250L plantekar.. forhåpentilgvis ;-)

Jeg har nå satt oppigjen mitt 9,5 år gamle 250l akvastabile kar, som har stått tom i 3 år eller noe slikt.

Min mann (lider ikke av litersyke) har sett seg lei av min 80l med alle slager hengende og slengende. Så til morsdagen ville han gi meg en Juwel Vicion 180. Men jeg tenkte som så 180l er 70l mindre enn 250l, som vi har i kjelleren. Men litt kvinnelig kløkt så fikk jeg opp 250l :o)

Vi har en for liten leilighet med alt for mange viduer, så det er egentilig ingen steder å sette opp et kar.

Så min Vidar måtte bygge bord. (vel så langt bare ben og ramme) og opp med karet, en seriøs vask, gå over silikonen så var det i gang.. TJOHO..

Bilde 1:Limte på varmekablene. Jeg vil bare si at silikon er ikke så lett som det det ser ut som. Det ble ikke så pent som det jeg har sett dere gutta har gjort det her.

Bilde 2:Ja.. Karet holder vannet på innsiden.

Bilde 3:Armaturet virker, men det ser ikke bra ut. Kan noen fortelle meg hvordan jeg får tatt ut reflektorene som følger med orginalt??

Nå er det bare å smøre seg med tolmodighet til jeg kan begynne flytte over fra 80l. Håper jeg får til et skikkelig plantekar noe slik som Kjetil L sitt ;o))

Men er det noen som har noen overskuddsplanter til en hyggelig penge så er det bare å si ifra. (absolutt alt av interesse) Trenger en god del for å få det fylt opp. Har ikke anledning til å kjøpe i bøtter å spann fra butikk.

Give children a gyppy, before sports take them.
er det meg, eller er vannet grønt?!
Hei bli sikkert bra det her! Kablene var jo limt inn bra (du skulle sett mine) spiller jo ikke noen stor rolle siden man vanligvis ikke ser de
Dragen
er det meg, eller er vannet grønt?!

Neida, så ille er det ikke. Lyssettingen er ikke riktig, så bilde ble litt forvrengt i farge. + at jeg fylte endel vann i før jeg tokk i grus, så vannet er nok litt grumsete av det enda.
Skal du få til et skikkelig plantekar er det veldig viktig med nok og riktig lys. Dersom du ønsker å ha de aller mest krevende planteartene bør du også ha CO2. De to tingene kombinert med riktig gjødning gir deg mye glede av et skikkelig plantekar

Lykke til
Sindre Dybvik
Skal du få til et skikkelig plantekar er det veldig viktig med nok og riktig lys.

Riktig lys, ja det er det som har skaffet meg hodebry. Armaturet er ikke i beste stand. Skruene på siden rustet, reflektroene smuldere opp, plasten på sidene er sprø, kun holdere til 2*30w T8. Og jeg har ikke greid å fått rengjort kriker og kroker, da jeg ikke får skrudd armaturet fra hverandre pgs rustne skruer.

Jeg har lest en del her, så slo "idèn" ned i hode mitt. Mann til ei veninne holder på med metall. Så han skal fjerne plasten og innmaten. Så skal han lage metalldeler og sette de inn der plasten har vært. Så skal han pusse og polere litt (om han har tid)

Da kan jeg kjøpe nye lysinnsatser. Tenkte å starte med 2*39W T5 eller 3*30W T8. Det brude vel holde til å begynne med?

Har også tenkt å investere i Co2 anlegg. Prøver å finne et rimlig og praktisk et. Inntil jeg har de så har jeg en 4l sats som Co2 bolbene blir sugd inn i pumpa.

Håper jeg får lysarmaturet på mandag, jeg får ikke plantet eller lagt satt ut fisk før den er på plass. Nå står karet her med bare vann og grus...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap