- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Hvilken størrelse på grusen i et plante-akvarium?
Hvilken størrelse på grusen i et plante-akvarium?
Jeg er et sand-menneske
Men nå skal jeg starte et planteakvarium, og såvidt jeg har forstått er det da best med grus. Grus gir mere sirkulasjon i bunnlaget, og det blir ikke så kompakt som sand rundt planterøttene. Ikke sant?
Jeg har lyst på mørkt bunnlag, og har sett på svart, fin og rundkornet (glatt) grus. Det er et krav at det ikke er noen skarpe stener i grusen!
Jeg fant denne svarte grusen hos Aquamanias. Er det greit med den kornstørrelsen på grusen, altså 1-2 mm? Eller burde jeg blande med en sekk av kornstr. 4-6 mm?
Det er et 250 liters kar det er snakk om, så jeg må uansett kjøpe to sekker.
Men nå skal jeg starte et planteakvarium, og såvidt jeg har forstått er det da best med grus. Grus gir mere sirkulasjon i bunnlaget, og det blir ikke så kompakt som sand rundt planterøttene. Ikke sant?
Jeg har lyst på mørkt bunnlag, og har sett på svart, fin og rundkornet (glatt) grus. Det er et krav at det ikke er noen skarpe stener i grusen!
Jeg fant denne svarte grusen hos Aquamanias. Er det greit med den kornstørrelsen på grusen, altså 1-2 mm? Eller burde jeg blande med en sekk av kornstr. 4-6 mm?
Det er et 250 liters kar det er snakk om, så jeg må uansett kjøpe to sekker.
Postet 22.01.07 kl 16:05
Pussig nok, har jeg best vekst på plantene, i kar med fin sand, kontra med grus. Jeg har testet ut relativt mye av det som er å velge blandt av både størrelser og farger, men det vokser uten tvil best i fin sand hos meg
Ser egentlig tydelig forskjell fra bunnlag til bunnlag:
Chinchillasanden (finere enn blåsesand) - Veksten er formidabel. Planter som skruvallisneria, er ikke det jeg har hatt god vekst på tidligere, men her vokser den som juling. Sverdplanter, har mangedoblet bladstørrelsen etter at de ble satt i dette bunnlaget.
Kan nevne at jeg har sandsneiler her.
Rådasand 0,8-1,2mm - Veksten er grei nok, spesielt vallisneria setter stadig nye skudd. Ikke helt optimal veks på sverdplanter. Kjører varmekabler 24/7
Rådasand 2-3mm - Moderat vekst, kun lettere planter vokser som uvær (som de vallisneriaene jeg sendte deg).
Akvastabil Alpha, 3-4mm - Svært mange planter vokser dårlig. Dette på tross av at det er næring nok, i massevis i bunnlaget. Kan vel med hånden på hjertet si at det kun er V. gigantea, og E. Rubinplanten som trives her. Disse trives til gjengjeld litt for godt
I alle karene mine dosseres det likt med plantenæring, jeg har samme lysrør i alle kar, og lysutbyttet (W pr L) er ganske likt.
Eneste forskjell er vel, at jo dypere karet er, jo grovere bunnlag har jeg.
Så forskjellen på plantevekst, kan selvsagt ha noe med hvor dypt lyset må gå, en teori jeg støtter meg mer og mer på
De karene jeg blir å sette opp i fremtiden, vil, dersom jeg da ikke har monsterpleco og andre fisk som kom til å virvle opp bunnlaget konstant, til å benytte sand.
Til rene plantekar, vil jeg nok bruke varmekabler, ellers blir det vel de forbaska sandsneilene
Jeg har forresten brukt elvegrus av ulike størrelser\ fabrikater, med varierende effekt på planteveksten... Plantene sitter i alle fall dårlig i slikt bunnlag, sett opp mot mye annet
Ser egentlig tydelig forskjell fra bunnlag til bunnlag:
Chinchillasanden (finere enn blåsesand) - Veksten er formidabel. Planter som skruvallisneria, er ikke det jeg har hatt god vekst på tidligere, men her vokser den som juling. Sverdplanter, har mangedoblet bladstørrelsen etter at de ble satt i dette bunnlaget.
Kan nevne at jeg har sandsneiler her.
Rådasand 0,8-1,2mm - Veksten er grei nok, spesielt vallisneria setter stadig nye skudd. Ikke helt optimal veks på sverdplanter. Kjører varmekabler 24/7
Rådasand 2-3mm - Moderat vekst, kun lettere planter vokser som uvær (som de vallisneriaene jeg sendte deg).
Akvastabil Alpha, 3-4mm - Svært mange planter vokser dårlig. Dette på tross av at det er næring nok, i massevis i bunnlaget. Kan vel med hånden på hjertet si at det kun er V. gigantea, og E. Rubinplanten som trives her. Disse trives til gjengjeld litt for godt
I alle karene mine dosseres det likt med plantenæring, jeg har samme lysrør i alle kar, og lysutbyttet (W pr L) er ganske likt.
Eneste forskjell er vel, at jo dypere karet er, jo grovere bunnlag har jeg.
Så forskjellen på plantevekst, kan selvsagt ha noe med hvor dypt lyset må gå, en teori jeg støtter meg mer og mer på
De karene jeg blir å sette opp i fremtiden, vil, dersom jeg da ikke har monsterpleco og andre fisk som kom til å virvle opp bunnlaget konstant, til å benytte sand.
Til rene plantekar, vil jeg nok bruke varmekabler, ellers blir det vel de forbaska sandsneilene
Jeg har forresten brukt elvegrus av ulike størrelser\ fabrikater, med varierende effekt på planteveksten... Plantene sitter i alle fall dårlig i slikt bunnlag, sett opp mot mye annet
Postet 22.01.07 kl 17:30
Takk for svar, Frank.
Det høres ut som det ikke gjør noe å kun gå for den fineste grus-størrelsen da? 1-2 mm er jo veldig finkornet grus, og det passer meg bra. Jeg liker egentlig ikke synet av grus Men fin sand er vanskelig å plante i når man starter, inntil røttene selv har spredt seg ut og forankret seg. Mye planter som flyter opp og må settes ned på nytt i kar med sand, har jeg merket, sånn i oppstarten inntil de får gode røtter (men jeg har jo mye "bunnfisk"som roter fælt i bunnlaget også, da).
Jeg vil helst ha mørkt gråsvart bunnlag, det kan bli en fin avveksling fra all den lyse, beige sanden jeg har ellers i akvariene. Så da går jeg nok for denne grusen jeg linket til, den med fineste kornstr.
Det høres ut som det ikke gjør noe å kun gå for den fineste grus-størrelsen da? 1-2 mm er jo veldig finkornet grus, og det passer meg bra. Jeg liker egentlig ikke synet av grus Men fin sand er vanskelig å plante i når man starter, inntil røttene selv har spredt seg ut og forankret seg. Mye planter som flyter opp og må settes ned på nytt i kar med sand, har jeg merket, sånn i oppstarten inntil de får gode røtter (men jeg har jo mye "bunnfisk"som roter fælt i bunnlaget også, da).
Jeg vil helst ha mørkt gråsvart bunnlag, det kan bli en fin avveksling fra all den lyse, beige sanden jeg har ellers i akvariene. Så da går jeg nok for denne grusen jeg linket til, den med fineste kornstr.
Postet 22.01.07 kl 17:39
Endret: 22.01.07 kl 17:39
Jeg har brukt Rådegrus 3-5 mm i mine. Den er ok men litt grov. Eleocharis og Glossostigma holder seg greit fast i den. HC Cuba har jeg ikke fått til å sitte i den. Tror den er litt for stor for de små røttene. En størrelse mindre kanskje kan være passe?. Rådegrusen forandrer ikke vannverdiene dine og den kantete fasongen gjør at den ikke sklir rundt så lett. Mursteiner er lettere å stable enn baller. Det blir lett mye stikking i grusen med pinsetter (Tips. stekepinsetter i stål) under omplanting av planter. 3-5 mm grusen kan ligge urørt i mange år uten noe varmekabler eller snegler til å lufte den.
Postet 23.01.07 kl 21:28
Postet 23.01.07 kl 23:54
Postet 24.01.07 kl 00:19
Endret: 24.01.07 kl 00:25
Postet 24.01.07 kl 00:23
Endret: 24.01.07 kl 00:25
Sindre DybvikHusk at jo mørkere grusen er, jo mindre refleksjon av lyset tilbake på plantene:)
Det tenkte jeg ikke på. Har det stor betydning?
Det kan vel ikke være mye reklektert lys det er snakk om med vanlig sand eller grus heller, med mindre man bruker helt hvit grus?
Nå har jeg forresten bestilt den svarte, finkornede grusen hos Aquamanias. Den svarte jeg hadde fra før holdt ikke,det ble for lite.
Aquamanias kan forresten også skaffe planter på forespørsel, hurra, så nå skal jeg sette sammen en liste over plantene jeg vil ha!
Men januar er jo som kjent måneden da alle årets regninger ramler ned i postkassa på èn gang, strømregning og alt det der. Så jeg må nok drøye med oppstart av plantekaret til februar... synd, men sant.
Planter for et par tusen kroner er ikke helt i overensstemmelse med bankkontoen i disse dager
Postet 24.01.07 kl 12:23
Endret: 24.01.07 kl 12:24
Postet 24.01.07 kl 16:34
Jeg ville også ha sand i mitt planteakvarium og forsøkte noe som jeg har hørt andre har prøvd også. Jeg hadde varmekabler i bunn, deretter et lag med rådagrus 3-4mm. Over grusen la jeg myggnetting med maskevidde på under 3 mm slik at grusen ikke ville komme opp. Deretter et lag med blåsesand oppå myggnettingen. Dette fungerte helt fint til å begynne med. røttene fikk godt feste, men etterhvert fikk de for godt feste. Røttene klorte seg fast til nettingen og gjorde det omtrent umulig å flytte planter uten at nettingen ble med opp. Etter noen måneder med god vekst så det ikke særlig pent ut.
Nå har jeg bestemt meg for å fjerne sanden ved å bruke slamsugeren og deretter fjerne nettingen og legge på mer rådagrus. Det er vel mulig å gjøre dette mens det er vann og fisk i akvariet??
Tenkte å spare tid (har heller ikke noe annet akvarie å ha fisk i så det blir vanskelig å tømme helt.
Nå har jeg bestemt meg for å fjerne sanden ved å bruke slamsugeren og deretter fjerne nettingen og legge på mer rådagrus. Det er vel mulig å gjøre dette mens det er vann og fisk i akvariet??
Tenkte å spare tid (har heller ikke noe annet akvarie å ha fisk i så det blir vanskelig å tømme helt.
Postet 11.04.07 kl 10:14
Alt er muligKnut Vidar DragetNå har jeg bestemt meg for å fjerne sanden ved å bruke slamsugeren og deretter fjerne nettingen og legge på mer rådagrus. Det er vel mulig å gjøre dette mens det er vann og fisk i akvariet?? Tenkte å spare tid (har heller ikke noe annet akvarie å ha fisk i så det blir vanskelig å tømme helt.
Det går riktignok med ganske mange liter vann, i forhold til grus\ sand som suges opp, så dette er en prosess som gjerne krever noen delvannsbytter. Om en ikke har det travelt med å bli ferdig, er dette en grei måte å gjøre det på.
Fikk du virkelig sanda til å bli liggende over grusen på denne måten? Normalt ville sanden ha sunket ned i grusen, og til slutt, blitt liggende under grusen.
Postet 11.04.07 kl 18:39
ja,merkelig nok så ble sanda liggende. Men det var jo håpløst å flytte/fjerne planter etterhvert da nettingen fulgte med.
Jeg har det ikke travelt. Har studert diskus på nettet og i haugevis med bøker over lang tid nå og kommer ikke til å kjøpe dem før karet er 100% klart og stabilt igjen.
Må nok bytte ut en del planter også som trolig ikke vil like den høye temperaturen.
Jeg må nok kvitte meg med skalare paret også.
Kardinaltetraene, SAE'ne, C.julii'ene og amanorekene blir værende.
Diskus er jo en ganske dyr affære og jeg gjør sjelden noe uten å forberede meg godt...men selvsagt ingen garanti
Jeg har det ikke travelt. Har studert diskus på nettet og i haugevis med bøker over lang tid nå og kommer ikke til å kjøpe dem før karet er 100% klart og stabilt igjen.
Må nok bytte ut en del planter også som trolig ikke vil like den høye temperaturen.
Jeg må nok kvitte meg med skalare paret også.
Kardinaltetraene, SAE'ne, C.julii'ene og amanorekene blir værende.
Diskus er jo en ganske dyr affære og jeg gjør sjelden noe uten å forberede meg godt...men selvsagt ingen garanti
Postet 11.04.07 kl 22:53