Svart bakgrun

Hvordan kan jeg få svart bakgrun uten og male den på?
Svart filt kjøpt på en stoffbutikk. Selges pr. meter. Festes med dobbelsidig tape på bakglasset.

Jeg har gjort slik Bjarne beskriver, men har festet stoffet med borrelås slik at stoffet kan fjernes lett. Jeg prøvde først med dobbeltsidig teip, men den teipen jeg brukte holdt ikke.

Borrelås kan man kjøpe metervis i stoffbutikker, det finnes en type som er lett å sy i og en type som kan limes fast. Teip-varianten fester fint til akvariet, mens varianten som kan sys gjennom er best på stoffstykket. Det var ikke mye jobb, stoffet er lett å fjerne/montere på nytt og det er lett å strekke stoffet slik at det ligger glatt.
Eller du kan kjøpe sånn "sotefilm" som de bruker til å sote bilvinduer.
Jeg kjøpte min billig på Biltema, det er en type uten klister som bare dusjes med vann og "skrapes" på.
I bokhandelen får du kjøpt store ark med tynn svart kartong.
Dette er lett å feste på utsiden av glasset med litt tape.
Og hvilken effekt har det på fisken og karet ellers? Blir det finere å se på, kommer fargene bedre fra?

Jeg har malt nesten alle mine kar sort, og jeg er veldig fornøyd.
Plantene kommer mer fram, og det er roligere.

Forresten malte jeg med akryl, denne blir som plast når den er tørr og kan lett dras av i flak
MC, blir det speileffekt av dette?
Karet blir ikke for mørkt?

Malingen er matt, så jeg synes ikke det speiler.

Mørkt?
Hmm.. 420 L min er ganske mørkt, men der har jeg ikke spesielt sterkt lys og to svære røtter som sikkert gulner vannet litt.
Men jeg liker det

I reolen har jeg skikkelig bra lys, og jeg har planter bortetter bakveggene. Synes ikke det er mørkt.
Og i reolen er jo sidene også svarte.
Bruker selv acryl (07-glans) uten at dette gir refleksjoner. Har prøvd med hue nedi, med vann i karet, og syntes det så bra ut fra mitt perspektiv.
Selvsagt dykket jeg ikke mens det var fisk i karet, bare for å konstatere det.

Karene med sort, kontra blå bakgrunn virker noe mørkere. Sort er engang sort.
Men du verden hvor mye bedre kontrast det er på spesielt plantene, de er jo plutselig grønne :p
Hmm. Så kanskje det egentlig bare blir lysere når jeg setter i en sort bakgrunn, siden plantene lyser opp? :p
Skal prøve sort i 80-literen med mørkt vann, og blått i den splitter nye 112-literen.
mfn
I bokhandelen får du kjøpt store ark med tynn svart kartong. Dette er lett å feste på utsiden av glasset med litt tape.

Jeg også gjorde sånn, bare at jeg brukte pakkepapir.

Takk for alle svar
Jeg har malt bak- og sideglassene svart i mitt Malawikar. Benyttet oljemaling(Svart silke-matt) og er veldig fornøyd med resultatet. Forøvrig syns jeg at det å male sideveggene ga en fin dybdevirkning. Kan ikke se noen problematisk speil-effekt heller.

Oljemaling er noe værre å få vekk enn acrylmaling.
Matt eller ikke matt lakk.
Lakken vil uansett bli blank, da glasset vil virke som klarlakk...

Med sort kartong opplevde jeg å få en MATT bakgrunn, som nesten ble litt grå kjedelig.
Lakk ga en MEGET bedre effekt!
Jeg har kjøpt en halvliter svart, matt acrylmaling i hobbybutikk (Panduro) og malte utsiden av bakveggen i noen kar med det. Kjempefint, synes jeg! Enkelt og stilrent. Som nevnt tidligere i tråden, så fremhever det både fisk og planter, og gir en flott dybdevirkning i karet. Svart bakgrunn gjør at karet virker dypere fra front- mot bakglass.

Ingen fisk ser ut til å se noe speilbilde der... unntatt Apistogramma

De eneste som bryr seg er altså Apistogramma-hannene, som i starten ser ut til å skimte en rival i det speilbildet... de bruser opp og spiller med finnene, farter frem og tilbake langs bakglasset og prøver å få tak i motstanderen. Brisker seg for rivalen de skimter baki der. Jeg har sett et par hanner som forsøker å bite i bakglasset, til og med. Står med åpen munn og forsøker "å gnage på fjeset" til speilbildet

Men etterhvert gir de blaffen, når de er vant til å være i kar med sort bakgrunn. Ser ut til at de skjønner at det ikke er noen der.
Jeg brukte søppelsekk jeg!:p som jeg bare tapet på... funker det og...
Tilfeldig bekjentskap
© Simonsen & Engdal
Reklame for plussmedlemskap