Har byttet fra grus til sand

Da har vi pusset opp karet litt Har byttet fra grus til sand. Vi brukte 25 kg blåsesand str 0,2-1mm. Var litt mye jobb, men definitivt verdt det.

Først tok vi ut alle fiskene, alt av inventar og filteret. Dette puttet vi i en balje med filteret i gang mens vi byttet underlag. Har hørt at det er viktig å la filteret gå, så bakteriene ikke dør. Vi tok vare på ca 45 liter av vannet.

Når grusen var ute, la vi bunnsubstrat nederst i karet. Dette er for at plantene skal få bedre groforhold, det blir fort for tett nede i sanden slik at plantene ikke klarer å ta til seg næring. Bunnsubstratet består av lett og porøs grus. Over substratet la vi myggnetting, slik at det ikke skal blande seg med sanda.
Vi skal også skaffe oss sandsnegler som kan rote litt rundt i sanden for å skape begevelse
Når vi først skulle gjøre om i karet, så syntes vi det var kult å kjøpe litt ny pynt også, så vi kjøpte noen nye røtter og planter også.

Veldig fint med kommentarer. Bedre bilder kommer, må bare finne laderen til kameraet først..

Det ligger flere bilder på profilen
Det ble kjempebra!Morro å bytte om litt har gjort det samme selv gått fra grus til sand.Det høres ut som du har vært mer nøye enn meg ved å legge dette ekstra bunnlaget.Flott oppsett!
Takk skal du ha. Fikk høre at det med bunnsubstrat var lurt. Skal skaffe noen sandsnegler også etter hvert
Det som kan oppstå som problematisk, er hvis du skal flytte på planter... Planterøttene vil feste seg til nettingen, så hvis du skal fjerne en plnte bør du gjøre som følger: Grave bort sanden som ligger oppå nettingen og rundt rota, klippe av røttene nedtil nettingen... Prøver du istedet å bare dra opp plantene, så vil nettingen følge med opp, og det blir stygt.
Danne
Takk skal du ha. Fikk høre at det med bunnsubstrat var lurt. Skal skaffe noen sandsnegler også etter hvert


Sandsnegler må jeg også ha,har du noe peiling på disse?Er det mange slag?hva anbefaler du?Hva skal du bruke?

TAM
TAM
[QUOTE=Danne]Takk skal du ha. Fikk høre at det med bunnsubstrat var lurt. Skal skaffe noen sandsnegler også etter hvert


Sandsnegler må jeg også ha,har du noe peiling på disse?Er det mange slag?hva anbefaler du?Hva skal du bruke?

TAM

Har ikke så veldig peiling, men har hørt at det er denne som duger:
Danne
Da har vi pusset opp karet litt :) Har byttet fra grus til sand. Vi brukte 25 kg blåsesand str 0,2-1mm. Var litt mye jobb, men definitivt verdt det. Først tok vi ut alle fiskene, alt av inventar og filteret. Dette puttet vi i en balje med filteret i gang mens vi byttet underlag. Har hørt at det er viktig å la filteret gå, så bakteriene ikke dør. Vi tok vare på ca 45 liter av vannet. Når grusen var ute, la vi bunnsubstrat nederst i karet. Dette er for at plantene skal få bedre groforhold, det blir fort for tett nede i sanden slik at plantene ikke klarer å ta til seg næring. Bunnsubstratet består av lett og porøs grus. Over substratet la vi myggnetting, slik at det ikke skal blande seg med sanda. Vi skal også skaffe oss sandsnegler som kan rote litt rundt i sanden for å skape begevelse Når vi først skulle gjøre om i karet, så syntes vi det var kult å kjøpe litt ny pynt også, så vi kjøpte noen nye røtter og planter også. Veldig fint med kommentarer. Bedre bilder kommer, må bare finne laderen til kameraet først.. Det ligger flere bilder på profilen



hva er bunnsubstrat og kjøpte du sand fra biltema??
Ettersom sanda er så tett at røttene på plantene ikke klarer å ta opp næring, så legges bunnsubstratet under sanda. Dette er en slags lett porøs grus med en del forskjellige næringsstoffer( tror jeg).

Det er biltemasand ja. 50 kr for 25 kg. Vi brukte en sekk med 25 kg
Danne
Ettersom sanda er så tett at røttene på plantene ikke klarer å ta opp næring, så legges bunnsubstratet under sanda. Dette er en slags lett porøs grus med en del forskjellige næringsstoffer( tror jeg). Det er biltemasand ja. 50 kr for 25 kg. Vi brukte en sekk med 25 kg




50 litern eller 190 litern??
jeg har kjøpt sand og lurer på om jeg må ha bunnsubstrat?

når jeg var i butikken hadde selvsagt min gullfisk hjerne glømt at jeg måtte ha det.

og det som er rart hun i butikken vente ikke noe om det.

så jeg lurer på om jeg bare kan bytte med en gang elelr trenger bunnsubstrat.
Det kommer jo an på om du vil ha masse planter, eller ikke... Men det finnes jo også gjødselkuler du kan putte nedi i ettertid... Kan hende dette er bedre dersom du har finkornet bunnlag...?
Alt som brukes på bunnen av et akvarie, grus, sand eller næringssubstrat, er "bunnsubstrat". Så det blir litt feil å si at man har "bunnsubstrat under sanden". Sanden er jo like mye bunnsubstrat Bunnsubstrat finnes i mange typer og med forskjellige mål.

Det er forskjellen i grovhet man snakker om her, antar jeg? Grovt bunnsubstrat nederst (grus), og fint bunnsubstrat øverst (sand). Men siden det snakkes om planters behov, er antagelig det nederste grove substratet her et såkalt plantenæringssubstrat, som inneholder næring spesielt for planter i tillegg.

Eksempel på næringsrikt bunnsubstrat her, men det finnes mange, mange typer.

På sikt er det er vanskelig å beholde den opprinnelige "planen", når man har innredet et kar med grovt bunnsubstrat nederst og finere (sand) øverst. Med tiden vil nemlig sandkornene synke ned mellom alle mellomrommene i den grove grusen og havne nederst. Etter en tid, måneder og kanskje ett år, vil de to ulike typene ha blandet seg, og grusen kommer til syne. I noen tilfeller forsvinner nesten sanden, og man ser mest grus. Det vil nok bli behov for å fylle på med sand for å skjule dette. Som man sikkert skjønner, forsvinner etterhvert de hulrommene i grusen man ønsket å ha for å bedre sirkulasjonen for plantenes røtter.

Med netting i mellom lagene vil det sannsynligvis gå bedre, men da må jo nettingen vært svært, svært finmasket for å hindre at sanden glir igjennom maskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap