Liggeunderlag i Malawi-kar

Hei,

Under sand og stein i Malawi-karet mitt vil jeg ha liggeunderlag.

Noen som har erfaring med hvilke liggeunderlag(Merke) som er trygge å benytte? Tenker da spes. i forhold til faren for giftstoffer og oppsmuldring.

Inaktiv bruker
S.B.F
Hei, Under sand og stein i Malawi-karet mitt vil jeg ha liggeunderlag. Noen som har erfaring med hvilke liggeunderlag(Merke) som er trygge å benytte? Tenker da spes. i forhold til faren for giftstoffer og oppsmuldring.


foreslår isopor plate.
Takk for svar.

Da går jeg for isoporplate i bunnen.
Bør forresten isoporplaten behandles med noe, eller kan den legges rett ned med sand og stein over?
Du får kjøpt underlag som er ok å bruke på webzoo. Samme som liggeunderlag.
Inni karet ville jeg uten tvil brukt isopor. Aner ikke hva alle de ulike produsentene dytter inn i liggeunderlaget....

Jeg ville nok limt isoporplata fast til bunnen, slike har som kjent heftig oppdrift :p Jeg hadde nok gått for en hardere plate isopor enn de vanlige hvite, også med tanke på å unngå at plata "røyter"
Jeg brukte 10mm isopor fra Jackopor i mitt kar. Dette har ikke smuldret seg opp i det hele tatt og siden fiskene trives og yngler regner jeg med at det ikke gir fra seg noen giftstoffer. Du trenger ikke lime platene fast da jeg regner med du skal ha både sand og stein i karet.!
Hei, og takk for svar.

Nå har jeg vært i kontakt med produsenten av dette liggeunderlaget:

På spørsmål om deres liggeunderlag vil avgi noen form for giftstoffer om det blir liggende i vann, sa de at liggeunderlaget deres er laget av ren polyetylen, og avgir i så måte ingen giftstoffer.

Jeg tok en isoporplate som lå i en tv-eske til mitt malawikar.
Oppå isoporen har jeg sand og ganske mye stein,merker verken oppdrift eller at plata røyter.
Denne platen har forskjellige høyder,noe som passet utmerket,for steinene ligger ekstra godt oppi gropene på plata.
Tok likevel ikke sjansen på å benytte liggeunderlaget jeg henviser til over. Gjorde istede et innkjøp av en isoporplate.
La et tynt lag akvariesilikon over hele isoporplata (Bare på ene siden selvfølgelig), og dekte med sand.

Silikonen har nå herdet en stund, og jeg har en fin sand-dekt isoporplate som ikke skjemmer det visuelle inntrykket om fiskene graver seg ned til den.
Lurt trix, S.B.F Brukte du sort, eller transparent silicon?
Hei Frank,

Jeg brukte transparent silicon.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap