Å ominnrede...storjobb?

Tenker på å ominnrede 240literen. Plantene har vokst seg skikkelig til og nå ser jeg at noen arter burde stå lengre frem,andre lengre bak osv osv. Vil også flytte litt på røttene. Pga ett ekstremt nettverk av planterøtter som har spredt seg overalt så ser jeg at det beste ville ha vært å tatt ut alle plantene og begynt på nytt. Men for en jobb da! Er vel ikke noen enkelt måte å gjøre dette på. Vil planter som har slått skikkelig rot bli enkle å flytte på,eller bør de bli stående der de står? Regner med at denne jobben tar litt tid, vil fiskene ha det greit i ett par bøtter i mellomtida?
Dette er en jobb som jeg synes er ren kos.

Jeg ville tatt ut alt, og satt opp alt på nytt. Begynn med sand og stein, og legg så opp røtter.
Legg de slik at de er litt til side for sentrum.

Klipp røttene på plantene litt tilbake, og fjern stygge blader. Plant så slik du vil, men husk bunnæring til rosettplanter.

Viktig å la filteret stå og gå i en bøtte eller stamp mens du holder på. Da mister du ikke de viktige bakteriene.
Jeg tenkte jeg skulle la sanda være der den er...så filteret står å går mens jeg holder på. Kun ta ut planter og røtter. Har da muligheten for å slamsuge skikkelig,kommer jo ikke til noen steder slik det er nå

Er litt for mye i sentrum nå,både av planter og røtter så vil flytte det mere ut til sidene. Plantet flere algekuler i bunnlaget for ett par måneder siden,skjønte jeg pakkninger riktig så holder disse ett år? Kan selvfølgelig spe på med noen nye,det blir nok endel opp med røttene vil jeg tro.
Jeg ville gjort som Rose skriver.
Tøm karet for vann, spar på noe som filteret kan gå i.
Det er MYE lettere å plante, uten vann.(i fuktig sand)
Ja da er jeg ferdig men ominnredningen og ble veldig fornøyd. Litt rotete før plantene har festet seg men det går seg til. Luket ned endel også så når de får vokst seg til igjen tror jeg det blir riktig pent! Laget ett mer åpent området på midten og det gjorde seg! Legger ved før/etter bilde så får dere se

Stor forbedring

Ble et mye mer spennende uttrykk nå.
Tusen takk synes det ble mere spennende jeg også
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap