Engelska elvegrus

Noen som har bilder av akvarium med denne sanden??
Er usikker om jeg vil beholde denne sanden, jeg fikk den med et akvarium jeg fikk og er usikker..

Har bare hatt i vann, å satt på pumpen.
Vil det være ett problem å skifte sand når jeg har vann i, nei??

Hvordan er denne grusen, vil plater trives i den?

Mvh Cassandra

Engelsk elvegrus er vel den mest solgte grusen.
Den er rund og funker derfor med feks corydoras (selv om fin sand nok er det ultimate)

Planter liker ofte litt grovere underlag, da får røttene mest luft og de kan klore seg fast.

Jeg har en forkjærlighet for fin sand, men har hatt engelsk elvegrus og likte denne.

Det er ikke noe problem å bytte underlag selv om du har vann i akvariet.
Takker for svar!
Har du noen bilder?
Så jeg kan få se om det ser no fint ut, fordi om jeg har det?

Mvh Cassandra
jeg har engelsk elvegrus i akvarie mitt, bar ta en titt på sia mi. Syns den sanden/grusen er kjempe fin. Har blanda den minste sorten med den mellomste.Det ble kjempe livligt.
Det var jo kjempefint
Du har mindre steiner en meg, jeg har fra 5- 7 cm:O
Noen som har med den størrelsen??

Mvh Cassandra
5-7mm er jo små bauta-er :p Denne er nok mektig grov, med tanke på at plantene skal få festet røttene. Men du kan bruke finere bunnlag under disse steinene, slik at de får klort seg fast (det går å ha grov oppå fin, men ikke motsatt).
Når det gjelder fisk, er denne definnitivt ikke egnet til gravende fisk, ikke uten maskinførerbevis i alle fall.
Men du verden, denne er nok meget lett å holde ren, det meste av dritt faller vel frivillig mellom steinene
Jepp, meget grov er den
Men hvis jeg først skal kjøpe sand, så kjøper jeg til hele karet: )

Men hvor mye grus/sand trenger jeg i en 250l??

Mvh Cassandra
250L har vel en bunnflate på 130x50? Eller så

Dette gir ett volumbehov ved ett snittlag på 5cm, på mellom 35 0g 40L sand\ grus. Avhengi av masse faktore, vil dette veie mellom 60 og 100kg.
Mener selv å huske at jeg dytta 6 eller 7 sekker på 12kg i 375litern...
Tusen takk
Da vet jeg hvor mye grus/sand jeg på ha i 250l hvis jeg skal kjøpe.

Mvh Cassandra
Jeg har ca samme størrelsen med elvegrus. Jeg brukte ikke fullt 25 kilo til et kar med bunnmål 80x30. Jeg har rikelig tykkelse i mitt kar. Jeg har 1-1,5 cm lag med et leire-lignende plantesubstrat fra Tropica under grusen.
Hvis karet er 50 cm høyt, så er det iallefall ikke større bunnflate enn 130x40. (13dmx4dmx5dm=260 liter)
Jeg mener at du vil ha rikelig dersom du bruker 50 kilo elvegrus.
Ok, mitt kar er 110*45*50(lengde*høyde*bredde) altså 247,5 liter
Tenker det da blir 35-40l med grus??:s

Mvh Cassandra
Blir det nok med en 25l sekk?? Hvis ikke må jeg jo kjøpe to sekker på 25l:/

Mvh Cassandra
Det skulle holde greit med en 25L sekk - om det da ikke er 25kg som er det egentlige innholdet. Det meste jeg har hatt avbunnlag veier mellom 1,5 og 2 ganger så mye som vann, så om det er kg-sekker, ville jeg nok kjøpt to
Sekkene selges i kilo, tror jeg...
Siden du modererte målene, vil du nok klare deg med 40 kilo. Se om du kan få kjøpt 2x 20 kilo, eller 25+15...

Noen som vil nevne noen fisker/planter som jeg kan ha på så grov grus?
Ikke fisker som guppy, platy, noe mer vidrekommende

Mvh Cassandra
Av planter ville jeg nok forsøkt å få tak i veletablerte planter, dvs ikke slike som er stuvet ned i en trang potte. Jo mer røtter, jo bedre henger planten.
En del av løkplantene trives forresten best i grovt bunnlag, av en eller annen grunn.

Av fisk, er det en jungel å velge blandt. Styr unna artene som krever sandbunn, og som har som hovedinteresse her i livet å dukke hue dypt ned i bunnlaget.
De fleste, om ikke alle, Tetra vil bry seg nada om hvilket bunnlag du har, det samme gjelder guramier.
Tror heller ikke kuler vil bry seg, om de da ikke tror de store runde steinene er motstandere (fleip, neppe fakta.)

Å ramse opp arter til i morgen blir tungvindt; hvilke arter kunne du selv tenke deg å ha? Mye lettere å gjøre det den veien
Ikke at jeg vet hvordan løkplater se ut da?? Forklare??

Jeg hadde tenkt meg noen Scalarer og en stim med Kardinaler
Men jeg kan jo ha flere fisker, men jeg vet ikke helt hvordan:s
Kan jeg ha Corydoraser? De hadde mange Corydoras Agassizii på dyrebutikken
Veldig store og fine fisker.

Hadde lyst på noen Ciklider men disse må jo ha sand?? Eller:S

Mvh Cassandra
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap