Stein fra ikea..?

Har vært på ikea og kjøpt en pose med polerte steiner.. Gule,brune, hvite,grå.. Mange forskjellige steiner oppi her, så jeg lurer på om noen har erfaring med disse?
-om de inneholder noen bergarter som kan avgi skadelige stoffer?
-om de er behandlet på annen måte enn kun polering?
Spurte i butikken, og de hjalp meg å sjekke. Det eneste de kunne lese seg fram til var at det var stein i posen.. fint..
Prøvde å holde en mot flammen på en lighter for å se om noe tok fyr/ ble svidd e.l (hviss de var lakkerte el. tenkte jeg).
Steinene passer så fint til grusen i karet mitt, så jeg vil gjerne bruke dem. Men ikke før jeg er sikker på at det er trygt.

Har ikke prøvd de selv, men det går sikkert bra å bruke de i et kar
Jeg ville bare skylt de i varmt vann og puttet de oppi, men så vidt jeg har forstått vil alle steiner o.l. man putter i et kar påvirke vannverdiene... Hvor mye og hvordan får en annen svare på
Slike steinposer jeg har sett solgt som dekorasjon på ikea og liknende steder, har vært diverste kvartstyper i polert utgave. Disse er trygge å bruke i akvariet. Jeg kan selvsagt ikke garantere at det er dette -du- har i hendene, men vil anta det er det
Har kokt steinene. Da jeg oppdaget et belegg som fløt på overflata, går jeg ut ifra at steinene er satt inn med voks, el.l.
Ikke bra. Blir heller brukt til annen dekorasjon.
Tror disse steinene vil øke gh relativt mye. Men det kan jo prøves i et kar uten fisk. La det stå noen uker med regelmessig testing...
Laget steinrøys
til apistogrammaene mine med denne typen steiner for et år siden - ikke merket en grad økning i Gh
Jeg har 30-40 stykker av slike hvite steiner i akvariet mitt uten å merke noen problemer.
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap