akvarium/Hagedamm er så mangt

Vandkrukker(terrakotta) - et akvarium man altid kan finde plads til...

Af Ole Pedersen

Vandkrukker med en lille lotusblomst eller en purpurrød åkande og lidt fisk kan være et utroligt flot indslag i næsten et hvert hjem. Det kræver ikke så meget teknik, som et fuldt moderne akvarium, og alligevel kan man opleve vandplanter blomstre, som ellers kun sjældent vil blomstre i et traditionelt akvarium.

Hvis du engang har været på rejse til Sydøstasien, kan du næppe have undgået at lægge mærke til de karakteristiske vandkrukker, som fylder gadebilledet eller enhver lille gårdhave. Krukkerne huser sædvanligvis en enkelt blomstrende åkande samt en Cyperus eller en Echinodorus selvom sidstnævnte slægt absolut ikke oprindeligt hører hjemme i Sydøstasien. Endeligt er der naturligvis altid fisk i vandkrukkerne - det kan være guppyer eller guldfisk, men fisk skal der i hvert tilfælde til for at fuldende billedet.

Vandkrukkerne spiller en vigtig rolle, da det er en nem og dekorativ måde at bringe det dragende vand ind på ofte meget lille plads. Og fordi der altid er fisk i krukkerne, kommer de heller ikke til at virke som opformeringsplads for malariamyg - er der en myg, som er letsindig nok til at lægge æg i et ubevogtet øjeblik, skal fiskene i hvert tilfælde nok sikre, at der larverne aldrig får lejlighed til at udvikle sig til flyvefærdige voksne myg. Alligevel har disse krukker en lang overgang været forbudt i Singapore, da man har gjort alt, hvad der har været menneskeligt muligt for at udrydde de generende myg.

En flot glaseret malaysisk krukke med et blomstrende vandplante kan dog også være et attraktivt syn andre steder end i Sydøstasien. Jeg har selv en 40 liters krukke stående lige indenfor i entréen, og jeg er sikker på, at den i årenes løb har affødt langt mere opmærksomhed end det 320 liters planteakvarium, som står i dagligstuen. Krukken er simpel hen det første folk ser, når de træder ind i entréen, og kommer der små børn, kan man være helt sikker på, at de styrer direkte hen og får våde ærmer. Det er helt i orden, for jeg har klinkegulv i entréen, så en smule vand på gulvet spiller ingen rolle. Og slet ikke når man tager i betragtning, hvilken interesse det egentlig skaber hos de små. også har katten heller ikke noget imod, at den har nem adgang til velsmagende lagret vand, og fiskene lærer hurtigt at gemme sig blandt planterne, når kattens skygge falder over vandet…

Der er næsten ingen grænser for, hvilke planter man kan have i sådan en vandkrukke, når blot den står i et opvarmet rum.

På dette tidspunkt huser den en flot, blomstrende Echinodorus grandiflorus, en Rotala rotundifolia, en Hygrophila difformis, en Cryptocoryne beckettii som nægter at give op, selvom den står mørkt og overskygget under den store Echinodorus samt lidt Utricularia australis. Både Rotala'en og Hygrophila'en skal holdes godt nede, hvis man ikke ønsker de skal vokse ud af krukken. Det er spændende med den slags amfibiske planter, som man ofte kun ser blomstre, når de får lov at vokse ud af vandet. Flere af de nævnte planter er ganske lyskrævende, og derfor hænger der en 125 Watt kviksølvlampe hen over krukken, og den brænder 16 timer i døgnet året rundt. Jeg skifter ca. halvdelen af vandet en gang om ugen, og om sommeren hvor væksten er kraftigst - på grund af den højere temperatur - gøder jeg en smule med PLANTENÆRING flydende . Bundlaget består af ca. 20 cm havejord med 10 cm vasket sand som toplag, så der ikke kommer en masse næring op i vandfasen.

Jeg har også forsøgt mig med udendørskrukker, selvom jeg bor i et klima med strenge frostgrader om vinteren. Her skal man blot sikre sig, at krukken er frostsikker, hvis man vil undgå at skulle skifte krukke i løbet af vinteren. Det har jeg faktisk prøvet, og heldigvis var vandet frosset, så jeg kunne løfte den kæmpe store isterning med fisk og planter op i en ny krukke - men det er besværligt, og det kan undgås hvis man køber den rigtige type krukke. Planterne i udendørskrukken er hjemlige åkander og forskellige type vandaks (Potamogeton), men man kan sagtens anvende subtropiske planter, hvis man først planter dem ud om foråret. Man skal ikke blive overrasket hvis man en dag pludselig hører frøer kvække i krukken - jeg har haft både frøer og salamandre, som er kommet helt af sig selv. Hvordan de er kommet op i krukken er mig stadig en gåde, men måske har børnene hjulpet dem?

dette var svært så intressant å lese om at jeg like godt ville dele hele innlegget med resten av forumet..
se bilder ol ..på tropica.dk
--------------------------------------------------------------------------------
Hørtes litt stygt ut med en isklump fyllt med planter og fisk... Ellers er det vel lurt å tømme disse på vintersid....Uansett
Men ellers hørtes det ut som en fin idé... Men hvor store er krukkene, og hvordan ser de ut?
Har du link til en side med bilder?
krukkene og bilder
hei du finner all info på disse sidene

http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=523

det hele er ganske så stilig,. nesten sånn jeg selv vil prøve,....

hilsen thor
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap