Mitt første biotop akvarium.

Da skal jeg begi meg ut på å lage mitt første biotop akvarium. Gleder meg som et barn.

Har bestemt meg for å lage et sør amerikansk biotop. Der var det en del og velge imellom så jeg tror det blir en bra start.

Karet jeg skal begynne med er et 60*30*30 (ca 54 l) akvarium. Det er ikke så stort, men jeg syntes det er greit å begynne der siden jeg ikke har gjordt dette før. Og hvis dette blir en suksess så kan jeg bare fortsette på mine andre kar (60 l, 125 l og 126 l ) Det er ihvertfall planen min.

Så jeg har sjekket ut en del små fisker i dette biotopet og er glad jeg ikke må bestemme meg enda.

Karet jeg har valgt måtte vi restaurere litt da det hadde en liten lekk. Så nå venter jeg på at denne siliconen skal bli ferdig. Imens har jeg gått til innkjøp at en bakgrunn ( back to nature ), en varmekolbe (ferplast) og et filter ( ferplast)

Legger inn oppdateringer med bilder etterhvert.

Håper at dette blir bra.

Mvh Linka
Dette blir gøy

Lite tips: Ikke ha hastverk, blir du som meg og mange andre her inne etterhvert vil du bli ganbske nøye på biotopen din. Da er det irriterende med planter/fisk fra mellomamerika i sør amerika biotopen
hihi..
du sier noe der ja. Regner med å måtte spørre mye etter hjelp ang planter.
Og jeg har bestemt meg for å være tålmodig og ikke haste. Har bildene sååå klart i hodet. Håper bare fiskene liker karet når det er ferdig.

Noen som kan gi tips om sider med bilder av dette biotopet ??

Mvh Linka
Linka
Noen som kan gi tips om sider med bilder av dette biotopet ??


Det er jo utrolig mange biotoper i dette biotopet (Sør-Amerika) da. Altfra sølevannelver til klart vann til mørkt vann pH fra 7,5 til 4 osv. Må nesten si mer om hva du tenker på. Tror det er noen linker i linkesamlingen med litt generelle bilder.
Da er jeg inne i ventetiden. Har regninger oppetter ørene for tiden så dette kan ta litt tid.

Har fått skaffet en del ting så karet kommer nok opp til prøve snart. Blir spennende å se om sambo greide siliconeringen.

Har kjøpt :
Back to nature miniamazonas bakgrunn

Ferplast BluModular 02 innvendi filter

Ferplast BluClima 75 w varmekolbe

Bortsett fra dette skal jeg kjøpe biltemasand da jeg vil ha sand i dette karet.

Når det gjelder fisker har jeg tenkt på disse :

Toppsikt : Kobbertetra (Hasemania nana) ca 10 stk
Midtsikt : Kakadueciklide (Apistogramma cacatuoides) 1 hann+3hunner
Bunnsikt : Rosa pansermalle (Corydoras axelrodi) ca 10 stk.

Har funnet en del fisk som jeg kan velge imellom så hvis noen andre har bedre forslag så er det bare å komme med de.

Planter var litt vanskligere å finne, men fant en del jeg kan velge imellom.

Dette var min lille oppdatering ang prosjektet så lenge. Må vente på at bakgrunnen min kommer ( ventet 7 mai ), før jeg kan fortsette.

Skal teste om karet er tett før dette, men det mest spennende kommer jo når jeg kan sette sammen karet med bakgrunn o.l.
Skal også bygge inn pumpa slik at den ikke syntes. Samme med varmekolben.

Mvh Linka
Jeg ville bare nevne for deg at du vil få det veldig trangt i det akvariet...de bakgrunnene bygger og stjeler store deler av bunnarealet. Hver centimeter teller når man snakker om så små kar som 54 liter (bunnareal 60 x 30), og selv om miniAmazonas-bakgrunnene bygger mindre prosentmessig enn de store, vil du ha en svært tynn "stripe" igjen med sandbunn. Den vesle stripen skal både Apistogramma og ti pansermaller på bunnen dele... det kan bli trangt. Jeg tror du bør vente med å planlegge for mye fiskebestand i dette til du faktisk har fått montert bakgrunnen og ser hvor mye plass den tar. Som sagt; i så små kar utgjør hver cm relativt mye av totalvolumet.

I en 54 liter ville jeg egentlig ikke hatt mer enn Apistogrammaene, og kanskje noen få pansermaller i tillegg om oppdrett var uaktuelt. Dersom Apistogrammaene finner på å leke hos deg, vil Corydorasene ta egg og nyklekt yngel i nattens mulm og mørke. Og på dagtid vil Apistogrammaene kjeppjage Coryene for å holde dem unna avkommet sitt. Det er ikke akkurat noen "match made in heaven"
Selv om du ikke har planer om oppdrett på Apistogrammaene, kan det hende de får planer om det og da er krangelen med pansermallene et faktum

Litt usikker på hvor hissig denne apistoen kan bli, men det hørtes litt mye ut til 54 liter. Men det vet andre bedre enn meg.

Edit: Det blei forsåvidt bekrefta før jeg fikk trykket lagre :P

Fine de bakgrunnene der. Jeg kommer til å begi meg ut på noe lignende som deg, men da nærmere 90 liter tror jeg.
Hmmm...
Da må jeg jo inn i tenkeboksen litt da.

Kan jeg ha 4 apistogrammaer da ?? Og bare det ???
Trenger jeg ingen andre ???

Jeg vil gjerne at dette skal bli bra for de fiskene som ender oppi der.

Så hvis du hadde valgt Mona O, hadde du tatt apistogrammaene eller pansermaller ???

Og hvis jeg velger en av de, kan jeg f.eks ha noen neon eller lignende ???

Mvh Linka
Går vel fint om du har bare apistoene eller bare coryene. Men for mange tetraer blir det litt trangt også, de liker jo å bevege seg. Dog går nok dette, men kan risikere litt bank hvis de er med apistoene.

Jeg liker godt coryer, men skulle jeg valgt bare en type hadde det blitt apistoene. Mer personlighet fra en dvergciklide i min mening. Bare det ikke blir litt intern krangling også i et kar av den størrelsen da. Safest med coryer såklart
biXen
Går vel fint om du har bare apistoene eller bare coryene. Men for mange tetraer blir det litt trangt også, de liker jo å bevege seg. Dog går nok dette, men kan risikere litt bank hvis de er med apistoene. Jeg liker godt coryer, men skulle jeg valgt bare en type hadde det blitt apistoene. Mer personlighet fra en dvergciklide i min mening. Bare det ikke blir litt intern krangling også i et kar av den størrelsen da. Safest med coryer såklart :)


Kan det være fare for mye intern krangel hvis jeg f.eks tar en hann apisto og tre hunn apistoer ??? Kan veldig lite om disse artene så derfor er jeg takknemmelig for alle råd.

Tenkte da kanskje totalt 4 apisto og 8 tetra.

Mvh Linka
Jeg kan nok bare det jeg leser, skal ha meg apistoer selv men har ikke det enda.

Det andre sier er at det er litt jaging selv om det er "harmoni" og at det derfor bør være litt avstand mellom damene sine "områder" slik at det ikke blir masse krangling dem i mellom. Forøvrig ikke alle apistoer som har harem (flere damer fast) så det må sjekkes med hvilken du skaffer. Jeg bare føler at det er smart å ikke ha så mye annet som krever plass her, for selv mine fredelige Bolivanske sommerfuglciklider bruker litt plass når de krangler internt. Skjer fort ulykker og skader hvis det da er lite område å romstere på. Men det betyr ikke at det ikke går
Hmmm...
Ja, da får jeg sjekke godt ut av dette før jeg skaffer meg noen. Nå er det en liten stund til jeg får fisk i dette akvaiet for det skal monteres bakgrunn og det tar jo en stund før siliconen tørker.

Får følge med og ta råd så får vi se hva jeg ender opp med.

Mvh Linka
Endring av mitt første biotop....
Har nå bestemt meg for at jeg skal bytte om litt her. Skal innrede 54 l for noen mollyer og lage mitt sør amerikanske biotop i 125 l juwlene min.

Så da er spørsmålet :

Kan jeg da ha mine tidligere tiltenkte fisker i dette akvariet ????

Dvs .
Toppsikt : Kobbertetra (Hasemania nana) ca 10 stk
Midtsikt : Kakadueciklide (Apistogramma cacatuoides) 1 hann+3hunner
Bunnsikt : Rosa pansermalle (Corydoras axelrodi) ca 10 stk.

Og kan jeg eller bør jeg ha flere ??? Eller større ciklider ???

Mvh Linka
Jeg synes dette forslaget ditt høres fornuftig ut jeg :0) Ville nok ikke hatt i flere, eller større arter.
Oki. Da får vi se hva jeg ender med. 125 l er jo litt større å innrede. Og litt enklere å finne fisk til.
Mvh Linka
Du kunne nok hatt litt flere tetraer. Jeg stiller dog litt spørsmålstegn med kobbertetraene. Jeg synes disse er flotte, og har hatt lyst på dem selv, men har lest at flere sier de kan plage andre fisker litt, og pirke borti andres finner osv. Men det er mulig dette har skjedd hos noen som har hatt for få av dem, at de da plager andre istedet for å krangle internt
Jasså ! Så de er litt kranglete ? Da må jeg se hva jeg gjør. Må sjekke ut litt mer.

Har gått til innkjøp av biltemasand idag og må nå bare vente på at fiskene som går i karet blir solgt.

Mvh Linka
du kan se litt på liten smykketetra =)

de er utrolig nydelige, og plager ikke andre fisker =)

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=12111
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap