Sand - Hvilke alternativer finnes det å velge mellom?

Hei.

Lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne alternativer til Biltema sin blåsesand. Finnes ikke Blitema her oppe i de nordlige strøk av Norge..... Noen som vet om noen andre som forhandler blåsesand som kan brukes?

Vet at ASAK () har både settesand og to typer fugesand. Noen som vet noe om denne. Vet at den ene fugesanden er tilsatt veksthemmende middel så den er jo ikke aktuell.

Aller best hadde det vært hvis noen i området rundt Bodø visste om noen naturlige forekomster som jeg kan hente sand fra. Er jo mange fine strender rundt omkring men de jeg vet om har veldig finkornet sand.

Einar
Sandstrand har du jo nevnt selv, og en byggvare der du kan kjøpe sekker med sand i forskjellig finhet. Igjen, som du nevner, unngå alskens rare midler i.

Elver kan også være en kilde.

Til sist har du jo også sekker med sand fra en zoo butikk. Ikke billigst, men... :o)
Du nevner jo selv alternativet å hente sand selv i naturen. Dersom man bor slik til at du kan hente det, tror jeg at jeg ville prøvd det
Man kan jo hente fra elver og elvebredder også, sanden der er også rund og glattslipt av rennende vann.

Du vil ikke bruke Rådasand da? Med tanke på tilgjengelighet, så er den jo et godt og enkelt alternativ siden den får man jo kjøpt i så godt som alle zoobutikker. Om de ikke har riktig kornstr. inne, så kan de bestille til deg uten problem. Her jeg bor (Follo på Østlandet) koster en 25 kg sekk kr 119,- på en lokal zoobutikk (sånn for å gi deg en pekepinn om prisen).

Selv bruker jeg Rådasand med kornstørrelse 0.4 - 0.8 mm i alle mine akvarier, og enkelte steder blander jeg inn litt pudderfin Rådasand med kornstr. 0.33 mm helt foran i akvariet også. Kun foran, der det ikke er planter, for den sistnevnte er så finkornet at planter ikke får feste. Men den er veldig pen å se på, så jeg liker å ha litt av den helt foran i karet.

Naturen hadde helt klart vært best. Problemet her er at Vestfjorden slår så hardt på strendene her at kornstørrelsen sikkert må måles i hundredels millimeter...hehehe

Har vært innom Rådasand () sine sider. Sanden der ser ikke like lys ut som det jeg ser på bildene fra forskjellige akvarier her inne. Snakker vi om samme sand eller ser jeg på feil Rådasand?

Einar
Den lyse sanden er vel fort Biltema blåsesand

Edit: Det visste du ja. Men de rådatypene jeg har vært borti er en del mørkere ja
Dersom det er helt lys sand du er ute etter, kan badesand til chinchilla være ett alternativ. Dette er riktignok ikke ett billig sådan, men i nøden spiste XXX forhåpenligvis ikke sand

Har selv brukt denne i 2 rekekar, og den er lys, og fin å se på. Kornstørrelsen er liten, tipper at denne ligger på ca 0,33mm og ned. I alle fall fin nok og litt til Ser ut som plantene stortrives i denne sanden, i alle fall for nå

Prisen på denne mener jeg var ca 250.- for 20kg (må sikkert bestilles i såpass store kvanta). Denne er såpass finkornet at 20kg tilsvarer ca 10L, bare for å gi en pekepinne på hvor mye du må ha.

PS: Rådasanden er ikke like lys, men ikke så mørk som den virker på bildene på hjemmesiden til produsenten heller
Personlig så foretrekker jeg litt mørkere sand. Men som sakt.... i nøden spiser....osv....

Har sett i tidligere innlegg at det menes at Rådasanden også finnes i sort, men finner ingen info om dette hos produsenten.

Har jo ei strand her i Bodø som har innslag av mørk og rødlig sand, Mjelle for de som er lokalkjent, men oppfører seg nesten som leire så finkornet er den.

Einar
Foretrekker du mørkere sand? Men Biltema-sanden som det virket som du egentlig ønsket deg, er jo nærmest hvit ?

Mørk sand er uvanlig, så lykke til i jakten. Finkornet grus er kanskje lettere å finne i mørk variant?

Mye derfor jeg ville ha alternativer til Biltema sin sand.

Har noen kilo med Akvastabil sin merkur grus, men den er både for stor og grov/skarp for cory'ene mine.... bruker tromlet alpha fra Akvastabil nå... den er ikke så skarp som ny lenger men ikke helt bra enda.

Einar
Du kan det å forvirre, virka tydelig som du ville ha Biltema sanden først :P Men rådasand er jo betraktelig mørkere enn dette da, sikker på at ikke det kan gå? De har vel det på AquaKarolin hvis du bor i Bodø, bare til å gå og ta en kikk vel.
Hei igjen folkens....

Har brukt dagslyset i dag til å sjekke ut forskjellige plasser hvor jeg kanskje kan finne brukbar sand. Legger ved noen bilder av hvor finkornet den er. Bilde 1 og 2 er sand fra Bremnes. Bilde 3 er sand fra Mjelle. Noen som tror at dette vil være brukbart? Kanskje noen med Biltema eller Rådasand kan poste bilder med litt sand på fingrene slik at jeg har noe å sammenligne med?

Einar
Legger ved noen flere bilder av sanda fra Mjelle. De to siste er fra stranda.

Einar
Sanden ser grei nok ut den
De hvite partiklene, er dette skjell\ korallrester? I såpfall vil dette påvirke vannets Ph, og høyst sannsynlig også Gh.

Legger inn bilder av rådasand, 0,8-1,2mm.
Bilde en er ett bilde med ganske feil farger ser jeg, men du ser jo hvordan korningen er i alle fall.
Bilde 2 er fra selve karet, ser nå at fokusen på mobilen levde sitt eget liv Som om det kom som noen bombe
Takk skal du ha Frank

Det en del skjellrester i den prøven som tok. Står i en bøtte med vann for å se hvordan Ph'en forandrer seg.

Hvis jeg bestemmer meg for den mørke sanden blir jeg å hente den i et område som er litt grovere (er det blitt meg fortalt) og som har lite skjellrester.

MEN.... hves det ikkje slutte å sne nu så må æ kanskje vente te vårn kommer.... Utålmodi?? Neida... Håpe på mildvær te helga..

Einar
Nja, tror ikke du må vente til våren Her pisseregner det nå. Og slik denne vinteren har vært, så tror jeg ikke eventuell sny blir lenge :p

Frank har du sjekket den sanden som benyttes til å børste mellom broleggingsstein? Siden jeg og du har rimelig langt til nærmeste Biltema så kunnde det jo være interessant å vite om den sanden man kan få kjøpe hos byggfirma kan benyttes.
Hmm, fugesand har jeg rett å slett ikke tenkt på Skal se om jeg ikke greier å få tak i litt av denne, selv om det ikke er høysesong for å stå med ræva til vers å legge brostein nå
Fuglesand inneholder ofte tilsetningsstoffer for å gjøre det mest mulig nyttig for fuglene. Bl.a. inneholder mange typer fuglesand kull for fordøyelsens skyld.
Der står fugesand, Dyrehagen... Ikke fuglesand
Oooops! Sånn er det å ha en dyrehage hjemme. Jeg begynte å lure, ja. Jeg skjønte ikke hvorfor dette plutselig dukket opp
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap