Sand eller plen?

Hei kan noen med god smak hjelpe meg litt.

For tre uker siden satte jeg dette 480 literskaret opp på pauserommet.

Jeg lovet sjefen at jeg skulle holde det fint, og jeg synes det har utviklet seg fint på bare tre uker.

Det er hvit grus på bunnen her, og nå er jeg litt usikker på om det ville være finere med tett grønt teppe av f. eks denne

Det er mye arbeid og det koster jo endel å plante denne planten i et så stort akvarium.
Men hva tror dere, ville det blitt fint med grønt, eller er det like greit å bare ha den hvite grusen?



Først og fremst; karet er jo nydelig!
Så til det med plen, ikke plen. Jeg tror det vil være penest på sikt med plen, for hvit grus har jo lett for å bli grønn etterhvert. Vet ikke nok om planter til å kunne svare annet enn utfra hva jeg synes ser pent ut. Kanskje det ikke er lett å plante slik plen-plante i grus, og at den planten betyr ytterligere utgifter til sand e.l? Ikke vet jeg.
Tja, jeg synes det er meget lekkert med plen ... men selv har jeg ikke prøvd meg med det, da det jo blir en del mer penger og litt mer arbeid. Ikke har jeg komemt over noen planter som egner seg for plen heller, men kunne godt tenkt meg å prøve - det er så utrolig fiiint!

Karet ser for øvrig veldig pent ut sånn som det er nå også.
Takk for skryt =)

Sanden er ikke noe problem, da jeg har en uuttømmelig kilde i en lokal elv, og jeg legger bare et tynnt lag med fin sand oppå grusen før jeg planter.

Men jeg grøsser litt ved tanke på alt arbeidet med plantingen
Det er et "pirkearbeid" å plante så små planter.

Men det viktigste er at det ser harmonisk ut. Det er veldig viktig for meg at folk flest vil synes det virker beroligende og pent.

Det er 30-40 mennesker som skal like at jeg fyller pauserommet deres med vannbeholdere.

Akvariet er nydelig slik der er, men jeg tror nok at en tett fin plen hadde vært fint.

Planten du foreslår virker svært interessant. Har ofte tenkt på å bestille den selv, men det har liksom kun blitt med planene.

Dyrt og dyrt osv... I utgangspunktet trenger man ikke mer enn en potte hvis man får plantene godt til, men det handler jo om hva slags tidsperspektiv man har..
Send meg mail hvis du vil prøve E. tenellus. Mengden jeg kan sende tilsvarer flere titalls potter.

Plantingen er pirkeabeid, men plenen krever svært lite vedlikehold.

EHH - MR.Andresen
Håvard Støre Andresen
Send meg mail hvis du vil prøve E. tenellus. Mengden jeg kan sende tilsvarer flere titalls potter.


jaaaaa vil ha *ler* vil ha plen i 40 literen min =)) du sende til meg og ??? * juuhuu *
Husmusa
[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Send meg mail hvis du vil prøve E. tenellus. Mengden jeg kan sende tilsvarer flere titalls potter.


jaaaaa vil ha *ler* vil ha plen i 40 literen min =)) du sende til meg og ??? * juuhuu *


Må bare gripe inn og si at E. Tenellus er en litt krevende plante. Den burde ha Co2(kan gå uten) og endel lys. Den er FLOTT når du får den til, og da vokser den
OK. Da blir det plantet plen i dette karet. Takk for hjelpen alle sammen.

Tidspersektivet er det det dreier seg om med akkurat dette karet, det skal vere i et område med mange ikkeakvarister.

Alger, døde fisk og et forstyrrende gruslag skal man helst unngå.

Men det ser jo ut til at mange av kolegaene mine ender opp som akvarister etter hvert.
Stadig vekk flere som vil kjøpe kar for å ha i heimen




Husmusa
Jaaaaa vil ha *ler* vil ha plen i 40 literen min =)) du sende til meg og ??? * juuhuu *

Siden du bare bor på Bryne kan du hente den selv på Kvadrat(jobb) eller komme på besøk på Forus og hente....

Send mail for avtale

Må si at det FS sier om planten er temmelig riktig. Den er ganske lyskrevende. Når det gjelder tilsatt CO2 greier den seg uten, men det stiller desto større krav til at andre forutsetninger er på plass.

Min tenellus gjør det bra i en 720 liter uten CO2, men forholdene er ellers fordelaktige. Veksten er ikke eksplosiv, men grei nok.
jobber på Forus,
litt bortafor Kvadrat - i et stooort oljefirma =)

jobber du på zooèn på kvaddå altså ? kult !! men så er det pris, hvilken pris har du på den ?
Og kan jeg slippe kvadrat er jeg glad, har ikke vært der på 7 lange år.......Finner ikke frem * sukk *

men hva har jeg i karet , 1 lysrør og vanlig pumpe ?!

Fortsett på mail, husmusa og Håvard!
Dette var bare kjempflott. Hva heter den røde planten på midten?
Kjempefint som det er, og blir sikkert fint med plen også.
Hadde vært morsomt å "høre" hvilke fisker og planter du har der.

Takk for det

Den røde planten heter nymphaea lotus
Som er vannliljer.

Den på bilde er en plante jeg har i et kar her hjemme.


Denne finnes med blader både i grønn og rød farge, og jeg har begge fargevariantene i dette karet .

Ved godt lys blir bladene på denne skarpt røde, og holder bladene nermere bunnen.
I kar med dårligere belysning vil planten få en mer brunrød farge, og den har da en tendens til å sende opp lange stengler med blader som legger seg som flyteblader på overflaten.

Får den flyteblader,vil den ofte blomstre over vann. Den har store nydelige blomster.

Av fisker er det en stor stim med Kardinaltetra og noen få gamle Neontetra, og en stim med små Skalarer i dette akvariet.
Kardinalstimen skal bli litt større, og jeg skal ha inn en flokk med SAE, så er det nok fisk vil jeg tro.

Større WOW-faktor med plen, men kanskje større behov for overtid også. Jeg har ett kar med Eleocharis forgrunn, og ett med Glossostigma. Det med Eleocharis er det mye mindre jobb med. Det bare går måned etter måned uten å røre forgrunnen, og det ser gjene bedre ut på enn gjennomsnittlig dag enn det med glosso, som gjerne enten trenger omplanting eller er glissent etter omplanting. (Som tar lang tid og gjerne blir utsatt) HC Cuba har jeg prøvd et par ganger uten å lykkes med den, så jeg vet ikke helt hvordan den er å holde vedlike. Har litt for grov grus til at den får ordentlig tak. Kan ikke huske å ha sett noe kar på nettet med denne uten at de har mye lys og co2. Her er link til Oliver Knotts konkurransevinnende kar med HC cuba. Meget høy Wow-faktor på det.
Ja du har helt rett. det var den WOW faktoren som er litt viktig i dette karet.

Skal plante plen.

Det 240 liters karet ditt er jo bare nydelig, Eleocharis forgrunnen der fungerer kjempeflott.
Dette er et av de fineste medlemsakvariene på forumet her synes jeg.

Glossostigma har jeg tenkt på, men jeg har mistanke om at karet blir for høyt og at det lyset jeg har blir litt for dårlig.

Hemianthus callitrichoides "Cuba" har jeg allerede bestillt til et annet kar.
Har hatt kontakt med en erfaren akvarist i England, og han mener denne trenger mindre lys og co2 en Glosso.

Jeg har et kar med Hemianthus micranthemoides som forgrunnsplante, og den holder seg lav der den er i direkte lys, men blir veldig høy der den nermer seg "høydedragene" i akvariet, etter en stund dekker den for seg selv, og blir stadig høyere.
Denne er jeg nå begynt å klippe.

Tror jeg får prøve en blanding. Eleocharis acicularis på sidene og Echinodorus tenellus mot midten.

Oliver Knott er jo sjefen over alle sjefer innen planteakvarier da =) Synes hans kar er mye finere en Amano sine oppsett.
Men Knott bruker mye hurtigvoksende stengelplanter, så det må jo være konstant plukking av disse.

Jeg skal foresten snart prøve meg på et "mose på kronglerøtter" kar så snart jeg kan få tak i annen mose en java. Ikke lett å få tak i andre moser nei

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap