Rio Iriri

Jeg planlegger et biotopakvarium fra Rio Iriri. Å finne fisker til dette, er ikke noe problem. Det er planlagt allerede (man tar alltid det morsomste først...). Men, fiskene er ikke det viktigste. Først og fremst må jeg finne ut hvordan det faktisk ser ut under vann i denne elva. Jeg har forsøkt å google litt, men finner selvsagt kun bilder av elva sett fra oppsiden. Er det noen som vet hvor jeg kan finne info her?
Jeg forsøker også å finne ut hvilke planter som vokser der. Så langt har jeg kun funnet en eneste, og jeg kan jo bare ikke bla meg gjennom alle plantene i plantebasen. Er det noen som har litt oversikt over planter fra Rio Iriri?
Den er visst enormt stor. Utifra det jeg kan skimte på disse bildene fra Rio Iriri, så er det muligens ikke så veldig mye planter i selve elven. Der består nok hovedsaklig bunnen av nedfallen vegetasjon fra elvebredden som trestammer og grener, på en bunn av sand og løv.

Mange av akvarieplantene våre vokser jo ikke under vann hele året. De vokser langs bredden, med bare "føttene" i vann og resten over. Som denne Echinodorus-arten iflg Plantebasen.
Heisann! Den planten har jeg jo faktisk Og den vokser noen helt fryktelig. Jeg skjønner jo nå hvorfor den oppfører seg som den gjør, når den egentlig trives med bladene over vannet. For det er nettopp det den gjør. Den vokser ut av akvariet. Akkurat nå stikker det faktisk et blad ut gjennom lokket på akvariet!

Ser jeg rett i at det er mudderbunn, med villniss av tynne, tynne røtter i vannkanten? Det betyr ikke steinbunn, men mørk, finkornet sandbunn i akvariet? Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan jeg skal få til mudderbunn. Jeg skal jo også har coryer her (brochis splendens), så sandbunn bør det nok bli i utgangspunktet
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap