sand+varmekabler+mye stein =?

heisann.
skal sette opp et malawi kar snart.'
men har noen spørsmål:

jeg skal ha biltemasand, men har lest att den trenger varmekabler.
har også skjønt det slik att i et malawi kart så burde det være en del stein.
under steinene bør det være isopor eller lignende.

så her er spørsmålet:
hvordan skal jeg gjøre det, da jeg skal ha en del stein =isopor under,
og varmekabler til biltema sanden.
vill ikke varmekablene smelte isoporen?

hvordan skal jeg løse dette?

hilsen terje

varmekabler til biltemasand?

Det har ikke jeg hørt noe om, jeg har biltema sin blåse sand, den er ypperlig den, og denne steinen, det jeg har gjort med steinene mine er at jeg har passet på at det ikke er skarpe kanter på dem og lagt dem oppå tre røtter for at det skal se mest mulig naturlig ut, isoporen kan bli lett synelig....

lykke til
Varmekabler er for plantenes trivsel og det er vel mest stein i et malawikar?
Varmekablene vil sørge for at vann passerer ned i bunnlaget, og dermed unngår en pakking av bunnlaget, samt de stinkende boblene mange er livredde. I tillegg vil hele bunnen, fungere bedre med tanke på å holde bakterier i live, og dermed være med på å skape en bedret biologisk nedbryting i karet

Dersom man legger varmekabler under isoporen, vil jo dette ha 0 effekt på vannsirkulasjonen. Det er dermed helt bortkasta å legge kabel under issolerende materiale. Dersom en legger kablene oppå isoporen, vil man kunne skade disse med steinene. Jeg ville derfor kun lagt kabel, der det ikke er isopor, eller i det minste, ikke er stein. Der det er stein, legger man gjerne ett tynnere lag med sand, og dermed vil behovet for gjennomlufting av bunnlaget være mindre.

Jeg tror for den del ikke ett sekund på at varmekablene vil smelte isopor i vann
Frank Angell
..Jeg tror for den del ikke ett sekund på at varmekablene vil smelte isopor i vann :)
Enig med deg Frank, har selv en 100W varmekolbe som henger i kontakt med en bakgrunn av isopor (fritt vann på de andre sidene selvsagt), ikke tegn på smelting der. Kabler blir ikke på langt nær så varm som en varmekolbe, så det er ingen risiko for isoporsmelting med kabler
Da har jeg lært noe nytt igjen :)
Når den tid kommer at jeg anskaffer et nytt akvarie,hvordan bør varmekablene ligge på bunnen?

Karet det er snakk om er juwel vision 450l og jeg tenker på å ha biltema sand og noe røtter og selvfølgelig planter,karet skal være et selskaps kar og ikke et cichlide kar.

Er det noen spesiell måte jeg bør legge den på så den dekker hele bunnen eller skal det helst være over områder der plantene skal være?

Inntil nå har varmekabler i akvarium vært ganske ukjent for meg og det er derfor et ganske ukjent område for meg
Varmekabelen skal legges rundt om på bunnen og limes godt ned med silikon. Kabelen skal ikke krysse kabelen. Legg den noenlunde jevnt over hele flaten. Øyemål er tilstrekkelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap