Tips til 250: )

Hei Og God Kvell !
Er ganske så nyoppstartet men er over 2 mnd siden : )
Syns det er ganske så lite med planter og slikt, fisker blir det også mere av.
Hva syns dere, hva trenger jeg mere av ?

Har noen røtter liggene å duppe i badekaret, klar for innsetting i karet i morgen.
Satser på det går : )

Litt info om karet:
1 mm sand, 2213 Eheim filter tror jeg :S, Lys på 30w, T8 tror jeg :s.

Fisker:
2 Sae (blir flere, skulle bli kvitt noen alger først)
2 Corydoras Aenus ( blir flere )
9 Kardinaltetraer
2 Scalarer

Forslag til flere fisk ?

Fisk dyrebutikken har inne :

Sommerfuglciklider, Paletter, Kilflekkrasbora, Piraja( uaktuell ), Corydoras Aenus vanlig/albino, Tigerbarbe(Nei), Sae, Guramier, Sølvhai ( uaktuell), Neontetra( Nei ), Gibbiceps/Pleco (Nei), Ancistrus, Scalare, Sebraciklider, Papegøyeciklide( Uaktuell), Svartneontetra, Platy, Guppy, Sverdrager, Gullfisk(Nei), Danioer, Kampfisk(Nei), Glødebandstetra, Rødmunnstetra, Fekketpansermalle, er de jeg kommer på i farten "Puh"
De kan sikker bestille også

Legger med noen bilder ; )

Mvh Cassandra

PS: Svart bakgrunn kommer!



[External Image]
Akvariet : )

[External Image]
Venste side

[External Image]
Roten som dupper i badekaret
Jeg syntes du mangler:
Bakgrunn til karet. Mye mer forseggjort med ett kar som ender i noe annet enn en stuevegg ett sted bak karet
Selv maler jeg enkelt og greit sort på baksiden av karet, dette øker dybden\ kontrastene til dekor, planter og fisk.

Litt mer planter hadde garantert gjort susen - men om du får dem til å trives under "stusslige" 30W lys, er tvilsomt... Så mer lys, det bør stå høyt på lista di over ting som trengs.

Filteret ditt er såpass lite om det er en 2213, at du i alle fall bør ha noe som gir mere vannbevegelse. 440L\t - tap i filtermasse = lite vannbevegelse.
Når det gjelder filterets evne til å håndtere avfallet fra dine fisker; filteret er etter min mening for lite, og du må derfor ha arter som ikke griser for mye, og ikke for mange av disse heller
Så kanskje ett nytt filter også kommer på lista over ting som bør i hus?

Forresten; har du fått plassert i røttene? Bilder ønskes selvsagt!
Takker for tips Frank : )

Bakrunn driver jeg å tenke på om jeg får til :S !!
Fra akvariet og til veggen er det 10cm, så om jeg greier å arbeide i det spørs.. Kan jo male en papp plate å sette bak?

Lyset trenger oppdatering ja, men lurer på hvor mange watt jeg trenger da?

Filteret tror jeg at jeg ikke har råd til å oppdatere
Men griser fiskene mine mye?
Fisk: 7 Sae, 4 Corydoras Aeneus, 2 Scalarer, 9 Kardinaltetraer.

Bilder som ønsket

[External Image]


[External Image]
Likte rota svært godt Håper at denne holder seg fin hele veien. Greier ikke å identifisere treslaget ut fra bildet, men det ser i alle fall middels hardt ut.

10cm til å jobbe på, bør være tilstrekkelig for å enten feste papp, eller male glasset. Selv malte jeg bakglasset på 375liten med 8cm mellom glass og vegg, med få problemer... Fikk til og med plass til å lage litt ulike mønstre (malt med hvitt\ blått, med ulike blandinger for dybdefølelse\ kontrastfremming. Ikke helt slik jeg ville ha det, men :p).
Eneste er nok at veggen bak trenger ørlitt annen farge en gang i framtiden

Du får følge med på kjøp og salgdelen, der er det stadig greie filtre som selges til en overkommelig pris.
Filteret er jo selve nyren til akvariet, og med kronisk nyresvikt, er det ikke lenge ting funker som det skal.
Du har riktignok ikke de fiskene som er mest grisete av seg, men litt bajs, det produserer de også

Lys: Om en skal ha heftig plantevekst, gjelder jo mere, jo bedre.
I ditt kar, som jeg antar er 120cm, ville jeg nok lurt ett 54W T5-rør inn i armaturet. Røret fyller da armaturet fra kant til kant, og du slipper "mørkere" soner ytterst i karet.
54W T5 + 30W T8 med gammeldags forkobling, skulle tilsi ca 0,5 W\L etter "gammelmåten" å regne dette på.
Til sammenligning; du har i dag ca 0,15W\L.
Dette med utgangspunkt i at du har ca 200L vann i karet ditt
Takk
Syns også roten er kjempefin.

Tipper jeg satser på papp jeg : )

Karet er 110cm mener jeg :S
Jeg tenke at jeg kunne kaste 30w lysrøret å kjøpe et nytt et.
Har ikke peiling på hvordan jeg skal sette et ekstra lysrør inn, siden der er ment for ett lys..
Hvor mange watt skal jeg ha da, hvis jeg skal ha bare ett lysrør?

Mvh Cassandra
110cm setter selvsagt en stopper for å bygge ut med ett 54W T5-rør. Du kan da sette inn enten flere 30W rør i T8-standard, eller 34W T5-rør. Om det da er plass i armaturet... Er det bare en enkel "blikkboks" med lite plass oppå karet, er det hele mer komlisert.
Enten bygger man ny topp selv, eller så kjøper man en bedre ferdig. Begge deler koster gryn.

Når det gjelder røret du allerede har:
30W er 30W. Ikke kan du sette inn ett krafigere rør, ikke kan du sette inn ett svakere. Lengden på røret, bestemmer antall W.
Men at det kanskje finnes bedre rør enn det du har, kan godt hende.
Jeg aner jo ikke hviket, og hvor gammelt, røret ditt er Det står oftest en del på en ene siden av røret, f.eks Osram 950 og antall W.
Finn ut hva som står, så er det lettere å komme med konkrete råd, når du skal ha tak i nytt rør.
Desverre er det en rekke rør som ikke er å få tak i i 30W, så både utvalget går ned, mens prisen går opp...
I den lyskassa du har så er det nok dessver ikke mulig å få inn noe annet en et rør på 30 w. For å få mer lys er et alternativ å kjøpe en slik kasse til med 30 W rør, den koster mellom 450 og 500 kr, men jeg ville heller anbefalle 2 x 39 W T5, det kommer på omtrent ca 1500 med litt egeninsats for armatur, rør og reflektorer. Da snakker vi lys Forøvrig vil det jo også hjelpe å sette refelktor på det røret du har hvis det ikke er der.
lykke til.
Jeg har et Sylvana eller sylvania 30w T8 lysrør, har også reflektor.

Mvh Cassandra
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap