Blåsesand

Er det denne sanden dere har i akvariumene??

PS: Søk på blåsesand oppe til venstre

Mvh Cassandra
Ja, det er biltemas lyse blåsesand mange bruker i akvariet.
Den sorte er fullstendig ubrukelig
Det er den ja. Her er direkte link
Gå for den største kornstørrelsen
Min er faring er at den minste blir for liten og kompakt.

Ellers har jeg blandet Biltemasanden med marmorsand som jeg kjøpte på Inger Junno sand og steinhandel i middelalderparken (Bjørvika/Sørenga). 1 del marmorsand og 2 deler biltema, og en neve sandsnegler. Marmorsanden er så finkornet at den ikke egner seg alene. Blander du den får du nesten hvit karibiensand. Utrolig pen.

Er du ute etter rimelig dekor til akvariet og bor i eller rundt Oslo, er det absolutt ved å ta en tur dit. Der har de mange forskjellige typer stein, grus og sand. Her er kart.

Takker!
Jeg bor nok desverre ikke i Oslo

Prøvd å ringe rundt her på Mo, men det var bare et firma her som hadde denne blåsesanden men den måtte bestilles...
Det de hadde inne var den svarte typen, som er ubrukelig..

Var innom dyrebutikken for å spørre en siste gang om de ikke kunne få inn grus som var mindre enn 2-4 cm!
Han som var der sa: Ja, det skal vi se om i får tak i!
Hallo!! Kunne de ikke sakt det før...
Før hadde de bare sakt: Nei, vi får ikke tak i finkornet sand lengere..

De hadde også chinchillasand men det kostet jo flesk!
499,- for 20 kg:o, nei takk

Så vi får se om dyrebutikken ikke får inn finere grus

Mvh Cassandra
Dersom du har planer om en tur til Sandnessjøen har jeg litt over en sekk med blåsesand stående på boden
Nei, har ikke no planer dit nei
Jeg trenger også 40kg
Men takk for tilbudet!

Dyrebutikken har skrevet meg opp så de skal se hva de finner at finkornet sand

Mvh Cassandra
Bra du tar tak i problemet!!
Har hatt ringerunde her i Mosjøen i dag, men heller ikke her
er det noen som har fin sand. På dyrebutikken sa de imidlertid
at det var umulig å få planter til å gro da det blir for tett, og
dermed dårlig vannsirkulasjon, rundt røttene til plantene.
Noen som har andre erfaringer? Har ikke fått inntrykk av at
dette skal være noe problem etter det jeg har lest i forumet.
Akvarium jenta: vet du når de skulle få inn sand? ...og evt farge og pris?
omv
På dyrebutikken sa de imidlertid at det var umulig å få planter til å gro da det blir for tett, og dermed dårlig vannsirkulasjon, rundt røttene til plantene. Noen som har andre erfaringer?

Jeg har nok stikk motsatt erfaring, det gror som ugress her hos meg.
Jeg har den grove typen blåsesand fra Biltema, om man kan kalle så fin sand for grov

Kjører riktignok med co2, men det grodde godt også før jeg begynte med co2.

[External Image]
Slik så det ut i oktober, og det har ikke blitt noe mindre siden da
Nei, jeg vet ikke helt eksakt hvordan farge met tipper den er lys.
Pris er jeg ikke sikker på men den grusen jeg skulle ha hvis de ikke fikk inn finere var 159,- for 12 kg!
Prisen varierer hvordan grus det er mellom 100-159.

Sanden var ikke helt bestemt om de skulle få den inn men mest sannsynelig, da skulle de få den inn nå på frdag eller neste

Mvh Cassandra
må man da ha varmekabel under sanden for å få sirkulasjon,
eller går det greit med varmekolbe? får plantene feste i sanden eller må det stå noe oppå røttene for å holde de
fast?
Remi Horsgård
[QUOTE=omv]På dyrebutikken sa de imidlertid at det var umulig å få planter til å gro da det blir for tett, og dermed dårlig vannsirkulasjon, rundt røttene til plantene. Noen som har andre erfaringer?

Jeg har nok stikk motsatt erfaring, det gror som ugress her hos meg.
Jeg har den grove typen blåsesand fra Biltema, om man kan kalle så fin sand for grov

Kjører riktignok med co2, men det grodde godt også før jeg begynte med co2.

[External Image]
Slik så det ut i oktober, og det har ikke blitt noe mindre siden da Flott kar

Jeg har også brukt dette i plantekar med suksess,, plantene vokste bedre i denne sanden enn rådasanden
omv
må man da ha varmekabel under sanden for å få sirkulasjon, eller går det greit med varmekolbe? får plantene feste i sanden eller må det stå noe oppå røttene for å holde de fast?
Man trenger værken kolbe eller kabel, det kommer heller ann på dyr i karet.

Plantene får feste av seg selv, ganske godt feste også.
Har kun varmekolbe selv, men vet om flere som bruker varmekabel. Må si jeg har sandsnegler som romstrerer i sanda, som vil hjelpe på sirkulasjonen rundt røttene.
Ingen problem å få plantene til å sitte fast, bare man har nok sand. Har rundt 3 cm i fronten av 240-litern min, og gresset sitter godt fast.
Nærmeste Biltema er vel i Steinkjær?
Og det er jo litt langt...

Men det må da være en sandstrand i nærheten av Mo?

Det er bare å gå i fjæra og grave opp. Skal du bruke det til malawi gjør det ikke noe om det er litt knust skjell blandet i. Selv har jeg sjøsand i et av karene mine, ferskvannsplanter gror som gress der.

Det samme gjør det i biltemasanden som jeg synes er finere. den sanden jeg finner her nede er så grå at den ikke faller helt i smak. Biltmasanden er mer gul/brun og dermed finere. Vet om flere som har vært ute på andøya og hentet seg sand fra Bleikstranda. For ikke å snakke om mitt eget skattkammer på Senja. Litt langt å dra med seg ned til Oslo men men det blir litt hver sommer jeg er på hytte på Stangnes
Joda, men jeg tar ikke sjansen på at sanden skal inneholde masse rart, å senke pH osv...
Så da satser jeg på at dyrebutikken finner finkornet grus

Mvh Cassandra
Biltema sanden er helt nøytral så det vil nok ikke bli noe problem.

Masse sand/finkornet grus du får i dyrebutikken er derimot kjent for dette, bla rådasand og engelsk elvegrus.
Jeg mente hvis jeg skulle hente fra naturen

Skal ikke bruke noen av de typene, har engelsk elvegrus nå men det er den som skal byttes ut.

Mvh Cassandra
Det var en stygg overpris på den chinchillasanden, Tropehagen har denne til 250.- mener jeg. 499.- tilsvarer samme pris som de små posene de fleste kjøper....

Jeg har ikke de erfaringene med dårlig plantevekst, slik denne butikken mener man vil oppleve. Heller tvert imot, plantene mine trives bedre i sand, enn grov grus, selv om dette rent teoretisk sett skulle vært motsatt.
Det er tilogmed Tropehagen jeg også har!

Mvh Cassandra
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap