så jeg kan ta vannet fra karet putte det i yngelkaret å sette pompen der?
Jeg kan jo bare sette Paletten der og resten i 30 l...

Mvh Cassandra
Høres helt greit ut.

Håper du finer en sand du liker
Så da tar jeg pumpen og varmekoblen i yngelkaret og skifter vann..
Etterpå setter jeg pumpen i og varmekoblen tilbake...Sammen med fiskene eller?

Mvh Cassandra
Jeg har gjort dette mange ganger, og det har gått fint hver gang.

Men pass på at vannet har ca samme temp. ellers bør du aklimatisere fisken på samme måte som når du kommer hjem fra butikken med den.

Tusen takk for svar!!
Nå er jeg klar for skifting av bunnlaget..
Takk for all hjelpen

Mvh Cassandra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap