Sand - Kan denne funke?

Hei: )
Familien min har hytte ved havet, og der er det en liten sandstrand men finkornet sand : )
Vannen som er der er saltvann, men kan jeg bruke sanden forde?

Sanden er veldig finkornet, kanskje 0.5-0.8 mm ( Gjetter bare )

Legger med noen bilder, men de er ikke av beste kvalitet, håper dere klarer å se noe.
Jeg tok de bildene forje gang jeg var på hytten, og skal tilbake i morgen, så da hadde det vært fint med et svar slik at jeg kan ta med meg sanden hjem : )
Har en 200 liten som venter på sand

Mvh Cassandra
Ser bra ut. Lite skjell. Bare den ikke blir leirete, så går det nok bra.
Takk : )
Du skjønner vi har ikke biltema her så jeg må finne sand selv.
Så syns jeg denne var veldig fin!

Tror ikke den var leirete : )

Kan legge inn bilder når karet settes opp, men det kan bli en stund til, en gang i sommerferien sikkert: )
Har bursdag om 16 dager så da blir det penger litt oppsett !

Mvh Cassandra

Sanden ser greit ut fargemessig, og det ser ikke ut til at den inneholder for mye substanser som vil påvirke vannet.
Den ser imidlertid svært finkornet ut.
Blir den svært kompakt når du har den stående i en bøtte med vann? La litt sand stå med vann over natta, er det vondt å presse fingeren ned i sanden etterpå, kan den bli for kompakt.(du trenger da varmekabler, og\ eller sandsnegler om plantene skal trives)
Ok : )
Jeg skal skjekke det når jeg drar til hytten senere i dag.
Kan jeg ha bare sandsnegler ?

Mvh Cassandra
Sandsnegler lufter sanden noe, men de dypeste områdene blir ikke rørt av selv dem. Det hele kommer ann på hvor tykt bunnlag du tenker å ha
Jeg tenker på å ha 4-5 cm ?
Forresten hvor mye sand må jeg ha ?

Mvh Cassandra

4-5cm, da hadde jeg hatt varmekabler Har 2,5-3cm av chinchillasanden (muligens litt finere enn denne strandsanden), og denne blir ganske kompakt - selv med 1000 snegler på kvadraten

Ang mengden; antar du har ett kar med bunnflate på 100*40cm. Ett 5cm lag i snitt, skal da utgjøre 20L (som våt, sikkert 30-35kg) sand.
Det er vel bedre å ta en bøtte for mye hjem, enn for lite
Nå har jeg tatt en titt på linjalen : P
5 cm så litt mye ut, så kanskje jeg har 3 cm ?

Var nede en tur og målte akvariet, bunnflaten er 110*45 ca.

Det blir sikkert nok med 30l, så har jeg litt til overs : ) (?)

Mvh Cassandra
Litt pussige mål på det karet ditt, men de er til fordel for det meste. Kan det stemme at det er 40cm høyt?

Med dette økte bunnarealet, økes behovet for sand med 5L ved 5cm (og 10L ved 10cm, osv) Du trenger altså 25L for å få 5cm i snitt, og tett på 15L for å få 3cm i snitt.
Det er 45 cm høyt ; )
Men det skal sies at jeg måler med en linjal : D
SKal prøve å se om jeg finner et måleband..

Mvh Cassandra
Nix, ikke et måleband her i huset ...!!
Men jeg tror jeg har målt ganske så rett ; )
Hvis jeg regner rett blir akvariet 225 l ?
110'*45,5*45(?)

Mvh Cassandra
Karet er mellom 220 og 225L Altså bedre enn du trodde
: D

Vi har bestemt oss for å dra på hytten i morgen.

Pappa kommer i fra nederland, og søsteren hannes er her sammen med samboeren : )
Så de ville dra en tur i bassenget som er her : )
Da blir jeg her en liten stund til før jeg drar på hytten og blir der i 2 uker ca...
Tenkt 2 uker uten AF!! : (

Mvh Cassandra
Du greier deg sikkert fint ett par uker uten AF (sier han som ikke greier 2 dager uten :p)
Du får ha en flotters ferietur, i alle fall !!
Takker ; )
Får jeg helt panikk har jeg en veninne med pc og nett rett oppfor hytten : D

Mvh Cassandra
sand
jeg brukt sånnen and å d lukta forferdelig til slutt så den heiv jeg bak huset
Jeg brukte samme type sand i et kaldt saltvann akvarie. Denne sanden er veldig kompakt. Ålegress som bor i denne sanden har "store" røtter som ligger under sanden,så muligens kan lignende ferskvannsplanter brukes? Men det er jo mulig at dette er veldig artsbestemt blant planter.

Jeg synes ikke sanden jeg brukte luktet noe fælt,men mulig at det vil skje om den brukes i ferskvann uten å bli grundig skylt først pga masse små organismer som lever i den. Dette trengte jeg ikke å gjøre når jeg brukte den til saltvannskar.

Sanden er veldig flott å se på og jeg vil tro akvariedyr vil sette stor pris på den
Jeg har droppet den sanden, fordi da jeg hadde den i en bøtte over natten ble den til en slags gjørme..
Så da tenker jeg at det er gjørme som har blitt tørket i solen og da har blitt slik..

Mvh cassandra

Takker for hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Tessa Brattsti-Øhlén
Reklame for plussmedlemskap