Ny 112l. Mye stein, bør jeg ha isoporplate i bunnen ?

Setter opp en ny 112 (?) liter i disse dager, kom kom plutselig over en artikkel i en av bøkene mine der det står at jeg bør ha en tynn isoproplate i bunnen dersom mye stein...sukk, nå som alt endelig var klart for vann og planter.
Er dette en vesentlig og viktig greie ? Har ikke særlig med stein i de andre akvariene så dette har aldri vært en problemstilling tidligere.
Bunnen forøvrig er rådasand blandet med biltemasand.

Kommentarer og forslag til endringer av oppsette så langt mottas med takk også ! Planen videre er å lage en enkel bakgrunn i mørk brunt eller sort og bambusbiter i bakkant mot denne. Planter og fisk vet jeg ikke ennå, men flere Corydoras må jeg i allefall ha



[External Image]
Hvis du har fisk som graver, ville jeg ikke sovet godt om natta uten isopor i bunnen iallefall. Men det hører med til historien at jeg er overforsiktig med slike ting også da. Jeg har 25 mm isopor i alle mine kar. Både under karet og inni karet .
Hadde samme problemet da jeg satte opp 110 literen min. Fikk vite i etterkant at det burde være isopor i. Plukket utav steinene og klarte på et eller annet vis å få isoporen under i bånn med både vann og Biltemasand i. Utrolig men sant. Ligger kanskje noen få korn igjen under isoporen men det står støtt som fjell. Har senere fått vite at jeg i tillegg burde varmebehandlet isoporen så den ikke "drysser" hvis fisken graver. Litt sent men greit å vite til neste gang. Isopor får du forresten kjøpt til 15-20 kr i byggvarehus. Lykke til hvis du vil gjenta "stuntet" mitt.
Det er ikke spesielt mye stein i karet ditt Sunniva, men du har ett par ekstra kritiske karer her Spesielt den største som står mot bakveggen vil gi ett ganske godt trykk på bunnen, og kan vel også finne på å velge om noen får det for seg å grave rundt den.

Jeg ville nok spandert de 20-30 kronene på en 20-30mm isoporplate, og limt denne fast. Varmebehandle den gjerne på forhånd, så slipper du at den "røyter" kuler i fremtiden.
Jeg hadde nok også sett om jeg kunne finne på noe lurt for å feste den høye steinen. Enten en annen stein til å låse den av, eller rett å slett limt den med ett par punkter til glasset (gjerne som er lett tilgjengelig, slik at den kan flyttes i ettertid)
Ok, da blir det ispor. Har en stor plate i kjelleren etter forrige runde med bakgrunnslaging som passer bra.
Den store steinen på bakkanten får noen gode klatter akvariesilikon på baksiden.
Har jo ennå ikke tappet i vann, takk og lov så det er grei skuring.
Får dra frem bøtter til sanda, varmluftpistolen og silikon...hehe.
Sunniva
Får dra frem bøtter til sanda, varmluftpistolen og silikon...hehe.
Du høres jo nesten skummel ut, med både fugepistol og varmepistol på samme tid :p
Godt du har ett så snilt avartarbilde, ellers hadde jeg blitt redd
Frank Angell
[QUOTE=Sunniva]Får dra frem bøtter til sanda, varmluftpistolen og silikon...hehe.
Du høres jo nesten skummel ut, med både fugepistol og varmepistol på samme tid :p
Godt du har ett så snilt avartarbilde, ellers hadde jeg blitt redd

Hehe, jeg er nok ganske så snill altså, selv med svær kniv til å kutte isopor med også. At jeg ellers både kutter i folk og stikker dem med sprøyter hjelper vel heller ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap