Rot fra bekk..

Har tatt med meg en ganske bra rot fra bekken nedenom huset.. Lurer da på hvordan jeg skal "tilberede" roten? Med tanke på koking osv.
Om det er bark på den, så må denne fjernes.
Stikk i rota med en kniv for å forsikre deg om at det ikke finnes råtnende deler på rota, og finner du noe råttent, må dette fjernes.

Spyl den gjerne med høytrykkspyler, eller hell over kokende vann, og skrubb den godt om det er jord eller mose på den.

Jeg har brukt mange selvplukkede røtter fra norsk natur, og den eneste jeg fikk problemer med, viste seg å være råtten inni.

Jeg koker ikke røtter lenger. Jeg drev med koking av det meste på 80 tallet(røtter, sand og stein), men har ikke funnet noe negativt etter at jeg sluttet med kokingen.
Men hvordan skal jeg få fjerna barken? og er det liksom KJEMPEnøye med alt, for på de bittesmå greinene har jeg jo ikke kjangs på å få vekk alt.. Så må man få vekk alt?
Barken har tendens til å råtne fort, og påvirker vannet i mye større grad enn selve treet. Jeg har også opplevd at der det har sittet bark igjen,har det en tendens til å vokse sopp.

Denne blir ofte som et hvitt slim som vokser på rota, og dette ser ikke serlig bra ut.
Barken fjernes med å skrape den vekk. Er det tynne greiner etc, kan disse med fordel bare fjernes. Disse vil fort råtne vekk uansett.
Siden denne er funnet i en bekk, vil jeg tro at barken er skikkelig gjennombløtet, og derfor enkel å fjerne.

Som Rose sier, så vil bark fort skape problemer med sopp, rett å slett siden dette er meget næringsrike deler av treet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap