Hjelp med skole akvarie

Jeg går på en liten skole med 85 elever, og der kjenner rektor alle.
Jeg skrev en særoppgave om akvaristikk, og den leste hun. Hun spurte da meg om jeg kunne sette opp et akvarie på skolen, siden jeg er den eneste
akvaristen der og selvfølgelig sa jeg ja!
Det er en 96liter det er snakk om.

Da er spørsmålet:
Hvilke fisker syntes dere passer som et skoleakvarie, det skal jo være fint å se på, men også lett for de andre på skolen (med null akvarie erfaring)å passe på.
Også forslag om planter, sand osv. tas imot med glede
Heisann
Tenker du har lyst å sette opp et selskaps akvarie med div arter som er lett å holde å som ikke spiser hverandre
Først sand:personlig liker jeg best finkornet sand (1mm sånn ca)da er Biltema sin blåsesand (1mm kornstørrelse)veldig fin siden den er helt nøytral,det vil si den ikke påvirker vannet slik at fisk dør eller blir syke.Fin sand er og bra for div fiske arter som corydoras(pansermaller) som liker å rote i sanden og sneiler som sandsneiler som liker å grave seg ned i sanden.
Jeg ville å bare tatt saktvoksende planter i akvariet som feks javabregne,anubias å javamose,dette pga det er veldig lette planter å holde å som ikke råtner bare du ser hardt på de Hurtigvoksende planter har det med å bruke opp næringstoffende i vannet veldig fort å da må du til med gjødning for at plantene ska holde seg.du blir å nødt til å klippe plantene siden de vokser seg fort store.derfor foretrekker jeg saktevoksende.(Du finner masse info om de artene jeg anbefalte i plantebasen)Tenker du kanskje har lyst på noen eplesneiler å sammen med sandsneiler så alt ikke bare fisk?ska du ha sneiler kan du ikke ha botia eller annen sneilespisende fisk da disse vil fort spise opp sneilene.(eplesneiler (som blir ca 6 cm store)å sandsneiler(som blir 3 cm store) får du billig på her forumet.) Okei så var det fisker som er ganske enkle å ha å får en del yngel(det er jo alltid gøy) Da ville jeg tatt sverdrager/platy og gyppi.Disse får lett yngel.Stimfisk ville jeg hatt noe som var aktivt å svømte mye rundt,da er sebrafisk/leopardfisk et bra valg(sebrafisken har striper å leopardfisken prikker)går fint ann å kjøpe fkes 5 av hver siden disse fiskene liker å være sammen.av bunnfisker ville jeg tatt corydoras(pansermaller som jeg sa før )fins mange forskjellige typer å velge mellom men den vanlige pansermallen er den letteste å den som er billigst som oftest.Algespiser er å noe du må ha etterhvert da er en vanlig anncistrus å anbefale(kanskje lite akvarium men det går vel)veldig lett fisk som ser litt rå ut med utvekster på hodet(bare hannen som får det)i dette karet med disse fiskene kan du å ha reker.ikke indisk kloreke,disse tar små fisk men noe som feks viftereker kanskje noen kirsebær reker(spørs størrelse)eller noen andre snille reker som ikke spiser fiskene dine.fins selvfølgelig masse fler arter du kan ta oppi bare viktig at de passer sammen.kanskje noen andre kan føre på listen over alternativer?spørs jo litt om du vil ha reker å sneiler oppi.(husk ingen botia så lenge du har disse oppi)
Da er fiskelisten sånn ca: Sverdrager/platy,Guppi,"gurami",sebrafisk/leopardfisk,pansermaller,ancistrus,sandsneiler,eplesneiler å div reketyper.Det var det jeg kom på i farten Lykke til!!
-Loki
p.s glemte å skrive med røtter å slikt,sånt er jo veldig stilig i akvarier,,kjøp gjerne med en liten kalksteinfor sneilenes skyld (ca håndfull) så sneilene har fine skall.( kalkstein påvirker gh i vannet, ligger det på ca7-10 er det bra.)
En ting som er feil i dette inlegget.

Du kan ha eplesnegler og sandsnegler hvis du har botia

For det første finnes det mange typer botia som du kan ha, for eksempel pakistanbotia. den er fin også er den nyttig, den spiser pest snegler og IKKE eplesnegler pga størelsen på eplesneglene.

Send meg en mail så kan jeg sende deg noen eplesnegler i posten når det blir litt mildere ute, skal sponse deg med to fine snegler
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap