- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- 28 liter nano nr.2
28 liter nano nr.2
Har endelig fått satt opp nanokaret igjen. Det er ikke de samme akvariet, da det hadde hatt et lite uhell under tømmingen, men et makent 28 liters. Samme lys og pumpe som forrige gang, 2x11W PL og Newjet 400. Co2 med liten glassdiffusor. Denne gangen er det trykkflaske ,gjær no more.
9 kg svart fin grus og to biter forsteninet tre. Plantene er HC Cuba, Pogostemon helferi og Eleocharis parvula. Den skal få en gruppe med stilkplanter i hjørnet bak steinen i morgen for å få mer hurtigvoksende plantemasse. Bakgrunnen er Juwel sin satt løst på utsiden.
Vannverdiene etter en dag er KH 4 GH 4 ph 6.4 For lav ph, må finjustere co2 eller sirkulasjon litt. En må ta det pent med nåleventilen i ca 20 liter vann, men det går. Det er ikke noen bobleteller, bare ser på disken på diffusoren. Mulig jeg bør ha en teller her. Ingen inngyggere på en stund ennå. Dette er en start fra bunnen, ikke noe fra innkjørte kar. Regner med at beboerne blir reker.
Den veldig dominerende pumpa skal jeg se om jeg kan få byttet ut med et lite utvendig. Tenkte på en Eheim 2211. Eller kanskje det kan gå med en 2213 uten å blåse alt flatt. Noen som har peiling?.
9 kg svart fin grus og to biter forsteninet tre. Plantene er HC Cuba, Pogostemon helferi og Eleocharis parvula. Den skal få en gruppe med stilkplanter i hjørnet bak steinen i morgen for å få mer hurtigvoksende plantemasse. Bakgrunnen er Juwel sin satt løst på utsiden.
Vannverdiene etter en dag er KH 4 GH 4 ph 6.4 For lav ph, må finjustere co2 eller sirkulasjon litt. En må ta det pent med nåleventilen i ca 20 liter vann, men det går. Det er ikke noen bobleteller, bare ser på disken på diffusoren. Mulig jeg bør ha en teller her. Ingen inngyggere på en stund ennå. Dette er en start fra bunnen, ikke noe fra innkjørte kar. Regner med at beboerne blir reker.
Den veldig dominerende pumpa skal jeg se om jeg kan få byttet ut med et lite utvendig. Tenkte på en Eheim 2211. Eller kanskje det kan gå med en 2213 uten å blåse alt flatt. Noen som har peiling?.
Postet 31.08.07 kl 01:16
Endret: 31.08.07 kl 01:22
Postet 05.09.07 kl 23:32
Endret: 05.09.07 kl 23:34
Første bilde 02/09. Har satt inn en potte Rotala Wallichii. Neste bilde 06/09, en uke gammelt. Det har begynnt å vokse litt. Har fått justert co2 riktig. Ph er nå 6.8 med KH 4. Det ble en liten boble co2 i halsen på glassdiffusoren ca hvert 3.5 sekund. Ikke mye, men ser ut som regulatoren holder det uten problemer. Håper jeg slipper å røre den så lenge dette karet er i drift.
Skiftet vann på det for første gang i går. Det får 1 ml Aquacare+ med N og P og 5 dråper K ved vannskifte og 3 dråper Ferreal og Floreal daglig. Ingen beboere ennå. Et lite Eheim classic 2211 utvendig filter er underveis i posten fra Tyskland. 300 l/t 35 Euro. Erfaringen fra forrige versjon er at det er vrient å rense den innvendig også uten å sette hele karet på ende. Plantene gror fast i og gjennom svampen og videre ned i bunnlaget så en drar opp hele greia når en skal ta det ut. Også er det jo ikke akkurat pent selv om det virker veldig bra.
Skiftet vann på det for første gang i går. Det får 1 ml Aquacare+ med N og P og 5 dråper K ved vannskifte og 3 dråper Ferreal og Floreal daglig. Ingen beboere ennå. Et lite Eheim classic 2211 utvendig filter er underveis i posten fra Tyskland. 300 l/t 35 Euro. Erfaringen fra forrige versjon er at det er vrient å rense den innvendig også uten å sette hele karet på ende. Plantene gror fast i og gjennom svampen og videre ned i bunnlaget så en drar opp hele greia når en skal ta det ut. Også er det jo ikke akkurat pent selv om det virker veldig bra.
Postet 07.09.07 kl 01:56
Endret: 07.09.07 kl 02:00
Det var nydelig Kjetil! Ser for meg at dette kommer til å bli et av dine fineste (sier ikke lite)når forgrunnsplantene vokser ammen.
Skal du ha fisk her, eller reker?
Jeg sliter med mine Pogostemon helferi. Jeg har\hadde denne i to kar, men de fleste fisk og snegler elsker å spise disse plantene, så de er ikke så fine hos meg.
Skal du ha fisk her, eller reker?
Jeg sliter med mine Pogostemon helferi. Jeg har\hadde denne i to kar, men de fleste fisk og snegler elsker å spise disse plantene, så de er ikke så fine hos meg.
Postet 07.09.07 kl 06:20
Takk. P Helferi er vokser, men den virker ikke helt fornøyd, de eldre bladene blir brune. Mulig de må felles når den kommer under vann. HC og helferi er planter jeg absolutt ikke har fått til før, så det spørs hvordan det går nå. (Ancistrusene i det store karet tror jeg likte helferi godt) Jeg slapp oppi noen Amanoreker i dag. Jeg bør kansje ha fisk?. Det er jo trekk for ikke å ha det konkurranser. Det må i så fall bli få av noe knøttlite.
Har desverre sett litt antydninger til små lysegrøne prikker på enkelte blader. Har hatt litt problemer med dette andre steder også det siste halvåret. Mulig vannet mitt ikke er så bra som før. Den forrige 28 literen var det mest algefrie karet jeg har hatt. Men det fikk jo den hersens Utriculariaen som var håpløs å bekjempe.
Har desverre sett litt antydninger til små lysegrøne prikker på enkelte blader. Har hatt litt problemer med dette andre steder også det siste halvåret. Mulig vannet mitt ikke er så bra som før. Den forrige 28 literen var det mest algefrie karet jeg har hatt. Men det fikk jo den hersens Utriculariaen som var håpløs å bekjempe.
Postet 07.09.07 kl 23:58
13/09. Det begynner å gro til. Helferi ser ut som den kommer seg. Forgrunnen litt igjen ennå. De hadde bare en potte HC igjen i butikken, ellers skulle jeg brukt et par til. Jeg har satt inn noen Amanoreker. Jeg har senket vannstanden litt for at de ikke skal stikke av så lett. Ph stabil og fin. Jeg har skiftet 10 liter vann hver 4-5 dag. Med 10 liter ute så er det ikke mer enn en fingerbredde vann igjen til grusen bakerst. Posten har fremdeles filteret mitt.
Postet 14.09.07 kl 00:46
Endret: 14.09.07 kl 00:49
Postet 14.09.07 kl 02:48
Postet 14.09.07 kl 07:12
Jeg er nok i høyeste grad for amatør å regne . HC gulner blader igjen, den planten der blir fort sur når den ikke får nok mat!. Her kan en se hvordan en av proffene gjør det. 180x60x60 cm ADA full av HC. Litt annen størrelse OG budsjett på det der.
Postet 16.09.07 kl 01:16
Postet 16.09.07 kl 02:11
Det så fint ut, står den med kortsiden frem?. Jeg har litt problemer med litt gulnende blad på HC en min, litt vanskelig å si om det er gamle eller nye, det er liksom ikke noe opp og ned på den. Gir den mer Aquacare + og Ferreal/Floreal så får jeg se om det hjelper. Har bare ren grus. Har dyrket glosso i det uten problemer, men kan hende HC er mer kresen. Tror det, glosso hadde nok ikke gulnet med det jeg heller oppi nå tror jeg. I neste prosjekt(det som dette co2 anlegget egentlig er til) har jeg lyst til å prøve med ADA aquasoil amazonia, men må da antakelig få det helt fra England
Jeg har hatt litt antydning til oljehinne på overflaten. Vet ikke hva det kommer av. Har ok overflatesirkulasjon og null fisk. Kanskje noen Platyyngel vil hjelpe, de spiser av overflaten. Har fått filterert mitt. Men har ikke noen ordentlig ordning på returrør ennå. Tulleløsning som fulgte med, og litt ukurante 9/12 som jeg ikke har noe særlig med ting som passer til. Det er merkelig at det skal være så vanskelig å lage et sånt svanehalsrør i plast som rekker litt ned på innsiden av karet og med en vridbar tut man kan stille retning og sirkulasjon med.
Jeg har hatt litt antydning til oljehinne på overflaten. Vet ikke hva det kommer av. Har ok overflatesirkulasjon og null fisk. Kanskje noen Platyyngel vil hjelpe, de spiser av overflaten. Har fått filterert mitt. Men har ikke noen ordentlig ordning på returrør ennå. Tulleløsning som fulgte med, og litt ukurante 9/12 som jeg ikke har noe særlig med ting som passer til. Det er merkelig at det skal være så vanskelig å lage et sånt svanehalsrør i plast som rekker litt ned på innsiden av karet og med en vridbar tut man kan stille retning og sirkulasjon med.
Postet 21.09.07 kl 21:44
Endret: 21.09.07 kl 21:49
Postet 21.09.07 kl 22:02
Postet 22.09.07 kl 00:35
Postet 24.09.07 kl 20:24
Endret: 24.09.07 kl 20:25
Filteret på plass og i drift. Fant noen ikke helt diskre hvite 90 graders bend som passet i en boks med diverse bend og koblinger fra Biltema. Det følger bare med ett bend med filteret, jeg trengte fire stk. Skal bytte til svarte under vann neste gang jeg skal bestille noe. Jeg liker en løsning som denne mye bedre enn strålerør. Lager ikke "hvitt vann" i utløpet, lett å stille overflatesirkulasjon med, tiltrekker seg mindre alger og er mye lettere å holde rent. Satser på at amanorekene ikke kommer seg gjennnom innsugsristen. Vil helst ikke ha svamp i karet.
Filteret er akkurat passe kraftig nå som det er rent. Veldig svak pumpe på dette. Filtermassen er vatt, blåsvamp og svampen fra det innvendige filteret klippet i biter.
Jeg skifter vann på det en gang i uka nå og har begynt å gi det litt TMG + mitt i uka også. HC viste mangelsymptomer og jeg målte null nitrat når jeg testet det. Har klippet vekk mange av de originale overvannsbladene på gresset.
Filteret er akkurat passe kraftig nå som det er rent. Veldig svak pumpe på dette. Filtermassen er vatt, blåsvamp og svampen fra det innvendige filteret klippet i biter.
Jeg skifter vann på det en gang i uka nå og har begynt å gi det litt TMG + mitt i uka også. HC viste mangelsymptomer og jeg målte null nitrat når jeg testet det. Har klippet vekk mange av de originale overvannsbladene på gresset.
Postet 24.09.07 kl 20:26
Endret: 24.09.07 kl 20:27
22 oktober. Hadde litt problemer med grønnalger på plantene. Den myke ganske harmløse typen , men den må jo ikke få ta over. HC' en er litt kranglete og får lett gule blader hvis jeg ikke heller oppi endel næring, så det var litt vanskelig å få den fornøyd uten at algene også ble det. De 8 Amanorekene så ikke ut til å ha noen planer om å spise det. Jeg fanget og puttet oppi en liten siamesisk algespiser. Neste dag var det rent, algene borte vekk. Ikke akkurat noen god løsning på lang sikt. Det er også vrient å fore den uten å grise til i så lite vann.
Jeg har byttet ut den grønne Aquacare med Kent N uten fosfat for å se om det fungerer. Tror TMG+ ble litt for heftig, dette karet er ikke fullt av Riccia som det forrige. Har også byttet om filterutløpet og co2 diffusoren. Det samlet seg overflatehinne og gørr i overflaten når plantene nådde overflaten.
Jeg tror det ville blitt bedre uten stilkplantene, men nøler litt med å fjerne de nå som det ikke er helt under kontroll. De utgjør mesteparten av veksten.
Jeg har byttet ut den grønne Aquacare med Kent N uten fosfat for å se om det fungerer. Tror TMG+ ble litt for heftig, dette karet er ikke fullt av Riccia som det forrige. Har også byttet om filterutløpet og co2 diffusoren. Det samlet seg overflatehinne og gørr i overflaten når plantene nådde overflaten.
Jeg tror det ville blitt bedre uten stilkplantene, men nøler litt med å fjerne de nå som det ikke er helt under kontroll. De utgjør mesteparten av veksten.
Postet 23.10.07 kl 01:16
Endret: 23.10.07 kl 01:18
Postet 23.10.07 kl 21:56
Postet 24.10.07 kl 23:58