19 liters planteakvarie

Driver og prøver å få til eit lite planteakvarie for tida, akvariet er på 19liter og har 2x15W. belysning. Har bunngjødning og tilsetter flytende plante gjødning, men glossoen min døde ut etter kort tid. kan dette vera på grunn av at eg ikkje har tilsatt noko CO2?

Og siden glossoen døde ut så har eg lyst å prøve med ein eller anna gress-plante, har dere nokon forslag til hvilken som kan passe inn? Tenker då å sette opp nokon steinar rundt pumpa for å skjulen den + nokon steinar ellers rundt om på bunnen. Har 10-15 kirsebærreker i karet og nokon eplesnegler.

Karet vil ikkje bli satt opp for denne modifikasjonen før ferien er slutt grunnet mykje reising i år, men det kan vera greit å finne ut kva eg treng av planter og utstyr. Skal bl.a. til USA og tenkte at eg kanskje kunne ta med litt utstyr der i frå viss det trengs (billig og greit der vet du).

Takker for alle svar!

(legger ved eit bilde av karet for noen uker siden)
jeg er en fan av eleocharis acicularis, og det er ganske lett å få til også. bare å kjøpe 2 potter med dette og dele hver opp i rundt 10-15 stiklinger som du sår tett. det blir veldig fint når du får ett teppe av dette.
men vil ikkje denne kreve CO2 tilførsel? eller vokser den like fint uten? den ser då ganske så fin ut i alle fall
tja, co2 skader ikke, men den vokser ikke særlig fort uten
in2you
Skal bl.a. til USA og tenkte at eg kanskje kunne ta med litt utstyr der i frå viss det trengs (billig og greit der vet du).


Skal du handle noe som trenger stikk-kontakt, så husk at de amerikanske stikk-kontaktene er annerledes enn våre. Du må sannsynligvis ha adapter for å bruke dem her hjemme. Hvilken V de har i strømnettet der aner jeg ikke, så det må du finne ut, for eventuelle elektriske ting som selges der er i så fall laget for et annet spenningsnivå på strømnettet.
Å handle elektrisk utstyr ifra Amerika kan bli en dyr affære.
De har bare 130 Volts nettspenning, å du må ha adapter.
Disse adapterene koster penger(mer enn det er verd)

Skal du handle elektrisk utstyr fra utlandet, ville jeg sjekket hvilken spenning utstyrt skal ha...
Tyskland er et sikkert land å handle ifra, da de har samme nettspenning som oss.
in2you:

uten co2 tilsetning vil den nye tilveksten av gresset vokse kortere enn den første generasjons "planten". dette er ikke noe negativt i mine øyne ihvertfall, gressplenen får ett mer naturlig preg av at ikke er helt likt overalt. det blir nesten som små tuer der det lengste gresset vokser.
TiE
Å handle elektrisk utstyr ifra Amerika kan bli en dyr affære. De har bare 130 Volts nettspenning, å du må ha adapter. Disse adapterene koster penger(mer enn det er verd) Skal du handle elektrisk utstyr fra utlandet, ville jeg sjekket hvilken spenning utstyrt skal ha... Tyskland er et sikkert land å handle ifra, da de har samme nettspenning som oss.


akkurat det med adapter er faktisk ingen problem egentlig, da me har MANGE slike fra da me bodde der borte. men eg er litt meir usikker på om det er dyrebutikk i nærheten av der me skal, ettersom eg husker så var det bare ei lita skjappe på ein svær mall (kjøpesenter).

var ein liten tur i dyrebutikken her heima idag, og hu som driver butikken var absolutt villig til å ta inn planter på bestilling, det skulle visst bare mangle så om 2-3 uker starter eg med oppsettet, og da er det bare å vente å sjå om eg tilsetter co2. i tillegg er eg nokså enig med tiger alexander, det vil bli litt stilig med eit naturlig preg også..
Jeg ville ha tilsatt Co2, når du først har startet på plante kar.

Jeg har to ketshup flasker på min 20l, som jeg bytter sats på, annenhver uke.
Til å oppløse C02'en har jeg en glass diffusor.(som virker meget tilfredstillende!)
Der vokser glossoen fint;0) (sakte men sikkert)

Disse adaptern'e du prater om, er det bare for å skifte form på kontakten?
Eller er det en omformer, som gjør 230Volt, til 110Volt(tror det er USA standard)?


Adapteren fungerer slik at den gjør 110 om til 220 volt. Bruker en slik selv, pga. noe utstyr jeg fikk fra østen.
TiE
Jeg ville ha tilsatt Co2, når du først har startet på plante kar. Jeg har to ketshup flasker på min 20l, som jeg bytter sats på, annenhver uke. Til å oppløse C02'en har jeg en glass diffusor.(som virker meget tilfredstillende!) Der vokser glossoen fint;0) (sakte men sikkert) Disse adaptern'e du prater om, er det bare for å skifte form på kontakten? Eller er det en omformer, som gjør 230Volt, til 110Volt(tror det er USA standard)?


Stemmer det som Ken Myrseth sier Eg må bare si du hadde et UTROLIG fint akvarie TiE! Har du noen annen form for plantenæring i vannet eller i bunnen?
Takk, takk!

Har ikke noe form for bunnnæring, men bruker AquaCare(TMG), ca. 1ml annenhver dag.
Bytter 50% vann i uka, justerer vannet, og tilsetter 5ml TMG.
hvordan går det forresten med plantekarret ditt nå in2you?

du kan forresten bruke riccia i undervannsform til å lage et fint lysegrønt teppe med hundrevis av små oksygenperler som er veldig flott å se på. det er ikke så vanskelig som mange skal ha det til
tiger alexander
hvordan går det forresten med plantekarret ditt nå in2you? du kan forresten bruke riccia i undervannsform til å lage et fint lysegrønt teppe med hundrevis av små oksygenperler som er veldig flott å se på. det er ikke så vanskelig som mange skal ha det til :)


Tja, etter eg kom heim frå ferien fra sørlandet, så hadde eplesneglene spist opp all glossoen. Det må vera på grunn av at dei ikkje fekk agurk eller squash? For når eg ga dei litt av det anne kvar dag vokste glossoen seg tettere og tettere.

Ellers så ser eg også at det eine nye lysrøret mitt har røket (?!) så da får eg nok gå til inkjøp av nytt Det posetive fra første innlegget er at det har kommt MANGE små kirsebær-reke yngel til å spise alger som måtte komme, i tillegg til at enda fleire går og vifter med egg

Gleder meg litt nå til å få starta skikkelig med plantekar istadenfor sånn små halv-hjarta forsøk som tidlegare. Har bare eit spørsmål, er det nødvendeg å ha i pumpe i det akvariet? Tenker da på Fluval 1 pumpe. Eller vil det bli for dårlege vannverdier for sneglene og rekene? Det blir jo mykje betre plass til planter utan den pumpa som tar så mykje plass..
mange rynker nok på nesen av fluval 1, men den gjør jobben i det lille karret ditt. den mangler jo noe regulering, så den står på ¨full¨hele tiden, så det blir nok sterk strøm i karret. men ikke så ille at det ikke er levelig. jeg hadde fluval1 i en 15 liter med sånn medium suksess.

dytt gjerne noe filtervatt inn i mellomrommene mellom selve huset og gråsvampen inni, ganske stor og god plass der serru. fjern også de små rillene ved inntaket, og dra heller en strømpe over - da får du noe høyere effekt. pluss at yngel forsvinner ikke inn i pumpa.
eller så kan du jo bruke luftfilter, og kombinere dette med en liten powerhead og co2 injeksjon. høres MYE vanskeligere ut enn det det faktisk er, når jeg første gangen satte opp et slikt system så skjønte jeg ikke helt hva folk skrek og bar seg så mye over, det finnes da så mye enkle oppskrifter å følge på nettet
Jeg hadde luft drevet filter til å begynne med i 19l, nå har jeg et mini utvendig filter, kjøpt på ebay(sjekk denne tråden;0)
in2you
[QUOTE=tiger alexander] Har bare eit spørsmål, er det nødvendeg å ha i pumpe i det akvariet? Tenker da på Fluval 1 pumpe. Eller vil det bli for dårlege vannverdier for sneglene og rekene? Det blir jo mykje betre plass til planter utan den pumpa som tar så mykje plass..


Uansett hvilken pumpe\filterløsning du velger, så må du ha sirkulasjon i karet.
Ikke bare for Rekene og sneglene, men også for plantene. Plantene trenger god sirkulasjon for å trives.
Blir vannet for stillestående begynner det fort å råtne oppi der.

Pent lite kar du hadde. Synd med glossoplenen, jeg opplevde det samme med forgrunnsplantene jeg hadde i et kar på jobb. Eplesnegler trenger jevn tilgang på mat.
Syns du skal bytte til en svart eller blå bakgrunn, malt på med acryl, og heller ta det som en utfordring å få det grønt nok.
Fint Nanoakvarium det der. Eleocharis eller Ricciasteiner en ganske greit å få til som forgrunn i småkar.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap