Når kan man kalle karet et plantekar?

Jeg har alltid syntes at god plantevekst i et akvarium er viktig, både som trivsel for fiskene, og som dekorasjon. Men har nå likevel kalt karene mine for selskapskar.

Det begynner å bli smått med plantefrie flekker i karene, og noen jeg kom i prat med spurte meg om det var plantekar jeg hadde.
-Vel eeh... Jeg har jo masse planter, da... men vet ikke helt om det faller inn i kategorien, svarte jeg.

Men så begynte jeg å lure selv.... Hva skal til for å kalle det plantekar?
Det er vel når fokus på plantene overgår fiskene...?

Lite fisk, mye planter, men altså når stellet av plantene overgår fiskenes del, mht luking, gjødsling, kostnader til dill og dall som Co2, plantegjødsel, spesielt lukeutstyr masse tilleggs-lys som er ettermontert osv.
Her er infoen rundt planteakvarie, hentet fra registreringsdelen vår:
Et planteakvarium kjennetegnes ved at eieren kanskje konsentrerer seg mest om plantene i akvariet.
Oppfyller du kriteriene, er det ett plantekar :p
Selv vil jeg si at ett kar der man har optimalisert lyset til plantene (rørtype og mengde) samt tilfører skikkelig plantenæring (ikke Tetra-piss etc) og Co2, er man i alle fall på god vei mot ett plantekar
Jeg har ingen tetra'er som pisser i karet, Frank, så da er det kanskje håp ;P Hi hi hi...

Men gjødsle gjør både jeg og fiskene, på hver vår måte...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap