Røtter

Hei!!
skal få ett nytt 250 liters, og har funnet noen kjempefine heller oh skifersteiner.
Men har også lest at man kan finne egne røtter i naturen også..
Hva skal man se etter på røttene, skal de tørke?
Fortell gjerne ALT dere vet..
På forhånd takk!!!
Hei Tony.

Jeg har selv valgt kun bruke røtter jeg kjøper, for å være helt sikker.
For jeg leste dette om temaet;
-Unngå å bruke ferske røtter! Ferske røtter kan inneholde sevje.
-Unngå nåletrær, disse inneholder terpentiner og resiner, som er giftig for fisken.
-Ferske røtter man finner i myrer kan brukes, men kan lekke fargestoffer. Vann dem godt ut.
-Gamle røtter du finner i myrer er "herdet" og inneholder stoffer som gjør at disse ikke vil råtne eller mugne. På grunn av syreinnholdet i myra, er det også en senkning av pH i vannet. Dersom røttene utsettes for sollys kan de bli grå i fargen.
-Tørkede eikegreiner/røtter kan brukes. Inneholder garvesyre som hindrer forråtnelse - men ikke bruk for mange av disse på grunn av syren.
-Fjern alltid bark, mose og lav.
-Harde treslag er å foretrekke. Råtner saktere enn myke.

Selv ble jeg så usikker og følte at man måtte ha til dels så mye kunnskap om type røtter jeg fant, hvor gamle de egentlig var ... at jeg gikk for det sikre, røtter jeg kjøpte spesiellt til formålet.
Så for meg at selvplukkede røtter ville både flyte, råtne, avgi giftige stoffer og forurense vannet. Men vet det er fullt mulig å plukke egne røtter ute i naturen. Men man bør nok ha endel kunnskap om det man finner som sagt.

mvh
Jeg ville lest det som er skrevet her om emnet
Orker bare ikke gjenta meg selv igjen :p
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap