Hjørneakvarium for vinskap

Planen med denne tråden er å vise hvordan jeg bygger og innreder et tilnærmet vedlikeholdsfritt akvarium som skal passe inn i et hjørnemøbel for vinglass.

Denne plassen har de to siste årene vært okkupert av et 15 liters kubeakvarium. Jeg har lenge planlagt å bruke denne plassen til et mer formtilpasset akvarium for å få mer ut av det tilgjengelige volumet akkurat her.
[External Image]


Akvariet ble bygget i 5mm glass i dimensjonene til innsiden av nisjen det skulle stå i. Arbeidet med å lime akvarier er kjedelig, farlig og vanskelig. Grunnen til at jeg gjorde det var at jeg trengte et lite kar som passet akkurat i den lille hylla som var tillgjengelig.
[External Image]
Hvor stort er dette hjørnekaret?
Stilig!
Dette vil sikkert se bra ut! God idè!
Synes forøvrig at akvarievann faktisk er bedre enn vin!
(Ikke at jeg drikker noen av delene.. Men hadde jeg hatt et vinskap, så ville jeg definitivt foretrukket å fylle det med akvarievann istedet for vin)
Dragen
Hvor stort er dette hjørnekaret?


Har ikke regnet det ut i liter enda. Frontruta er 46x26cm. De to siderutene er 15x26.

Kan nevne at akvariet kun skal inneholde krystallreker og hengemose, Vesicularia ferriei.

Hagen bunnfilter og Aquaclear 101 som pumper 300l/t er på plass.
[External Image]

Her er hjørneskapet med 15 literen som skal pensjoneres.
[External Image]

Prøver å plassere litt sandstein.
[External Image]

Sjekker at akvariet er tett før jeg har sand oppi.
[External Image]
Så ca 20-25 liter? Ikke store plassen.

Pent skap!
Dragen
Så ca 20-25 liter? Ikke store plassen. Pent skap!


Skapet er ok... Litt kitch kanskje, men det passerer. Det er massiv eik (tror jeg). Ble kjøpt rundt år 1983.

Skal ta mål og regne ut nøyaktig størrelse etterhvert. Rundt 25 liter høres riktig ut. Det er et lite akvarium, men det er fristende å holde noen av mine fantastisk vakre Bolivia guppy hanner sammen med rekene.
[External Image]

Å se disse vakre skapningene varmer
det var en utrolig nydelig guppy.. bra bilde!
CH
det var en utrolig nydelig guppy.. bra bilde!


De er virkelig fantastiske. Disse fiskene er av en villstamme fra ukjent lokasjon i Bolivia. Historien som følger fiskene er at det er an slags slangeskinns-guppy som er sluppet ut i Bolivia og har dannet en fremgangsrik villstamme.

Dette er ikke bekreftet, men det virker sannsynlig for meg.
Dette ser veldig bra ut. Nydelig den guppyen du viste frem. Helt fantastiske mønstre på den
Det finnes mange vakre guppyer, men akkurat denne er min favoritt.
Dragen
Så ca 20-25 liter? Ikke store plassen.


Volumet regnet på ytre mål ble 39.728 liter. Tror vi kaller det 40 liter.
Håvard Støre Andresen
Det finnes mange vakre guppyer, men akkurat denne er min favoritt.

ja skjønner jeg meget godt. Er den vakreste guppyen jeg noen gang har sett. Jeg har foresten sendt deg en mail angående noe litt annet
Ja dette prosjektet gleder jeg meg til å følge,dine innlegg er til stor inspirasjon.Får veldig skapertrang hver gang jeg ser noe nytt fra deg.
Stilig prosjekt dette her Hold oss oppdatert med bilder!
Trivelig at dere liker tråden

Akvariet har nå vært i drift siden Lørdag (1 uke)

Har ikke hatt hverken planter, reker eller fisk oppi enda.

Fordi jeg absolutt ikke vil ha snegler i akvariet kan jeg ikke bruke filterslam for å sette i gang prosessene. Må også være ytterst forsiktig for å unngå snegler i plantene og mosen jeg skal ha i. Plantene og mosen er nå i et slags karantenekar av plast. I det ene hjørnet av plastboksen har jeg lokkemat for evt snegler slik at dem forlater plantene. Dette er pirkearbeid, men jeg gidder ikke å la meg irritere av snegler de to-tre-fire årene akvariet vil være i drift.

De første par månedene vil jeg bruke C. cornuta til å suge opp næring og stagge algeveksten inntil hengemosen har etablert seg godt. Hengemosen er svært problematisk hvis man får trådalger i den.

Hengemose vokser mye senere enn de mer vanlige mosene og fester nesten ikke i det hele tatt. Etter prøving og feiling med denne mosearten i omtrent et år har jeg kommet frem til at det enkleste er å la den vokse der den faller uten bruk av tråd eller nett. Skal derfor bruke denne metoden i dette akvariet. Resultatet blir en slags løs plen på bunn.

Har ikke fotografert noe mer, men bilder er rett rundt hjørnet.
Knipset et bilde av akvariet i kveld...

Plasseringen av steinene er bare midlertidig. Jeg tror jeg kommer til å komponere dette litt annerledes etterhvert.

Det som er viktig nå er å ordne til skikkelig belysning over akvariet. Tror jeg vil nøye meg med et standard T-8 armatur på 15watt plassert omtrent 10 cm over vannlinja som lyser bakover i akvariet.

[External Image]
Ser bra ut dette her Håvard, liker spesielt godt formasjonen på steinene.
Sneglene er ankommet.

Tror det er en Brotia art. Dem kommer fra Borneo.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bilde fra i kveld:

[External Image]

Har enda ikke flyttet noe på steinene. Dem nærmest ramlet ned slik dem ligger nå. Det funker på et vis.

Har litt problemer med vannverdiene. Litt for høy ph og høy gh tyder på at det er noe med disse steinene. Har hatt endel eikeblader oppi, men ph er allikevel ikke under 7. Gh ligger på over 6, som er noe høyt for rekene.

Skal ikke trekke noen raske konklusjoner enda... Det kan hende at problemet er litt forbigående siden jeg delte den store sandsteinen i biter. De nye bruddflatene kan ha inneholdt endel vannløselige mineraler.
Kan vi ikke få se bilde av hele hjørneskapet,med karet inni?
Kjempeflott allerede!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap