Bør sanden ha samme farge som bakgrunnen?

Jeg skal lage en isopor-bakgrunn til den ene 80-literen min. Tenkte å bruke utstyr jeg har for hånden, dermed blir den altså skåret ut i isopor, dekket med silikon (den gjennomsiktige typen) som dekkes med sand, mulig også røtter festes i denne.

Håper det er noen vennlige sjeler der ute som kan bidra med litt kjapp input og gjerne bilder av noe som ser vellykket ut! Tenker mest på det estetiske. Jeg har surfet rundt på nettet og sett på så mye både bra og dårlig at alt blir bare surr... Det ideelle er at det ender opp med å se naturtro ut, og at fargevalget gir inntrykk av dybde i karet.

Er litt forvirra over at jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg sort grus/sand i karet, men nå lurer på om det vil se bra ut hvis bakgrunnen er i bruntoner av sand? Kan godt bevege meg bort fra sort, men ønsker en ensfarget sann i bunnen...

Vil gjerne at bakgrunnen skal få et elvebredd-liknende utseende, og heller at den glir godt inn i miljøet enn at den stikker seg veldig ut. Akvariet er gangske smalt og høyt, så den skal ikke bygge mye ut fra veggen.

Det jeg har masse av, (og er litt lei), er rådasand...Så det jeg regner med å måtte kjøpe inn er sand som passer til formålet.

Innholdsmessig vil nok akvariet likne på de andre jeg har (untatt 180-literen), og av fisk skal jeg ha xiphophorus clemeciae og A.eunotus yngel...

Jeg har kikket masse på medlemsakvariene, akvarier i andre fora og på artiklene om å lage bakgrunner. Det tekniske har jeg vel greit for meg, men om noen har bilder av egne eller andres akvarier som ser bra ut er det flott!

Vil også gjerne høre meninger om vellykkede/mindre vellykkede kombinasjoner av bakgrunn og grus/sand i bunnen av karet.

Det jeg foreløpig har slått fra meg er å male bakgrunnen, mest fordi malingen høres dyr ut tror jeg (har vel egentlig ingen god grunn, så hvis noen har lyst til å overtale meg til å prøve det istedet blir jeg bare glad)!

Er åpen for det meste, og begynner ikke på prosjektet før jeg har en plan for hvordan det skal se ut.
Hvis man ser for seg en biotop, så trenger det jo ikke være så stor forskjell mellom bunn og bakgrunn når det gjelder fargene. men slik jeg ser en elv, for eksempel, så er det jo strukturforskjeller... og noen ganger, så består jo elvebredden av sand og jord som elva graver formasjoner i... Andre ganger er det mange mindre røtter som stikker ned langs bredden slik at de lager hulrom som fiskene kan svømme blandt... Men hvis det ikke er biotoper som skal inspirere, så er det jo bare fantasien som setter grenser... Personlig ville jeg ikke valgt en veldig mørk grus hvis man har en lys bakgrunn.. Hvis jeg skulle valgt kontraster, så ville jeg hatt bakgrunnen mørk...

Disse synsvinklene er ikke noen ekspertuttalelse, det vet du jo, men kanskje det kan inspirere litt, eller kanskje dette kan få noen eksperter til å blande seg inn og synse litt om ideene våre
Hei Aggi, enig med deg!

-For å skape dybde i karet bør vel helst bakgrunnen være litt mørkere enn bunnen, var derfor jeg slo fra meg ønsket om sort sand i bunnen av karet, men så var jeg nysgjerrig om noen hadde fått dette til å funke allikevel?

Er synsing som din jeg er ute etter, for å få litt orden på alle ideene som svirrer rundt i hodet mitt
Men hva om begge deler er svart? Blir det for mørkt?
Kan jeg spørre hvorfor bakgrunnen må være innvendig, forresten? Det bruker jo opp litt av akvarievolumet...
Aggi
Men hva om begge deler er svart? Blir det for mørkt? Kan jeg spørre hvorfor bakgrunnen må være innvendig, forresten? Det bruker jo opp litt av akvarievolumet...


Dersom du vil bruke strukturbakgrunn bør denne være inni karet for å se bra ut. Glasset i mellom ville blitt veldig tydelig ellers.

Dersom du bruker vanlig plakat bakgrunn i plast kan denne gjerne festes på utsiden, ved hjelp av tape og klister (f.eks. Fixol fra JBL).

Jeg har god erfaring med mørkt eller svart substrat i større kar, spesielt med strukutrbakgrunn eller mye planter. Kombinert med en blanding av varmt (bak) og kaldt (foran) lys gir det fantastiske kontraster i karet.

Legger ved et gammelt eksempel på mørk engelsk elvegrus med lysere strukturbagrunn og belysning fra 4000 til 10000 kelvin. Bakgrunnen var nokså ny på dette bildet, og mørkner noe over tid. Tar seg også bedre ut med litt alger og mose.
dev: Kjempefint eksempel! Ser flott ut når du har røtter i akvariet som matcher rota i bakgrunnen! Akvariene mine har en tendens til å ende opp som en slags litt dunkel undervannsjungel, mye mose, røtter ol, og jeg kan absolutt bruke karet ditt som inspirasjon!

Har bare ett lysrør i toppen min, og tror ikke jeg begir meg ut på å sette inn fler, men jeg kan tenke meg å skaffe et lysrør som er mer optimalt enn det som fulgte med karet. Snudde litt på reflektoren nå og så at jeg kan styre ganske mye av lyset mot bakre del av akvariet om jeg vil. (Sånn det er nå med bare en enkel sort bakgrunn har jeg foretrukket at det har vært litt mørkt baki der).

Her er en link til en annen bakgrunn jeg liker. Siden akvariet er ganske høyt og smalt tenker jeg at en liknende bakgrunn som skaper litt mer "action" i øvre bakre del av karet kan være fin!

Siden jeg har noen isoporplater liggende kunne jeg ikke dy meg, og har spikket til en plate i løpet av kvelden. Etter å ha sett karet ditt har jeg nå en ide i hodet jeg tenkte jeg skulle teste ut.

Aggi: Du nevner om begge deler kan være svart, jeg tenker litt på å prøve sort grus og en slags litt mørk kopi av elvebreddbakgrunnen med en del svarte og mørke stein og en del blankskurte stein jeg har funnet i en elv. Vanskelig å forklare, men etter litt mer jobb kan jeg legge ut et bilde.

Veldig glad for inleggene deres, det ga meg den inspirasjonen jeg trengte!

Her er en bakgrunn jeg lagde i forrige uke, mitt første forsøk. Ble ganske fornøyd med den, spesielt strukturen, til tross for begrenset dybde. Kun silikon og sand/grus. Skal du lage en mørk bakgrunn med litt størrelse ville jeg ha grunnet med Hey'Di K11.

[URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1025&thread_id=20168 ]http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1025&thread_id=20168 [/URL]
ja
hei , noe jeg synst er fett er hvis du skjerer isoporbakgrunnen skrått og har samme farge som sangen , da ser det ut som en elve/skjø strand linje ,
hvist du fårstår , da ser det ut som elven/skjøen slutter der .
er jo åsså sykt fett hvist du mekker røtter i bakrunn som er sånn
håper iden min kan være til noe nytte
mvh Emil
Elver eter seg ofte sidelengs i terrenget. Det vasker bort all jorda i bunnen slik at bare steinene er tilbake. Men elvekanten har ofte mer eller mindre jordinnholdog røtter som henger ned. Ofte blir det er overheng oppe like i vannflata. Det er bevokst av gress og andre småplanter... Jeg tilbrakte barndommen min ved Etneelva, og før den ble flomsikret var den slik jeg beskrev...
Hadde vært gøy å prøve å gjenskape noe slikt... Altså lage en bakgrunn med overheng som huser terrarieplanter eller vanlige landplanter...
I et åpent kar, selvfølgelig...
Ble godt inspirert, så er jeg plutselig i gang med to bakgrunner...

Den ene er et forsøk på å gjenskape en elvebredd, som på den flotte tegningen din Aggi! -Uten terrariedelen, for jeg har en katt som liker å fiske, så jeg må ha lokk på. Denne bakgrunnen er rått inspirert av den jeg linket til ovenfor, skråner utover øverst med grus, småstein og røtter stikkende ut. Har ikke kommet lenger en til å skjære den ut av isoporen, men skal få lagt inn noen bilder om den blir seende ok ut.

Den andre er helt annerledes, har brukt dobbel isoporplate og skåret ut masse huler og overheng, det er her den svarte grusen vil bli brukt, og masse svart småstein (glatte, runde). Dro frem den eldste 80-literen min som egentlig er pensjonert, fant nå ut at det går jo an å ha akvarie på kjøkkenet også (Må jo ha et sted å putte denne bakgrunnen). Lurer på hva samboeren sier når han kommer hjem fra Hovefestivalen...?
Glemte å nevne at det var en flott bakgrunn du hadde laget, Havengel! Bildene er perfekte som inspirasjon og veileder
Post gjerne in-the-making-bilder, Turnips! Alltid artig å se på andres løsninger.
Den billige utgaven

Den dyre utgaven

Hva som er penest er vel snakk om smak og behag.
Her er et bilde av den ene bakgrunnen. Filtreringen skal være bak isoporen på høyresiden. Jeg lager et innsug nede, og et hull til at vannet kan strømme ut ganske høyt oppe. Det blir god plass til filter bak isoporen. I dette hjørnet er det 7-8X15 cm hulrom bak. Denne siden er jeg ikke helt ferdig med som dere ser...

Hulene er også ganske dype, og i kveld har jeg silikonert svart grus inni.

Foreløpig er det litt stopp i byggingen fordi sanden og grusen som skal på er vasket og holder på å tørke.

Elvebreddbakgrunnen har jeg ikke bilde av enda.
Dette blir bra, Turnips
Morsomt å høre at du fant plass på kjøkkenet..- Og at jeg har skylda.
På kjøkkenet har jeg også begynt å breie meg med kar... Men det er Helst sånne kar som trenger hyppig vannbytte som er kjekke å ha der.
Her er et bilde av den andre bakgrunnen jeg lager. Dette var jo den jeg egentlig skulle lage, til 80-literen jeg har Cortezier i. Den andre er bare en bonus til et gammelt kar

Dette bildet er tatt etter en omgang med silikon, stein, grus og sand, og gir et lite innblikk i hvordan den vil se ut til slutt. Det er i midlertid alt for mye sand oppå nå, som skjuler fargeforskjellene i sanden, og fordypninger etc. Tenkte all den ekstra sanden kunne ligge der til alt er herdet før jeg heller det av.

Skal ta en runde til med litt ekstra silikon og påfyll med sand og stein etter at jeg finner ut hvor mye som blir hengende.

Hvor lenge bør jeg vente? Et døgn? To? Er utålmodig etter å bli ferdig nå. Heldigvis hjelper det å jobbe med to parallelle prosjekter. Fremgang på den ene bakgrunnen mens den andre tørker.
Et døgn er mer enn nok. Jeg la på to "strøk" pr dag, er litt utålmodig selv. Ser utrolig bra ut, det der!
Nå har jeg tatt en runde til med silikon og fylt i der isoporen viste. Ser bedre ut nå, men jeg er vel fortsatt ikke helt ferdig.

Så kom jeg på en ting: AKvariet vil se flott ut forfra, men vi har pc-en på høyre side av akvariet, og ser derfor høyre kortside godt. Det vil jo ikke se særlig pent ut med isoporkanten synlig der... Lurer litt på hva jeg skal gjøre med det. Eneste ide' til nå er å lime en bit sort dampresenning jeg har til overs på kortsiden(e). Om enden av bakrunnen er helt svart er den i alle fall mye mindre iøyefallende enn iden kritthvite isoporen.

Hadde jeg tenkt på dette før hadde jeg vel latt bakgrunnen skråne mot kantene så den kun var festet på bakveggen. Men man lærer så lenge man lever...


Dette ser utrolig flott ut!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap