Steinrøys, steinrøys... -Skal jeg våge? Om steintyper og silicon

Jeg holder på å sette opp 152-literen min. Har biltemasand i foreløpig.
Så har jeg tenkt å lage meg ei steinrøys av selvplukket stein.
Jeg har noe vanlig gråstein. Den regner jeg med er ok. Men så har jeg også steinene du ser på bildet.

Første bilde: en lys stein med innslag av jern.
Andre bilde: to gråsteiner med varierende innslag av jern (de er rødbrune bare på den ene siden).
Tredje bilde: Gråstein med rosa striper.

Slik tenkte jeg: De tre steinene med jern vil jeg ikke bygge inn i røysa, for hvis de skulle forårsake noe tull med vannet, så blir de lette å ta ut.

Steinene med rosa striper: skal jeg våge å bygge dem inn i røysa sammen med gråsteinen? Kanskje jeg lar dem ligge løse på toppen av ei flat røys?

Så var det limingen. Jeg har liggende noe akvariesilikon. Men er dette virkelig sterkt nok? Har hørt andre anbefale tokomponent-lim(epoxy).

Tillegg: Gjør det noe om det blir noen tilfeldige huler i røysa? Jeg har jo ikke helt peiling på hvilke fisker jeg ender opp med... Kan jeg risikere at masse fisk setter seg fast i sprekker, eller pleier dette å gå greit?

Jeg ivrer etter å komme i gang, så jeg tar imot alle innspill med stor takk
Steinene ser forsåvidt greie ut de Den jeg er mest skeptisk til, er den til venstre på bilde 2. Så ganske rusten ut, men dette kan være lett korrodering av overflate. Hva som er dypt inne i steinen vil jo oftest forbli en langvarig hemmelighet (kanskje en diamant :p?)

Jeg ville som deg plassert steinene lett tilgjengelig for fjerning.
Gode tester er også å anbefale. Gh, Kh og Fe er tester jeg alltid har tilgjengelig etter plukking av stein.

Når det gjelder festing av stein: Akvariesilicon er sterkt som juling, på rett underlag. Skal en lime stein, er det en fordel at steinen er glatt\ pollert på flaten en skal lime. Av en eller annen grunn, har akvariesilicon bedre heft på glatte og rene flater, enn grove flater...
Selv har jeg alltid kappet litt med vinkelsliper der jeg skal lime, for nettopp å få en glatt overflate. En trenger jo ikke å klive steinen med dette voldsomme verktøy

Men det er klart at epoxy har en bedre egenskap til å lime en del av det som skal være under vann. Det finnes egen epoxy beregnet for å lime koraller etc, denne må være helt konge til vårt bruk
Valg av epoxy...
Hva med de som har rosa striper? Er de OK? Kanskje jeg tester steinene først, og så limer etterpå... Når jeg vet at de er ok..

Men jeg har hørt at all herdet epoxy-lim er grei å bruke til kopper som man skal drikke av... Kan man ikke bruke vanlig epoxy-lim?

Jeg har liggende "Bison Epoxy Rapid".... Noen som har prøvd den?

Tillegg: Jeg synes jeg ser meg med vinkelsliper... ;P Det blir ikke aktuellt, nei....
Har selv brukt en del stein med innslag av rosa i kar, uten problem (annet enn at jeg ikke syntes dette var helt vakkert :p)

Ang epoxy, finnes det spesiell epoxy beregnet for å lime koraller. Vanlig bison, er ikke noe jeg hadde brukt, i alle fall.
Dette er ett produkt spesialiserte saltvannsbutikker fører.
Her er det som er tilgjengelig av festemateriell (lim) hos korallrevet.com
Valgte den letteste løsningen Tyngdekraften holder røysa på plass... Men så har jeg heller ikke stabla særlig i høyden. Så nå er det lett å finne fiskene dersom de roter seg bort, også... ;P
Bilde av 152-literen er i profilen
Aggi
Men jeg har hørt at all herdet epoxy-lim er grei å bruke til kopper som man skal drikke av... Kan man ikke bruke vanlig epoxy-lim?

Med mulighet for å fornærme en voksen jente... Jeg forstår kanskje teksten din feil Aggi, men "herdet epoxy" er vanlig flytende epoxy som har stivnet (- hardnet - er herdet). Så, Epoxy er giftig helt til den er herdet.

Frank
Av en eller annen grunn, har akvariesilicon bedre heft på glatte og rene flater, enn grove flater...

Ang. silikon og festeevne. Se for deg at du forstørrer en porøs overflate til et nivå der du ser fjell og daler. Silikon har så godt som null penetrerende evne så da ser du at den fester bare til toppene. Jo mer porøs jo mindre feste.
Det finnes silikon som har mye mindre overflatespenning. Brukes f.eks til å tette bak vinduslister i biler. Men om denne kan brukes i akvariesammenheng vet jeg ingenting om. Men den burde trenge lenger ned i porøse matrialer.

Venter på at snø og is skal smelte her oppe hos meg og. Vil bygge i et akvarie med norsk natur jeg oxo. :o)
TomLewis
[QUOTE=Aggi]Men jeg har hørt at all herdet epoxy-lim er grei å bruke til kopper som man skal drikke av... Kan man ikke bruke vanlig epoxy-lim?

Med mulighet for å fornærme en voksen jente... Jeg forstår kanskje teksten din feil Aggi, men "herdet epoxy" er vanlig flytende epoxy som har stivnet (- hardnet - er herdet). Så, Epoxy er giftig helt til den er herdet.

Fornerme, nei.... Du har forstått meg helt riktig. Men herdetiden er litt lengre enn bare til limen er stiv. Og herdingen blir bedre hvis den blir utsatt for litt varme. Men det jeg skrev om at epoxylim ikke er giftig etter herding, det er i forhold til mennesker. Vil derfor ikke oppfordre til å prøve lim som ikke er beregnet til akvariebruk. Ikke uten at de VET at den er trygg.

Jeg lurte mer på om det var noen som allerede hadde prøvd, -med suksess... ;D
Det jeg lurer litt på er hvorfor man ønsker å silikonere fast steiene i hverandre. Man gjør de jo ikke akkurat lett for seg selv når man må ut med fisk fra karet. Stabler man steinen rett mot bunnen (med en isoporplate e.l. for å beskytte glasset), blir det stødig nok i massevis, dersom man bare er nøye når man stabler steinen.
Ja, som sagt, så droppet jeg limen og laget en flatere røys enn jeg hadde tenkt. Det er likevel massevis ah hulrom å gjemme seg i. Jeg la de store steinene nederst, og så er det ganske flate kanter på dem, sånn at de ligger stødig. Runde steiner vil nok ikke ligge så godt...
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Karlsen
Reklame for plussmedlemskap