Kan disse steinene være lakkerte el.?

Har tenkt å ha disse steinene oppi det ene akvariet mitt, men plutselig ble jeg litt usikkert på om de kan være tilsatt et eller annet for å se blankere ut? Skulle nesten tro det var et lag polish eller voks på de...

Dette er stein jeg har kjøpt i en nipsbutikk.

La de ved siden av noen andre svarte steiner jeg har for å fremheve forskjellen.

Er jeg bare paranoid nå, eller?
Stein kan bli veldig blanke hvis de blir trommelpolert. Trenger ikke være lakkerte selvom de er blanke.
Kanskje det er det som er gjort med disse? De er jo helt glatte i utgangspunktet, så en polering kan nok gjøre at de skinner,ja.

Viker mer logisk enn å påføre lakk, voks etc. Skulle tro det kunne luktes eller at jeg kunne merke det på en eller annen måte hvis det var tilfelle.

Jeg ville ikke satset på at de ikke er lakkert. Det er billigere med lakk, en en skikkelig pollering

Enten det er lakk eller voks, vil aceton avsløre dette, siden den løser opp begge deler. Du vil kunne se rester på filla, samt at steinen blir en del mattere. Helt matt, det blir den neppe uansett, men det bør vises
Jeg synes dette ser ut som helt vanlige, tromlede, ulakkerte steiner. Vann + langtidstromling er faktisk ekstremt effektivt og brukes hele tiden i steinindustrien.
Men du kan jo selvsagt ta den testen Frank nevner for sikkerhets skyld.
Ok, jeg får ta acetontesten. Fikk nemlig følelsen av at de var litt vel vannavstøtende da jeg vasket de. Var derfor jeg kom til å tenke på om de kunne være innsatt med noe...

Har forresten ikke aceton her nå. Gjør white spirit sammen nytten?
White sprite gjør desverre ikke samme nytten. Aceton kan selvsagt erstattes med negellakkfjerner (dette er aceton, gjerne tilsatt diverse pleiemidler, men er like sterk)
Neglene mine (og fingrene de er festet på) roter alt for mye rundt i hagejord og akvarier til at det er vits å prøve å fiffe de opp med neglelakk, så neglelakkfjerner har jeg dessverre heller ikke...

Like greit å kjøpe aceton, så har jeg det i bakhånd neste gang jeg begynner å grise med et eller annet som er vanskelig å fjerne igjen. Kanskje det tar knekken på husmaling som har festet seg på vinduene også?
Ser ut som akkurat samme type stein jeg har, de blanke der. Jeg har brukt mange av dem over lang tid i alle slags akvarier. Kan ikke si jeg har merket noe skummelt med dem. Polering med er sikkert årsaken

Mange smykkestener ser stygge ut fra naturens side i sin rå form, men sliping og deretter polering med spesialverktøy gjør dem skinnende blanke, glatt og fargerike. De tilsettes ikke noe middel for å bli blanke, det er poleringsmaskinen som gjør det.

Ta f.eks. marmor, topas, opaler og ametyster, som ser støvete og uinteressante ut før de er glattpolert. Da skinner de så blankt, glatt og fint
Ja, jeg regner med, og håper at dere har rett i at de bare er polert.

Grunnen til at jeg vil være helt sikker er at jeg skal ha et helt lass av de i det ene akvariet, de skal være hovedinnredning...

Jeg får gnikke litt på en med en fille med aceton for å være på den sikre siden. Er sikkert minst en liter av disse steinene jeg hadde tenkt å bruke...
En annen ting er om de påvirker gH... Jeg hadde noen lyse slike steiner men jeg måtte bare ta dem ut igjen... Nå er nå disse svarte, så det kan hende du er heldig
Hvis steinene du hadde var lyse, kan det være marmor. Det øker gH drastisk.

Mine svarte og brune slike steiner har aldri hatt noen påvirkning på gH her iallefall.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap