finner ikke slik sand jeg vil ha:( Kan noen hjelpe?

Jeg har en tanke at min sand skal være lys brun, sånn veldig alla strand sand farge om dere ser det for dere. Men så er det slik at i dyrebutikken hær har de kun kritt hvit sand, noe jeg ikke vil ha pga at alt skitt inkl. alger vil synes veldig fort da. Ikke liker jeg kritt hvitt heller.

Har tenkt en del på å finne ute, men det er jo mye snø enda slik at jeg vil ikke komme til, å dette har jeg veldig lyst til å gjøre nå, ikke om ca 2 mnd...

Da lurer jeg på to ting. Dere snakker mye om biltema sand, hva og hvordan ser denen sanden ut. Noen som har bilder av denne sanden slik at jeg får se?

Og for det andre, finnes det plasser man kan bestille sand selv. Høres igrunn dumt ut å drive å bestille sand og betale dyre dommer for frakt av dette som vil komme på noen kg. Mitt kar er på 180 L. Men jeg har så inderlig lyst å få det slik jeg vil nå. For tiden har jeg grov grus

I allefall, jeg vil ha brun sand, lys brun...Hvor får jeg tak i dette???

Håper inderlig på svar for på dyrebutikken kommer jeg ingen videre veg nå
se på Franks artikkel/test av forskjellige sand/grustyper.


Biltemasand fåes kjøpt på biltema i 25 kilosposer for rundt 50 lappen.


har den selv og den er veldig fin
Den mest naturfarga sanden er vel Rådasand?

Rådasand er noe som kan leveres av de aller fleste dyrebutikker, i en bråte ulike størrelser. Alt fra støv, til drenerings-grus

Om du tar en titt i databladet for f.eks 0,4-0,8mm rådasand, ser du bilder av denne
Når den er i denne str. 0,4-0,8 mm. er den da så pass fin at ciklidene siler denne mellom gjellene?
hvor er biltema??? Har det ikke i mosjøen i allefall... noen som vet om de har det på mo?
Nærmeste Biltema er nok i Trondheim, desverre
Jeg har rådasand 0,4-0,8 mm i mine kar, og den fyker gjennom gjellene til Kuhliiålene, iallefall
Laila Annie
hvor er biltema??? Har det ikke i mosjøen i allefall... noen som vet om de har det på mo?

Du må nok som allerede nevnt til Trondheim for å finne Biltema.
Selv kjøper jeg en sekk hver gang jeg er der, vet aldri når man får seg et nytt kar som trenger sand
Om det er små ciklider, ville jeg nok valgt en litt finere korning enn 0,4-0,8mm.
I artikkelen det er linket til over, ser du de størreslene Rådasand finnes i. Jeg ville selv valgt 0,33mm
ja jeg så i denne artikkelen, veldig grei. Synes det er fint om man får se sanden og ikke bare lese om den, så den artikkelen var god.

Ja da skulle man ha kommet seg til trondheim ei helg da Får se hva fremtiden bringer om vi kanskje ta oss ei barne-fri helg

Ang. str. på ciklidene. Jeg har papegøye, kakadue og sommerfuglciklider. noen er stor, mens andre mindre. Det er pga disse fiskene at jeg vil bytte bunnsubstratet, så det er en fordel at sanden er så pass fin at disse i allefall kan sile gjennom gjellene, slik jeg leser at de gjør.
nå må jeg ha svar før jeg gjør en bestilling
Nå har jeg funnet internett sia biltema.no. Så jeg tenkte jeg enkelt og greit kunne gjøre en bestilling.
Da må jeg vite en ting først. Er det kun en farge, og kommer 25 kg. til å holde til 180 L.?

Kom opp en sekk med 25 kg, men det sto ikke noe om farge på denne blåsesanden...

De har 2 str. 0,2-1mm og 0,1-0,7mm. Hvilken kan være greit å ha når man har ciklider da?
Laila Annie
Nå har jeg funnet internett sia biltema.no. Så jeg tenkte jeg enkelt og greit kunne gjøre en bestilling.

Beklager å måtte si dette, men Biltema sender ikke
Du kan lage en handleliste på biltema.no som du kan skrive ut og ta med deg til butikken. Veldig smart

Laila Annie
Da må jeg vite en ting først. Er det kun en farge, og kommer 25 kg. til å holde til 180 L.?

Blåsesand fra Biltema er i kun 1 farge.
Har selv litt over en sekk i 240-litern min, så vil tro det holder med 25 kg i en 180 l.

Laila Annie
De har 2 str. 0,4-1mm og 0,1-0,7mm. Hvilken kan være greit å ha når man har ciklider da?

Mine apistogramma agassizii storkoser seg med min sand i 0,2-1mm, siler sand dagen lang.
Men siden jeg ikke har prøvd den fineste utgaven, kan jeg ikke si om de liker den bedre
ok, takk før svarene. får prøve meg på den dær sanden Håper det blir bra tilslutt nå.
Biltema har åpnet butikk på Steinkjer Har nettopp byttet fra grus til den fine typen biltema-sand. Ble kjempefint, men blir nok å bytte til den grove etterhvert for at det ikke skal bli så tett rundt røttene til plantene. ...men om det har noe å si vet jeg ikke. Brukte vel 40 - 45 kg i mitt 325 liters kar.
vet du om de sender fra steinkjær?
husker jeg leste noe på AF om at det fantest 2 typer blåsesand. Den ene kunne ikke brukes i akvarie, mens den andre var trygg. Hva er det den utrygge sanden inneholder som ikke den trygge sanden har?
såvidt jeg vet sender ingen av biltemabutikkene.
det som heter blåseSAND er trygt. det finnes noe annet som heter blåseMASSE eller noe sånt, og det skal ikke i et akvarium. tror det er mørkt på farge også så da ville du vel ikke hatt det likevel.
du får bare spørre rundt, det er jo stadig noen som kjører sørover en tur. kan jo gi beskjed hvis jeg hører om noen.
ser du er fra mosjøen du og. Du vet ikke om butikker hær som kan selge dette da? Hørte snakk om Albert E Olsen. Kan det stemme tror du?
har hørt på AEO og vefsn sveis selv. de hadde bare den sorten vi ikke skal ha, men virket som de kunne bestille. pris på dette vet jeg ikke. biltemasanden er jo suveren på pris! skal få tak i noen ekstra sekker neste gang jeg får mulighet.
ok. Da dropper jeg selv å sjekke dær i morgen, det var planen min i allefall. Synn det skal være så vanskelig å få tak i sand...hehe, rart igrunn.
Vil bare påpeke noe som er litt feil i denne tråden; blåsesand finnes i mer enn en farge!!!!
Den finnes i sort, denne er totalt ubrukelig til vårt formål. Det er kun den naturfargede morenesanden som er egnet.

Laila Annie; Om du selv ikke greier å komme deg til ett Biltema-utsalg, kan det jo hende du kjenner noen som bor litt nærmere ett utsalg.
Nå som posten har lansert sin "smart-post", er det bare å fylle opp esker, og la de slite litt
Om man får noen til å ha en eller to sekker i en ekstra stor smart-posteske, og helle sanden rett i disse sekkene, bør man greie å få mellom en og en halv og to sekker i en slik eske. Vekta blir deretter, men frakta blir den samme som om du sendte issopor; 149.-
Med en sekk på 25kg i ditt 180L akvarie holder, kommer ann på hvor tynt lag du har.
Selv har jeg ca 25kg chinchillasand (litt finere enn blåsesand, og dermed litt tyngre pr L) i ett av karene i racken. Her holder dette til ett lag på mellom 2 og 3 cm, noe som er i snaueste laget, og vel så det, for planter.
Jeg ville beregnet mellom en og to sekker på 180L akarie.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap