Sand fra norske strender

En kompis av meg har nettop fylt opp bunnen av akvariet sitt med sans som han hentet fra en strand her i nærheten. Det såg ganske flott ut, og jeg lurer på om jeg skal gjøre det selv. Han kokte sanden før han heiv den oppi karet. Er dette nokk, eller er det noe anet en bør gjøre før du legger den oppi?
Er stranden forbundet med saltvann? Det er da unødvendig å kaste bort penger, tid og energi på å koke denne.

Skyll godt, plukk ut biter av skjell, korall, glass, tang & tare og annen forurensing, så er den klar for bruk.

Selv ville jeg nok vurdert sanden nøye, ut fra potensielle forurensinger en ikke ser (kloakk, utslipp av kjemiske stoffer fra industri, trafikk etc).

Er sanden hentet fra ferskvann, ville jeg latt den tørke skikkelig, og gjerne gitt den en runde på 200`C i steikovnen, for å drepe eventuelle parasitter og annet svineri en kan få med.
Det er saltvann. Det er ikke forurensning der, skal i hvertfall ikke være det siden det er en badestrand :P Ikke for å skryte men det siest at det er en av Norges fineste strender:P Takk for svar Blir nokk sand derfra når eg kjøper nytt kar
At det er en badestrand, gjør meg faktisk mer skeptisk enn om det bare var en av mange sandstrender som skjelden\ aldri ser badende
Det er en del forurensing vi mennesker drar med oss på stranda Søler med solkrem, mat, drikke osv. Unger\ bikkjer pisser overalt, osv.

Men at stranda var pen, det er det ikke noe å tvile på Vi har riktignok mange mye penere strender her nord, men det er så jæ... kaldt at selv ikke selen orker å bade
Å hente sin egen sand fra strender i Norge er vel streng tatt ikke lovlig. Og bør anses som faunakriminalitet etter mitt synspunkt.

La sanden være der den er og vær med og bevar strandsonen vår og plante og dyre/fugle livet. Selv om det ikke er mye sand hver enkelt henter så kan det faktisk bli mengder når en skal ha til akvariet, en skal ha til sandkassen osv osv. Og dette kan faktisk være med og skape ubalanse i faunaen.

Kjøp heller et par sekker med sand hos den lokale fiskebutikken, dette koster nok ikke mer enn et par-tre-fire hundre kroner, og dette bør alle som har eller skaffer seg akvarier ha rå til.
Personlig mener jeg ikke at det er noen form for miljøkriminalitet om en henter en pose sand, der det er store mengder sand fra naturen side.
Bor selv ved ei øy, der det er sand, sand sand, noen fjell, en del myr, mere sand, og litt mere myr. Hvor mange megatonn med sand det er på Andøya, er det vel neppe noen som vet

Blandt annet på Bleik på denne øya, er en av norges lengste\ største sandstrender. Her har en 2,5km med sandstrand - sammenhengende.
Vakkert er det også der
Men bading, det er det ikke spesielt mange som praktiserer her

Jeg føler at det ikke er verre å hente litt sand enn ei rot, eller noen steiner. Alt i naturen, absolutt alt, har sin misjon
Inaktiv bruker
Rune Evjeberg
Å hente sin egen sand fra strender i Norge er vel streng tatt ikke lovlig. Og bør anses som faunakriminalitet etter mitt synspunkt. La sanden være der den er og vær med og bevar strandsonen vår og plante og dyre/fugle livet. Selv om det ikke er mye sand hver enkelt henter så kan det faktisk bli mengder når en skal ha til akvariet, en skal ha til sandkassen osv osv. Og dette kan faktisk være med og skape ubalanse i faunaen. Kjøp heller et par sekker med sand hos den lokale fiskebutikken, dette koster nok ikke mer enn et par-tre-fire hundre kroner, og dette bør alle som har eller skaffer seg akvarier ha rå til. :-)

Står han er medeiger i zoo butikk :P hans jobb er å selle sand, så han vil ikke at vi går på stranda og finn isteden
Det er som andre har sagt her inne ulovlig å hente både stein og sand i fjæra. Selv om dere synes det går greit, blir det ikke mindre ulovlig å gjøre dette. Så med alle andre ulovligheter så må man vurdere om muligheten for straff er verdt det.
Må vel selv si at jeg har hentet stein i fjæra, så er ikke uskyldig jeg heller, men det er et valg jeg har tatt selv om jeg vet at det er ulovlig.
Setter det litt på spissen her.

Dere som mener det er ikke er lov og hente sand og ting fra strendene. Hva med dette da.
Si at ei lita jente som ser blåklokker eller hvitveis i veikanten eller blomster ved stranden gjør seg til lovbryter ved og plukke dem med seg hjem?
Og voksne som ser en fin stein i skogen som dem vil ha i hagen eller vinduet er også lovbrytere.

Detter høres så domt ut at jeg ikke vil tro på det.
Frank Angell
Blandt annet på [URLBLOCK1] på denne øya, er en av norges lengste\ største sandstrender. Her har en 2,5km med sandstrand - sammenhengende. Vakkert er det også der ;) Men bading, det er det ikke spesielt mange som praktiserer her :D

Oi, oi... Hit vil jeg!
Skal nordover i sommer, men er likevel et lite stykke unna
Svømte for 2 år siden i nord norge, fytti så kaldt, men jeg skulle. *stolt*
Litt off topic her, men måtte bare kommentere. Var nydelig!
B. Andresen
Setter det litt på spissen her. Dere som mener det er ikke er lov og hente sand og ting fra strendene. Hva med dette da. Si at ei lita jente som ser blåklokker eller hvitveis i veikanten eller blomster ved stranden gjør seg til lovbryter ved og plukke dem med seg hjem? Og voksne som ser en fin stein i skogen som dem vil ha i hagen eller vinduet er også lovbrytere. Detter høres så domt ut at jeg ikke vil tro på det.

Er bare strandsonen som er fredet, ikke skogen. Er du under 16 år er du under kriminell lavalder og blir ikke straffet for at du plukker ting på stranda. Det er det samme når det gjelder å fiske på vann. Unger under 16, har lov å fiske ved alle vann tom. de private. Mens voksne må ha fiskekort og/eller tillatelse.
Loven er der mest for at ikke store bedrifter eller privatpersoner kan komme med en gravemaskin å renske stranda for å ha steinene/sanden i hagen. Da vil jo et helt økosystem bli ødelagt.
Du kan jo lese de norske lover, så ser du selv hva som er lov, og hva som ikke er lov.
kommer vel an på hva og hvilken skog man tar ting i fra, noen steder er faktisk fredet også i skogen, rundt dammer og tjern etc,..
men ser ike noe galt at man tar ting i fra fjæra på steder der det ikke er fredningssoner og reservater for slikt..

Som du sier Filathor, så er det 100m fra alt av vann, ikke bare havet som er fredet. Og så har man jo steder som er fredningssoner eller reservater. Der skal man ihvertfall ikke røre noe..
Men som jeg sier tidligere, så er jeg også en lovbryter, og de fleste kommuner er også lovbrytere. Loven er til for å brytes, og det er opp til hver enkelt kommune å avgjøre om de skal reise opp bygg i fjæra/stranden.
Inaktiv bruker
og si vi ikke har lov og ta en stein fra stranda/naturen i Norge, er som og si at vi ikke har lov til og fiske en reke i Atlanteren.
Tarjei Aasen
og si vi ikke har lov og ta en stein fra stranda/naturen i Norge, er som og si at vi ikke har lov til og fiske en reke i Atlanteren.

Nei
Rune Evjeberg
Kjøp heller et par sekker med sand hos den lokale fiskebutikken, dette koster nok ikke mer enn et par-tre-fire hundre kroner, og dette bør alle som har eller skaffer seg akvarier ha rå til. :-)

3-400 kr?!?!? Jeg kjøpte en 20 kilos sekk lekekassesand fra et varehus her som selger diverse hagegreier osv, og den kostet ca 40 kr. Den har jeg brukt til 6-7 kar på 20- 50 liter.

Dyrebutikker selger som regel ting myyyye dyrere enn det det er verdt.
Tarjei Aasen

Du har ikke mye respekt for fredede områder og norsk natur, har du vel? Du kan ikke bare gå og ta! Mange områder er fredet, andre er privateide, og andre bør få stå i fred uten at folk skal komme og grafse til seg og ødelegge. Vis litt respekt og ta hensyn. Så enkelt er det.

Hvis alle mente det var deres rett å bare ta fra det de ser ute, ville nok mange strender og naturskjønne områder vært ganske ramponert. Rullestein for eksempel, er populært å bruke i hager og landskapsarkitektur for tiden. Det finnes norske strender som er nesten ødelagt fordi de er loppet for naturlig rullestein pga folks grådighet. Og da snakker vi ikke om at noen tok med seg EN stein. Nei, det er trillbår og tilhengerlass! Så grådige og lite omtenksomme folk er det mye av.
Andre eksempler er at blåveisen i norsk natur sto i fare for å bli utryddet en gang i tiden, fordi folk gravde dem opp og tok dem med seg. Nå er den fredet og har vært det i mange år, men det hindrer ikke enkelte i å gi fa.... og ta dem likevel. Man kan plukke dem forsiktig ved stilken, men man skal ikke ødelegge eller røre rotsystemet deres. Er rota og det under bakken urørt, kommer den opp igjen neste år på samme sted og sprer seg.

Er bare strandsonen som er fredet, ikke skogen. Er du under 16 år er du under kriminell lavalder og blir ikke straffet for at du plukker ting på stranda. Det er det samme når det gjelder å fiske på vann. Unger under 16, har lov å fiske ved alle vann tom. de private. Mens voksne må ha fiskekort og/eller tillatelse.
Loven er der mest for at ikke store bedrifter eller privatpersoner kan komme med en gravemaskin å renske stranda for å ha steinene/sanden i hagen. Da vil jo et helt økosystem bli ødelagt.
Du kan jo lese de norske lover, så ser du selv hva som er lov, og hva som ikke er lov.

Betyr dette at jeg kan gå å fiske i den nærmeste elven?
Kine Kristine
[QUOTE=B. Andresen]Setter det litt på spissen her. Dere som mener det er ikke er lov og hente sand og ting fra strendene. Hva med dette da. Si at ei lita jente som ser blåklokker eller hvitveis i veikanten eller blomster ved stranden gjør seg til lovbryter ved og plukke dem med seg hjem? Og voksne som ser en fin stein i skogen som dem vil ha i hagen eller vinduet er også lovbrytere. Detter høres så domt ut at jeg ikke vil tro på det.

Betyr dette at jeg kan gå å fiske i den nærmeste elven?
Du kan ikke fiske laks, selv om du skulle være under 16 år!
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap