Grus blir til sand, men...

Heisann alle sammen! c",)

På søndag, den store vannbyttedagen, skal jeg gjøre om på det ene karet. Jeg skal bytte ut grusen med sand. Tenkte først å ta ut alt sammen, putte oppi sand og plante plantene ++. Tenkte jeg skulle beholde en del av det gamle vannet + ikke rense pumpa, men det jeg lurer på da er hvordan vannverdiene blir? Kan man putte oppi fiskene med en gang, eller vil man da få problemer, med forhold til nitritt som jeg regner med vil komme siden det tross alt blir "startet på nytt igjen"? Vil det i det hele tatt ha noe å si om man sparer på litt av den gamle møkka?

Vet det finnes noen andre tråder om dette temaet, men dårlig som jeg er til å søke, klarte jeg ikke å finne dem, men hvis noen har en tråd om dette på lur, så sleng den inn
Når du bytter ut bunnlaget, fjerner du jo også en god del bakterier. Man kan da oppleve en kortvarig opphopning av No2, men dette går seg for til.

Men la filteret gå i en bøtte vann eller noe, lar du kulturen her dø, vil du få ett kjempeproblem.

Når det gjelder å ta vare på gammelvann; for bakteriekulturens del er dette ikke noen vits.
Men om det er stort sprik mellom verdiene i springvannet og karet, er det for fiskenes del verdt å ta vare på så mye vann som det er praktisk gjennomførbart å ta vare på (mer enn 50% er ikke nødvendig, antar jo at du om det er stor forskjell på akvarie og springvann, justerer vannverdiene uansett.)
Takk, takk

Da er det bare ut å kjøpe sand, planter og sandsegler, så skal jeg endelig få blitt kvitt denne grusen!!
Regner med at "sope-opp-grus-maskin-bilen" (er elendig på navn i dag...) ikke har noe i mot å få litt ekstra grus i tanken :P

Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap