Underlag til stein... Isopor kontra liggeunderlag...

Jeg bruker selv liggeunderlag. Tok sjansen på at det ikke kverker fiskene mine... Smuldrer ikke, og man slipper å varmebehandle for å forsegle....
Noen andre som har ærfaringer med dette?

Fant forresten noe om isopor, så det er nok ikke helt ugiftig det heller:


Bromerte
flammehemmere
(BFH)
Bromerte flammehemmere er
en gruppe kjemikalier som
tilsettes ulike produkter for å
gjøre dem mindre brennbare.
Bromerte flammehemmere
står på myndighetenes liste
over prioriterte kjemikalier der
utslippene skal reduseres
vesentlig.
Bruksområde
BFH brukes i kretskort og plast
i elektriske og elektroniske
produkter, det vil si datautstyr,
TV og mobiltelefoner, og så
videre.
BFH brukes i byggevarer i for
eksempel plastbasert isolasjon
av typen EPS (isopor og
lignende)og i XPS
(byggeskum) som brukes til
isolasjon i bygg og på
veifyllinger. BFH brukes i
cellegummi til isolasjon av rør
blant annet i kjøleanlegg,
bygg, skip og offshore.
BFH brukes også i
transportmidler i både myk og
hard plast, og i tekstiler.
Tekstiler fra institusjoner,
transportmidler og lignende
kan inneholde også inneholde
BFH.
Stoffenes effekter
Enkelte bromerte
flammehemmere er akutt
giftige for vannlevende
organismer. Stoffene er lite
akutt giftige for mennesker,
men ved gjentatt eksponering
er det påvist at noen kan føre
til leverskade. Det er mistanke
om at enkelte bromerte
flammehemmere kan gi
hormonforstyrrende effekter
og at de kan gi skader på
nervesystemet. Det er
fortsatt behov for mer
kunnskap om stoffenes
langtidseffekter.

Kilde
Jeg kjenner ikke til at det brukes BFH i dagens isopor. Men for sikkerhets skyld har jeg sendt mail til både Rockwool og Sundolitt, de to trolig største produsentene av isopor til byggebransjen.

Skal se om jeg ikke kan kreste meg til å leite frem en del gamle liggeunderlag også, for å finne noen av de ulike produsentene.
Tror du det er snakk om så store mengder gift at det er av noen betydning?

Jeg antok bare at siden det sikkert er diverse stoffer i begge deler, så spiller det vel mindre rolle om man bruker det ene eller det andre
-Bortsett fra at liggeunderlag er lettere å håndtere, og ikke krever forbehandling, da
BFH er såpass fy-fy, at jeg tror man ville merket dette i vannet relativt fort. Kan derfor ikke tenke meg at dette er noe stort problem, men avventer svar fra de to produsentene før jeg sier mer om det
Uttrykk som "meget giftig for vannlevende organismer" får det til å bli småfuktig på ryggen.
Men siden ingen av mine søte små har lidd noen uforklarlig død der Isopor er brukt, vil jeg tro at BFH enten ikke brukes lengre, eller er erstattet med noe annet.

Selv liker jeg å drive å tilpasse isopor og annet. Får da en ekstra god unnskyldning for å gå ut å ta en røyk
Jeg vil jo tro at det ikke er bare innholdet som har betydning, men også løseligheten i vann... Så det er vel større fare for at du er mer forgiftet enn fiskene dine Siden du puster inn både røyk og gass fra smeltet isopor, mener jeg...
Fant en dansk tråd om samme emne...
Her
Regner med at flamingo er det samme som isopor hos danskene?
Konklusjonen var iallefall at begge deler flamingo(isopor?) og liggeunderlag er like (u-)giftige, og det er bare ved feilproduksjon at det vil lekke ut giftstoffer
Hva med å benytte pleksiglass?
Selv limte jeg en heldekkende 5mm pleksiglassplate med akvariesilikon i bunnen på mitt 530l akvarium. Pleksiglasset er jo hardt, men samtidig mykt i forhold til glass.
Jeg tror denne "sandwich"-konstruksjonen vil tåle det meste av trykk fra skarpe steiner, uten at glasset under sprekker. Ikke bygger det så mye i høyden heller.
Tja... det blir vel som å ha dobbel bunn i karet? Da er det sikkert viktig at man ikke får sandkorn mellom lagene...
Frank Angell
BFH er såpass fy-fy, at jeg tror man ville merket dette i vannet relativt fort. Kan derfor ikke tenke meg at dette er noe stort problem, men avventer svar fra de to produsentene før jeg sier mer om det :) Uttrykk som "meget giftig for vannlevende organismer" får det til å bli småfuktig på ryggen.

BFH er en miljøgift som hoper seg opp i organismer oppover i næringskjeden, slik at f.eks fugle-egg, isbjørn og hval er utsatt.
En annen ting: Det finnes vel flere typer isopor? F.eks som til fiskekasser? Da er det vel nøye at det ikke kommer giftstoffer fra isoporen over til matvaren.
He he... Ser for meg at noen putter fiskekasser oppi akvariet ;D
Men joda, det er nok flere slag isopor...
Skumglass
Skumglass er visst helt giftfritt, og det har lav egenvekt. Det er vel for hardt til å ha i bunnen, men kanskje det kan brukes til bakvegg og annen "innredning"? Kun en tanke...
Skumglass og glassopor
Brukte liggeunderlaget i 160 literen i dag. Synes ikke det var vanskelit verken å få det til å ligge i ro eller å henge fast. Klinte på noen kruseduller på bakglasset og strøk det kant i kant på. Ser faktisk ganske likt ut som den dyre bakveggen i 110 literen. (400 pr plate) Kan anbefales. La også dette i bunn. Isoporen som lå i 110 literen bre kastet da den luktet død etter en eplesnegle jeg fant nedgravd i sanden. (Ekleste lukten jeg noensinne har kjent.)
Så flott da
Første gang jeg har hørt om liggeunderlag som bakgrunn, da du nevnte du vlle prøve... Men hvorfor ikke?

Fortell gjerne mer om hvordan det går underveis

Husk å kjøpe nytt hvis du skal på telttur i sommer, da ;D Ellers kan det bli litt mer ukonfortabelt enn vanlig...
Sorte liggeunderlag er vel ganske like den sorte, kjedelige bakgrunnen til Juwel i farge og struktur.
Men hvor velegnet den er over tid, gjenstår å se.
Det er jo noe som heter "Den som intet våger, intet vinner". Er vel temmelig aktuelt her det :p
Aggi
Så flott da :D Første gang jeg har hørt om liggeunderlag som bakgrunn, da du nevnte du vlle prøve... Men hvorfor ikke? Fortell gjerne mer om hvordan det går underveis :D Husk å kjøpe nytt hvis du skal på telttur i sommer, da ;D Ellers kan det bli litt mer ukonfortabelt enn vanlig...


Jeg har. Oppblåsbare. Men, de egner seg ikke til annet enn å ligge på. Knapt.
Da foreligger det svar fra Sundolitt.
De bruker ikke lengre BFH i sin isopor. Med andre ord er denne helt ufarlig å bruke, både til akvariet og annet
Rockwool har ikke gitt lyd fra seg ennå
Frank Angell
Sorte liggeunderlag er vel ganske like den sorte, kjedelige bakgrunnen til Juwel i farge og struktur. Men hvor velegnet den er over tid, gjenstår å se. Det er jo noe som heter "Den som intet våger, intet vinner". Er vel temmelig aktuelt her det :p


Håper det egner seg over tid , holder på å lage bakgrunn av et sort liggeunderlag fra biltema ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap