Planteakvarie

hei hei. jeg skal lage meg et planteakvarie å er litt uerfaren. å trenger litt info om navn oppsett av planter å selfølgelig pris. skal kjøpe et 60 liter akvarium som skal bli plante akvarie med noen guppyer i.. derfor trenger jeg navn på disse småe plantene dere plante elskere har i bund av akvarie å pris på dette. også ere mange plante elskere som har høye planter i siden å i bakrund av akvariet. noe jeg gjærne vil få til. derfor trenger jeg litt navn på noen forskelige pene planter.
ossen får dere plantene til å vokse oppå trerøtter å sliketing og ossen skal jeg gjemme pompen. dere som har et planteakvarie kan skrive litt sån skjennerelt hva jeg må gjøre for å få dette pent å sånn

MVH kim
Den med de små bladene i mine kar er :Glossostigma elatinoides. Den er ikke så vanskelig som den har rykte for, men vokser lett oppover med for svakt lys eller for lav fargetemperatur på lysrørene. Den vokser fort og har høy "fiklefaktor", så det er en del vedlikehold hvis det er mye av den. Egner seg i akvarier med ekstra lys og co2.

Gresset er
Eleocharis acicularis
Mindre kravstor og mindre vedlikehold.
aha. tusen takk.
men planter du liksom bare et par sånne planter også sprer den seg liksom. eller må du plante dem tett i tett
Har du fått tillatelse til å bruke disse bildene?
må du det å.. faen det tenkte ikek jeg på. skal ta dem vekk jeg vist det går. ellers så ber jeg så utrolig mye om unnskyldning
Frank Angell
Har du fått tillatelse til å bruke disse bildene? :)

Må man strengt tatt be om tillatelse til å bruke bilder på akvaforum som er postet på akvaforum allerede? Det vil vel gå under fair use, men da bør bildetaker krediteres uansett.
nei men det bleklager jeg. men ene akvariet er han som la inn det ene svare her oppe. så men beklager til de som jeg tok bilde av.
De sprer seg. Glossoen plantet jeg slik, dypt ned så bare øverste bladpar stikker opp. Samme sted en god stund senere. De to bildene i første post som er mine kan bare bli stående.
fåru vært så snill å skrivd opp hva du trenger i grusen å hvor du får kjøpt det henn. vet jeg må ha varmematte plantenæring i grusen trenger jeg noe mere i denne grusen da. å ossen plante næring er best i grusen
Bare vanlig grus hos meg, ingen kabel, ingen næring i grusen. Det er ikke alltid man trenger alt folk sier man trenger.
ok. men du bare legger plante næring i karet en gang sånn nå å da, da eller.
bruker du bare vanelig varmekolbe å invendigpompe
ere ingen andre her som kan noe om planteakvare som kan gi litt info en kjetil L
Hei

Jeg bruker heller ikke varmekabler, og jeg bruker bunnæring i kun et av akvariene mine.

Innvendig eller utvendig filter og varmekolbe,kommer jo litt ann på hvilke og hvor mange fisker du skal ha i karet.

Det er helt sikkert best med varme i bunnen, men jeg synes planteveksten er helt grei uten.

Bunnæring passer dårlig for meg pga at jeg liker å flytte på plantene mine en god del før jeg er fornøyd. (kan ta noen måneder)
Når jeg drar opp planter, så følger litt av lateritten med, og jeg har fått en algeoppblomstring.

Jeg har en del akvarier, som alle er plantekar, så jeg er gått over til å lage gjødselen selv (PMDD) Hvis jeg skulle kjøpe all den gjødselen jeg trenger, hadde det blitt for dyrt. Denne tømmer jeg i akvariet ved hvert ukentlige vannbytte.
Hvis du kjøper plantenæringen, må du passe på at du i tillegg også tilfører jern.

Det som er viktig for å få forgrunnsplantene til å vokse fort og holde seg lave, er nok og riktig lys, rett mengde gjødsel og tilført co2.
Du finner mye om dette ved å bruke søkefunksjonen her på forumet,lys og co2 har vert diskutert mye.

Hvor mye du må legge inn av lys har mye med plantevalg å gjøre også. Jeg har et kar som er helt fullt av planter, med veldig lite lys og ingen co2.

Men planteakvarium er morro, så stå på
tusen takk. blir jo egentlig billigere å billigere å starte opp etter vært som jeg snakker med folk. hehe. kan det ha noe med at butikken skal ha litt penger inn i kassa ell:P hehe.
Beklager hvis jeg bryter meg inn i tråden her, men siden det er et spørsmål ang planter jeg har tenkt å komme med kan det være til nytte for både meg og trådstarter!

Først: Hva er PMDD?? Skjønner det er en slags plantegjødning..?

Det jeg egentlig har litt problemer med å skjønne er hvordan dere egentlig steller karene deres. F.eks. når jeg kutter og tynner i karet mitt så er det jo alltid noe planter som må rives opp eller flyttes på. Det som da skjer er jo at de har lagt røtter i hele karet så du ender opp med å dra alle av en sort opp omtrent. Hvordan blir det i et kar som har ørtenhundre plantetyper...? Kutter dere bare toppene av de eller??
Hei

PMDD har vert diskutert i veldig mange tråder her på forumet, blant andre i denne [URL=null]http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1008&thread_id=13412&sr=1&msr=11[/URL]
den beskriver det meste.

Ja i alle fall jeg røsker og drar endel i mine planter.
Det er en av grunnene til at jeg ikke liker tykke lag med bunngjødsel i de akvariene mine, der jeg har planter som vokser fort, og blir høye.
Jeg har slikt bunnlag i et kar med planter som holder seg lave.

Når store planter skal flyttes på, drar jeg opp så mye røtter som jeg klarer. Resten lar jeg være. Jeg har sandsnegler nede i grusen,og jeg stoler på at de spiser opp rotnende planterester i grusen. Jeg har ikke hatt nitritt på mange år.

Så kutter jeg bort en stor del av rotsystemet og mye av de gamle bladene på planten, og planter de igjen.

Det samme gjelder stengelplanter. Jeg drar hele buketten opp, vrir av så mye av toppen jeg vil ha,(den er finest) og planter den igjen. Rotdelen kaster jeg eller gir bort hvis jeg ikke trenger flere planter av den sorten.

Jeg er nok ganske barbarisk i mitt plantehold, og det finnes sikkert mye bedre måter å luke på, men jeg har ikke hatt problemer med planter som dør etter omplanting

Hei!

Takk for svar!

Linken virker ikke hos meg..
Jeg har ikke så mye store planter med store røtter. Stilkplantene klipper jeg toppen av kanskje to ganger, neste gang trekker jeg hele gruppen opp og planter toppene på nytt. De deler seg gjerne i to eller fler stilker når de blir klippet, så det hele blir litt topptungt etter hvert, og så rotner stilkene nederst. I det lille karet som bare er 30 cm høyt så går det bedre å trimme de lavt ned flere ganger uten å plante om enn i de høyere. Lyset kommer bedre til nederst, og det går bedre å klippe de lavere enn forrige klipp.
Kim Johansen
nei men det bleklager jeg. men ene akvariet er han som la inn det ene svare her oppe. så men beklager til de som jeg tok bilde av.

Det får gå for denne gang Neste gang kommer faktura i posten
(Siste bildet er mitt. Det karet ble tatt ned sist desember og kommer etter planen til å settes opp nå i februar da med kun planten E. acicularis, heldekkende teppe, samt 10 stk. kongotetra og en liten flokk SAE, til orientering)
vist du klipper av tuppene på alle blomster. går det ann å plante dem igjen assa tuppene du har klippet av. eller er det bare noen få du kan plante tuppene på igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap