Akvariebakgrunn.

Jeg vurderer å lage en akvariebakgrunn, og lurer på hvilket stoff som er best å kle isoporen med.

Bør jeg gå for Hey'di K11 ,Casco Husfix eller Alfix? Eller evt. andre produkter?

Hva er fordelen/ulempen ved de ulike produktene?
Alle produktene du nevner her er vel betongbasserte. Slike vil løfte Ph til uante høyder, og bør derfor forsegles. I tillegg er det en del stoffer som en ikke måler med dråpetester som garantert vil komme i vannet.

Her er en god artikkel om nettopp det å lage seg en innvendig bakgrunn.
Takk for svar.

Har lest den artikkelen, og mange andre inlegg om laging av isoporbakgrunner.

Det jeg egentlig lurte på var hvilket av produktene jeg burde velge.

Eller sier du at alle er like, ved at de er betongbaserte og øker PHen.
Er det ingen forskjeller på produktene utenom pris?
Inaktiv bruker
Noen som har erfaring med å male med akrylmaling rett på isoporen? Eller er det noe som motsier at man burde gjøre det?
Kurry
Jeg vurderer å lage en akvariebakgrunn, og lurer på hvilket stoff som er best å kle isoporen med. Bør jeg gå for Hey'di K11 ,Casco Husfix eller Alfix? Eller evt. andre produkter? Hva er fordelen/ulempen ved de ulike produktene?


Jeg har laget bakgrund av Alfix combifix .
Bakgrunnen ble skylt godt og ph i akvarie vannet har siden oppstart (18/3-07) ligget på 8 som passer godt til våre Malawi, springvannet har også en ph på 8.
Bakgrunnen er ikke forseglet, bare klint på med 1-1,5 cm fliselim. Men er ikke noe særlig å putte sugemaller oppi et akvarie uten forsegling.
Frank Angell
[URLBLOCK1] er en god artikkel om nettopp det å lage seg en innvendig bakgrunn.


Flott bakgrunn.
Men ville nok smørt på med fliselim ved overrennet også, eller så trekkes det vann inn i isoporer som etter tid blir bløt og går i oppløsning.
Vet ikke hvor høy vannstand Ole Petter har mot bakgrunnen Antar han har full kontroll på dette.

Når det gjelder vanninntrengning i isopor, er dette jeg ikke merker noe til der jeg selv har brukt isopor uten annen behandling enn varme, for å hindre løse kuler i karet. Hos meg løser i alle fall ikke noe seg opp
Frank Angell
Når det gjelder vanninntrengning i isopor, er dette jeg ikke merker noe til der jeg selv har brukt isopor uten annen behandling enn varme, for å hindre løse kuler i karet. Hos meg løser i alle fall ikke noe seg opp :)


Bruker du å varmebehandle den siden som skal limes mot glasset ?
Har laget meg en ny bakgrunn av isopor og Alfix (combifix) har der smeltet vekk all isopor ( nesten iallefall ) og på de stedene det er noe isopor har jeg limt på et lag med alfix. Gjelder da baksiden av bakgrunnen.
Setter inn noen bilder i helgen.
Til bunnplater (støtavlastning) varmebehandler jeg kun topp sidene. Legger en såpass feit larve med silicon rundt det hele, at det ikke er mulig for en dråpe vann å stikke seg under

Der jeg kun bruker mindre biter, f.eks under røtter, varmebehandler jeg hele sulamitten
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap