110 liters Planteakvarium

Tenkte å lage en liten tråd om planteakvariet mitt. Det har vært oppe å gå i ca. 2 måneder nå, men jeg har fortsatt litt igjen til å få det slik som jeg ønsker det. Høyresiden av akvariet holder på å vokse seg til å det skal være samme plante (Rotala sp. green) på denne siden også. Dette vil dekke foran utblås, innsug, varmekolbe og reaktor. I denne tråden skal jeg poste oppdateringer slik at dere kan se hva som foregår i min lille planteverden

Akvariet:
Juwel rekord 110 liter med svart møbel og svart grus.

Lys:
Arcadia overtank armatur med 4x24W T5 rør,
ca 10 timer med alle 4 rør tent, deretter 1 time med bare to tent.
Dette går på samme timer som CO2.

CO2:
Elos set A med bobleteller (glass - ca. 1 boble i sekundet), nåleventil, magnetventil, flerutgangs regulator, diffusor (glass - denne brukes ikke for øyeblikket, er erstattet av en JBL pro vario reaktor) og permanent CO2 indikator (glass). For øyeblikket kjører jeg bare engangsflasker på 500 gram, men satser på å gå til innkjøp av en 5 kilos flaske etter hvert.

Filtrering:
Eheim Professional 2222
Filtervolumet: 2,3 liter
vannmengde: 500 liter/time
Filteret burde kanskje ha vært større, men det går greit ettersom at belastningen på dette karet er minimal. Utblåset er litt sjenernde så jeg tror kanskje at det snart blir et glassutblås fra ADA.

Varme:
Juwel varmekolbe som fulgte med karet.

Gjødning:
Ca. 5 ml. TMG hver dag og Ferrogan 24, flytende jerntilsetning. Har styrt unna bunngjødning i dette karet da jeg har dårlig erfaring med dette når plantene skal plantes om. Ser ikke ut som plantene tar skade av mangel på dette.

Vannverdier:
KH: Ca 4
PH: Ca. 6,3

Fisk / dyr:
9 stk. Galaxyrasbora (Celestichthys margaritatus )
100 stk. Kirsebærreker (Neocaridina heteropoda ´red´)

Planter:
- Javabregne (Microsorum pteropus)
- Gaffelmose (Riccia fluitans)
- Nymphaea "Nymphaea rubra"
- Rotala sp. green
- Eleocharis acicularis

Takk til: Aquamanias for lys og god service og Dyrego kilden for CO2 anlegg og god hjelp
Nydelig akvarie. Det fikk min nominasjon

Husk å fjerne algemagneten før fotografering
Nydelig!
Gratulere

Dette var kjempeflott!
Glassklart.



Håvard Støre Andresen
Nydelig akvarie. Det fikk min nominasjon:) Husk å fjerne algemagneten før fotografering;)


Tusen takk, huff, ja du sier noe med algemagneten, den var ikke bra, må huske på den neste gang Tusen takk til deg også Rose
Skikkelig klasse over det karet der
Det er blitt superfint. Om litt så tipper jeg Javabregnen titter opp over vannflaten og vokser litt over vannet også med den åpne toppen. Bladene kan bli utrolig digre fort, 25 cm eller så i plantekar . Virker spiralen bedre enn glassdiffusoren?.
Takk for det Kjetil Ja, eg tror det kan bli ganske bra med javabregnen, når den kommer seg litt. Må bli litt flinkere til å klippe vekk blader som blir brune i tuppene slik at de nye kan få plass til å vokse seg større. Det er ganske rart å se, når jeg går å ser på det til daglig ser jeg ikke store forskjellen i vekst, men når jeg har vært borte en helg så merker jeg med en gang hvor mye det faktisk vokser. Etter min erfaring virker spiralen bedre ja, dvs. at det virker som om plantene får mer CO2, men jeg skal gi glassdiffusoren en sjanse snart igjen, mistenker at jeg plasserte den litt for høyt oppe i karet (ca. 10 cm fra vannflaten)
Har vell kommentert karet ditt i andre tråder, men... :0)
SINNSYKT bra!
Har gått å venta på at det skulle komme bilder i profilen din.
Hadde en liten mistanke om at du hadde "magiske fingre"...

(Nominerte karet før bildene kom i prifilen, de lå jo i en tråd;0)
Prøv å sett den et sted hvor strømmen går nedover, f.eks der pumpestrømmen treffer motsatt sideglass.
Virkelig lekkert!! Selvsagt nominert
Tusen takk for hyggelige kommentarer alle sammen Skal prøve det Kjetil
Sukk !!!
KNALLFINT =))))

om du vil dele litt ricca så si GJERNE i fra
Tror nok glassdiffusoren bruker litt mer gass. Ser du har omtrent samme bobletakt som jeg har i mitt halvparten så store kar og du har høyere co2. Med engangsflasker så har jo det litt mer å si. Bruker du noen form for makronæring?.
Kjetil L
Tror nok glassdiffusoren bruker litt mer gass. Ser du har omtrent samme bobletakt som jeg har i mitt halvparten så store kar og du har høyere co2. Med engangsflasker så har jo det litt mer å si. Bruker du noen form for makronæring?.


For øyeblikket bruker jeg bare TMG. Satser på å begynne med PMDD etter skoleslutt når jeg får litt mer tid til akvariet. Vannverdiene som står oppgitt i det første innlegget er nok noe misvisende da jeg skrudde ned bobletakten noe etter målingen. Har ikke fått målt etter dette. Må trikse og mikse litt for å finne ut hva som skal til for å få javabregnene til å bli skikkelig fine. Sliter litt med at tuppene blir brune, så derfor skal jeg prøve en periode med mindre lys nå (bare to rør eller 48W) Mistenker at det kanskje ble litt for mye lys for dem. Hvordan er dine erfaringer med dette?
Litt forskjellig. De vokser fint i 240 literen. Blir brune bare på den delen som stikker opp over vannet og fysisk berører lysrørene. Null alger selv om de står helt kloss opp til rørene. Vokser veldig fort, trimmer mye hver uke. Dette er T-8 rør. I 530 vokser de ikke så bra. Har en tendens til å skyte veldig lange stilker og så først folde ut bladet til en eikeløvlignende trebladet form idet de bryter vannflaten. Virker som de vil ha hele bladet over vann. Her har de også en lei tendens til å få prikker hvis de vokser ut foran og kommer inn i lyset fra 80w T5. T-8 rørene lenger bak gir ikke dette selv på kloss hold her heller. Bruker ikke PMDD jeg heller lenger. Kun litt N og K fra Kent i de mindre akvariene.
Liten oppdatering
Sånn ser karet ut nå... fikk problemer med mye trådalger i ricciamosen så mye av den måtte bare kastes. Javabregnene fikk jeg ikke til i dette karet så de ble byttet ut med Limnophila aromatica. Leter etter glosso til å dekke hele forgrunnen med nå, tror det kan bli ganske bra.
skikkelig fint karr. men så vare detta med algemagneten da. hehe.. ser den enda. men utrolig fint akvarium. skal til å lage meg plante akvarium jeg også nå. etter 3 forsøk uten co2. skjønner at co2 er en bra ting.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap