Hvordan innrede et rekeakvarium?

Jeg har et 12 liters akvarium med biltema-sand som har gått med filter (bactozym) og varmekolbe i en uke, og vil snart putte noe oppi det...
Røde krystallreker for eksempel.
Da lurer jeg på hva hadde passet å ha i der av reker/dyr, og planter/dekorasjon? Og lurer på belysningen.

Har hatt lyst å kjøpe en lampe fra ikea til det som jeg har hørt folk her prate om, hva burde jeg kjøpe av belysning her? Det kommer noe lys på det fra før pga en stålampe, og dagslys.
Av planter har jeg bare en mosekule, er ikke dette fint for rekene?

Hva med planter og røtter ellers? Jeg vil gjerne unngå planter noe, går dette?

Tusen takk for raskt svar, da kan jeg stikke på ikea idag!
å du har fått igang det minikaret en rot er alltid fint å ha oppi,saktevoksende planter som javamose,javabregne,bolbotis,ikke trenger disse plantene enormt med lys heller,eller noe jødning.Jeg har disse plantene i alle rekeakvariene mine å det fungerer utmerket.bruker ikke gjødning siden det skjer at rekene dør av det.Til lys..hummmm?hva med en sånn? http://www.webzoo.no/site/maler/x/default.asp?case_vis=produktutlistning&HKatID=19&katID=335
Eneste problemet du har er vannkvaliteten,,å holde den å ikke stresse reker med egg blir kanskje litt komplisert.stressete reker med egg,pleier å slippe eggene sine eller dø.(kjip erfaring)men et pluss er jo at reker ikke forurenser noe særlig.å for at ph,ikke skal synke for raskt har jeg en liten kalkstein oppi.andre dyr jeg har med rekene er sandsneiler å noen eplesneiler.jeg tror eplesneiler kanskje blir for store for 12l...mosekule e nammenam for reker
Tak for raskt svar Loki!
Hehe, overraska over at du husker minikaret...
Da blir det en liten rot og en av de plantene du nevnte. Så skal jeg ta rådet ditt og ikke bruke plantegjødning.

Den lampa du viste meg har noen nevnt før, det er bare det at jeg har latet som jeg ikke så den siden den var så dyr... men jeg tror det blir den..
Det var to lamper på siden, 9 og 11 watt tror jeg, hva har det egentlig å si hvilken av dem det er?

Det du sier med kalksteinen er jeg litt skeptisk til, jeg hadde tenkt å prøve å holde ph'en nede, og blir ikke det litt vanskelig med kalksteinen i?
med et sånt lite akvarie kan en lampe med formye watt varme vannet veldig mye,du kan jo selvfølgelig la lampen stå litt høyere men hvem gidd å sitte der å ska se inn i karet å bli blendet av lampen foresten så liker disse smårekene temp på 21-25 ofte lavere .Personlig har jeg den på 23 til 25.fungerer fint å rekene yngler å lever bra.HAr strevet voldsomt med ph her,den sank ned i 6.5 å sånn å det ikke bra når man har noen sneiler oppi der å,satte derfor oppi en kalkstein som gjør at ph ikke synker så fort ned,(røtter gjør at ph synker blandt annet)eneste du må tenke på er at kalksteinen ikke er for stor sånn at den påvirker ph til å stige.min ph holder jeg på rundt 7.00.For min del er dette en god ide å siden det er andre som driver med oppdrett av reker å har det,er det nok ingen dårlig ide.greit noen har litt kalk i sanden,andre i filteret,jeg foretrekker bare en stein,enkelt å fjerne hvis det skulle bli noe tull.(noe det ikke har blitt)ikke helt sikker, men ikke noen av ikea kontorlampene med nesten samme type lyspære?kanskje du kan kjøpe billig lampe på ikea å bytte pære mot en plantelyspære?foresten så tror jeg ikke du trenger varmekolbe,,kommer litt ann på hvor akvariet står..det finner du selv ut av ang temp å slikt.
beklager hvis det er noen skrivefeil hehe,e litt sånn dagen derpå :P
Skrivefeil bryr æ mæ ikje om... så lenge æ forstår så

Nå har jeg kjøpt 5 røde krystall reker for to dager siden, og de trives ser det ut til!

Jeg har også to baby-sandsnegler, men ikke eplesnegler. Så kanskje sandsneglene vil ha kalkstein oppi, men det har jeg ikke...

Jeg tok alle avleggerne til windenløw-planten, altså toppene med brune små røtter, og planta i bunnen, så nå ser det ut som et slags gress!

En av rekene har skiftet skall, noe jeg synes var litt rart, jeg trodde de ikke gjorde dette så ofte... betyr dette at rekene har vært så stresset at det skjedde fort eller?

Jeg forer dem foreløpig med det samme som fiskene får, en gang om dagen, bittelitt, har dere bedre ide?
Har hørt navnet novoprawn eller noe lignende bli nevnt et par ganger her.

Mosekula har de ikke rørt, men de kommer vel dit!

Ha en fin torsdag!
Sandsneilene bryr seg lite om hva du har i vannet, de bryr seg stort sett om to ting; mat og dyneløfting (f.eks sanddyne ).
2 blir til 100, 100 blir til 10000, 10000 blir til 1000000, 1000000 blir frustrasjon :p
Mine sandsneiler har i alle fall ikke noe merkbart svakere skall, selv om de ikke går i Ph 7+, Gh 6+ slik eplesneiler bør.

Når det gjelder skallskifte hos rekene, er dette noe de gjør ved behov. Kan ikke si at jeg har sett økt tendens til skallskifte på grunn av lite\ mye stress.
Jeg gir mine reker restefôr, diskusbits (det elsker de!), og NovoPrawn. Sistnevnte får de kanskje en gang i uka, om de har oppført seg ekstra fint
Lys
Ikea: lampe til 149,-
dyrenes verden: 11W 7000K kompakt rør til 41,-
Dyrt? ;O)
Siden disse rekenes kosthold bl.a. går ut på å spise alger, bør man kanskje forsøke å ha en skikkelig lampe over akvariet, slik at det utvikles litt algevekst de kan spise.

Ser du har plantet javabregnene direkte i sanden, LindaNor. Det kan hende de ikke setter pris på det, ettersom javabregne (Windeløv er en variant av javabregnen) har lett for å råtne i rotstokken om den begraves. De trives best oppå noe, som stein eller røtter, med røttene over bunnlaget.
TiE
Ikea: lampe til 149,- dyrenes verden: 11W 7000K kompakt rør til 41,- Dyrt? ;O)


Hva mener du med "Dyrenes verden"?
Er det en butikk?
Er røret beregna på akvarier?
Frank: Får de NovoPrawn bare en gang i uka fordi det forurenser mye eller er dyrt?
Jeg er en kløpper på å klippe opp fortabletter (vanlige eller med grøntfor) opp i småå biter som de får, vet ikke om dette er en bra deal.. men sånn gjør jeg til kuhliålene også.. (synes en hel tablett tar en evighet å få spist opp, og innbiller meg at det forurenser mye også)

TiE: Jeg er ofte på Dyrenes Verden, men det jeg først hadde kjøpt der var en 7 watts fra JEBO som var beregnet til små akvarier (feste på kanten), dette ble for lite watt for mitt akvarium, kostet masse, rundt 300 tror jeg, og passet ikke til å feste på rammen til mitt, så da ble det IKEA, det røret du snakker om vet jeg ikke hva det er, er det sånn jeg må kjøpe et armatur til å ha i?

Mona: Jeg har prøvd å la rotstokken til bregnen være over sandbunnen, og foreløpig vokser de, men plutselig kan de jo turne... jeg får bare se om det går bra..
På plantene ser jeg ikke mye alger som rekene kan spise, det er på ruta det vokser raskest alger, så tror lyset holder, men det er jo også noe som vil vise seg!

De holder seg til bregnen, eller går rundt og leter i sanden, de er så søte.. Mosekula er de ikke glad i ennå..
Det har ikke oppstått noen form for romantikk heller, ikke det at det overrasker meg men.. hadde jo vært arti om de fikk rekebebiser!

Marknor:
Dyrenes Verden er en dyrebutikk som ligger på Lade i Trondheim.
les på boksen ang novoprawn ,forurenser liiiiiiiite ;P hos meg får rekene novoprawn ca annenhver dag,,av å til oftere,men det er jo eplisser å sandsneiler oppi å så maten forsvinner ganske fort.
LindaNor
Frank: Får de NovoPrawn bare en gang i uka fordi det forurenser mye eller er dyrt?

Ingen av delene Rett å slett fordi rekene mine er sysselsatt for å gumle alger, og restefôr.
I tillegg er jeg så uhyggelig distre, at jeg ofte husker at jeg kunne ha droppa noen pærler til rekene, etter at jeg har gitt fôr til fiskene :p
Rekene mine er forresten van(n)vittig glade i granulat til Diskus. Det er snadder, det !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap