Innredning av Tanganiyka kar. Og forslag til sammensetting av fisk,

Jeg har planer med å starte ett 250 l Tanganyika kar på vårparten, for så å bruke litt tid utover sommeren for å samle sammen fisk. Jeg har noen ideer når det gjelder både innredning og fiskesammensetning. Men ville gjerne lufte de litt for å høre hva andre eventuellt hadde å si til disse ideene/forslagene.

Jeg har tittet endel på diverse dykkerbilder fra T; og det ser ut som om de fleste steinene har ett alge/slambelegg på seg, dette fikk meg til å tenke på ett innlegg Håvard Støre Andresen hadde med algedekte steiner som innredning. Hvordan ville dette gjøre seg i ett tanganyika kar tro? Det vil jo bli ett naturlig preg, men passer det? Vil alger kunne fungere som substitutt til planter til en viss grad? Vil se om jeg finner noen valisneria jeg kan spre litt for eventuellt å dele av karet med også.

Jeg personlig liker fisker som graver litt, det gjør etter min mening at karet får ett mer naturlig preg, og da vil jo bunnlaget også forandre seg etter hva fiskene jobber med nede der. Som bunnlag har jeg tenkt meg biltemasand/rådasand eller tilsv. Endel Sneglehus, mye steiner i bakgrunnen, kanskje en rot.

Jeg har til å begynne med sett meg ut noen arter som jeg kunne tenkt meg. Det jeg lurer på i den forbindelse er om noen enten har erfaring, eller annen viten om dette er en grei sammensetning for dette karet, og om det er rett antall hanner og hunner.
-Tropheus Duboisi, Ca 5 stk
-Lamprologus Ocellatus, 1 hann og 2 hunner
-Lamprologus Ornatipinnis, 1 hann og 2 hunner
-Neolamprologus Brichardi, 1 hann og 2 hunner
-Neolamprologus Buescheri, 1 hann og 2 hunner.
-En synodontis kanskje (usikker)

Takker for alle tilbakemeldinger.
Rune

Hei, og hurra for flere tanganyika- folk

Ang alger på stein- jeg synes dette er kjempefint, var så heldig å få tak i noen steiner dekket med alger og jeg liker det!
Nå er det endel fisker fra Tanganyika som vil beite på disse, men det vil jo forhåpentligvis danne seg nye.
De fiskene man ofte har er fra ganske grunne områder, og pga bølger er steinene der ganske avrundet. Mange bruker skifer, jeg liker best mer firkanta/ runde steiner.
Nå er dessverre de algedekkete steinen jeg fikk skifer, men jeg prøver å skjule disse.
Jeg skal snart flytte Tanganyika til et annet kar, og da skal jeg stable på nytt.

Jeg synes ikke røtter passer i Tanganyika, det er ikke naturlig med treverk i sjøen.
Men samtidig har man jo vallisneria i :P

Ang bunnmateriale, jeg vil anbefale deg fin sand.
Sneglehuslekere feks graver litt, og flytter sand og sneglehus.
Men vær obs ang ras!!
Kanskje en idè å bruke litt akvariesilikon hvis du skal ha spesielle "gravefisker" ?

Vær litt obs ang synodontis, noen av disse blir veldig store.

Kan ikke si så mye ang fiskelisten din, jeg har ikke spesiell erfaring med de fiskene. Bortsett fra sneglehuslekere.
(Det står i profilen min hvilke fisker jeg har i mitt)

Hei takk for svar. Er kanskje enig med den roten. For å beskrive det jeg ønsker meg av fisk litt bedre, så har jeg lenge hatt lyst på prinsesser, jeg vil gjerne ha en stim/gruppefisk, jeg kan godt tenke meg to forskjellige sneglehuslekere, og kanskje en art til. Hestenese hadde vært bra, men jeg har fostått etter å ha lest litt her at disse kan være vanskelige å få tak i.

Ellers så vil jeg at akvariet skal se så naturlig ut som mulig. det var fra der jeg kom på artikkelen til Håvard S. A.
Jeg hadde tenkt å bruke så rund stein som mulig.

Fra dykkerbildene jeg så, så var det litt spredt beplantning der, men det sto ikke hva de het, jeg har heller ikke sett de hverken her på AF eller i noen butikk. Så da får man takke med det nærmeste tror jeg. Javabregne og vallisneria.

Silikon på steinene var nok ganske lurt ja, det skal jeg huske på.

Rune

Ang stimfisk-
der er det leptosoma eller nigripinnis som blir valgt oftest.
Hesteneser kan være vanskelige, men ikke gi de opp pga det! Butikker har de ofte på fiskelistene, be de pent om å prøve å ta de inn.
Ikke bare er de utrolig vakre og særegne, men de er flinke til å ta uønskede alger!

Jeg har et par med Prinsessen av Zambia, foreløbig synes jeg de fungrere veldig bra. Prinsessen av Burundi er kjente for å være veldig aggresive.

Vallisneria blir jo mye brukt, også fordi ikke alle planter liker seg i Tanganyika- vannet

Noen sneglehuslekere er veldig aggresive (occelatus feks), og du bør tenke på dette når du innreder.
Fordel sneglehusene slik at det danner seg naturlige skillevegger mellom territoriene, så slipper du kanskje unna endel krangler.

Jeg har et lekspar med Telachromis temporalis, en mer sjelden sneglehusleker i salg. De er utrolig skjønne, men helt vannvittig sinna!
De har tatt ca en tredjedel av 420- literen, ganske tøft gjort av en fisk på 5-6 cm...!
Rester av tre, greiner, er faktisk vanlig også i tanganyikasjøen. Et yndet sted for bl.a compressiseps og calvus å gjemme seg for å unngå å bli spist. Se på filmen om livet i tanganyikasjøen, så får du masse inspirasjon Den filmen blir jeg aldri lei av!
Lykke til med innredning.
Tilfeldig bekjentskap
© Glenn E Kongstein
Reklame for plussmedlemskap