hvordan får dere planter på røtter?

Jeg vil gjerne prøve å dekke en rot med planter, men får ikke dette til så bra. Ser at enkelte hær får dette til. Hvordan gjøres dette? Prøvde med en plante, la den oppå ei rot med litt små stein på plante røttene (ikke fint syn) og ikke så fint neste dag da fiskene hadde vært å rota i steinene som skulle holde planten på plass, den svevde sånn halveis over rota... Så mitt spm. er enkelt og greit: Hvordan fester dere plantene til røtter???
Litt forskjellige metoder er ute og går her
Noen fester de med sytråd, andre bruker strikk, og noen fester plantene forsiktig nedi små sprekker i røttene, uten andre hjelpemidler.
og da vekser de seg til slik at røttene på plantene festner i rota?
Man kan ikke ta hvilken som helst plante og sette den på en rot, dessverre

Det er ikke alle plante-arter som kan brukes slik. Det er kun visse arter som har dette som vekstmåte, og det er ikke så mange. Eksempler på slike planter som kan brukes er:

Javamose
Javabregne
Anubias

De plantene som har et rotsystem som er tilpasset denne måten å vokse på, trenger i starten hjelp til å holdes fast på underlaget (trerot eller litt porøs stein). Dette ordner man med f.eks. en gummistrikk eller syntetisk sytråd eller fiskesnøre. Men ved bruk av all tråd i akvariet må man være veldig, veldig nøye slik at ingen løkker eller åpninger med tråd over blir stående slik at fisk kan klemme seg under og bli skåret opp av tråden! Veldig viktig! Det kan bli en dødelig fiskefelle. Sjekk og trippelsjekk når du er ferdig å binde fast planten at det ikke finnes noen potensiell fiskefelle med snøret! Det skal ikke være noen steder der du får presset lillefingeren under tråden eller snøret.

Gummistrikk går også fort i stykker under vann, blir morken og løsner. Det kan derfor hende du må fjerne den første du satte på, og feste på nytt. Men det er enkelt og kjapt å bruke gummistrikk.

Etter en tid med hjelp til å feste seg, vil plantens røtter ha klort seg fast mer eller mindre på egenhånd. Tråd og strikk kan da forsiktig fjernes/pirkes løs (ikke dra!) Hvor lang tid det tar, avhenger av vekstforholdene i det enkelte akvarium så klart. I et "low tech" kar med moderat belysning og lite gjødning, vil det ta et par mnd kanskje for f.eks. en Anubias å feste seg.

Jeg synes Anubias og Javabregne er flinke til å klore seg fast selv.

Javamosen bruker lang tid...den har jo ingen røtter. Til å feste mose, kjøper noen akvarister hårnett (ja, slikt som gamle damer med permanentkrøller og blått hår bruker) og spenner over en rund stein med mose på. Da holdes mosen på plass, og vokser fort gjennom nettet slik at det blir usynlig. Nettet er jo elastisk og derfor enkelt å dra rundt steinen. Knute på undersiden, skjult i sanden på bunnen.

Trerøtter og porøs stein samt kokosnøtter er eksempler på underlag disse plantene fester seg på. Det er best å bruke slike materialer, da f.eks. keramikk og lignende kan være for glatt og har ikke en overflate som de klarer å klore seg fast på. Hvis du synes det tar en evighet for planten å feste seg eller at den "aldri" gror fast, kan det altså være at underlaget er feil.
supert supert, takk for kjempe godt svar Regnet med at det ikke var all slags planter som kunne festes på slike underlag. Men det var fint at anubiasen kunne dette, har masse av de Da får jeg prøve meg fram, velger nok å bruke fiskesnøre, høres best ut med tanke på at det skal ligge under vann en periode.
Selv surrer jeg med vanlig hyssing, denne råtner ikke så fort at det blir ett problem. Mye lettere å binde denne enn fiskesene Syntes også at fiskesene er såpass tynn, at den lett skader planten. Jeg har i alle fall greid å dele anubias med å bruke slik sene ;p
Det finnes jo ulike tykkelser, men jo tykkere, jo mer plundrete å binde fast.

PS: Den hvite hyssingen er ikke vakker, i det hele tatt. Heldigvis har mine planter vokst fast såpass fort, at jeg kan fjerne denne tildlig
Legger ved et bildet hvordan jeg har prøvt å feste Anubias på rot. Skal bli spennende å se om den klarer å feste seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap