Malawi eller Tanganyika?

Hei.
Jeg skal starte opp et 110l akvarie på nytt og lurer på om jeg skal ha Malawi eller Tanganyika tema. Hva anbefaler dere, og i så fall hva bør akvariet inneholde (fisk, stein, planter, sand/grus++)?

Takker for svar og håper på at dere som kan noe innenfor dette området vil hjelpe meg
Ingen som vet noe om det? Neivel=?

Har tenkt litt på Demasoniciklide, sitronciklide, golden, Melanochromis Maingano og andre. Pluss noen steiner, litt fin grus kanskje, vallisneria eller cryptocoryne... Kan man ha planter i et sånt akvarium?
Det er nok for lite til Malawi,men til Tanganyika kan det være kjempeflott med en gruppe sneglehuslekere foreksempel.Der finnes det mange å velge mellom. Let i fiskebasen etter fisk fra Tanganyika-sjøen.

Kjekkt at det er flere som får øynene opp for disse sjøene
I følge fiskebasen så kan du ha golden.

Akvariumet bør innredes med sand og steiner.

Utrolig flotte fisker. Har de selv.

Mvh Linka
De blir store disse og da
Ville aldri hatt de i et 110 liters kar da. Men har selv hatt 110 liters kar som oppdrettkar for disse og andre Malawi
Gå for tanganyika. De fleste malawiciklider skal ha større plass. Golden kan nok gå, men det blir litt størrelse på dem og.

Flere fisker innenfor Neolamprologus (tanganyika) er spennende. Jeg liker godt Neolamprologus Pulcher "daffodil". En annen favoritt er Julidochromisene, for eksempel Julidochromis transcriptus. Veldig interessante fisker.

Det finnes også forskjellige sneglehuslekere du kan holde.

Malawi har fargene, men tanganyika har oppførsel og karakter på fiskene. Utrolig interessante fisker fra den sjøen.

Mvh
André
Julidochromis transcriptus var navnet ja! Jeg skulle skrive disse på "vil ha" listen og, men glemte navnet Hva med demasoni ciklidene da, de blir ikke så store, eller?
Linka
I følge fiskebasen så kan du ha golden. Akvariumet bør innredes med sand og steiner. Utrolig flotte fisker. Har de selv. Mvh Linka

Men er sand nødvendig? Eller går det med grus?
Mufcy
[QUOTE=Linka]I følge fiskebasen så kan du ha golden. Akvariumet bør innredes med sand og steiner. Utrolig flotte fisker. Har de selv. Mvh Linka

Jeg ville ikke hatt grus til malawi. Disse graver groper og flytter sanden. Sand er nok det disse fiskene trenger.
Biltemasand koster 49.- for 25 kg og er kjempeflott.

Linka
Demasoniene er utrolig aggresive og en bør ha 10 stk. for å unngå at de plager hverandre til livs. Disse bør og ha større plass.

Anbefaler deg å kikke litt mer på Tanganyika-cichlider.De er utrolig fasinerende fisker , som som tidligere fortalt,har en veldig interessant oppførsel.

Mye bra å finne her og.
AquaZoo på kilden kan bestille ganske mye forskjellig om du er interessert.
Ta en titt på siden deres og aquazoo.no
Ps Demasoni hadde jeg ikke puttet i det akvariet. De er som Sølvi G skriver utrolig agressive. Dessuten er det stort sett elendig Ps Demasoni på markedet. Det florerer med krysninger som ikke har mye med orginal Ps Demasoni å gjøre. Jeg hadde holdt meg langt unna både fordi tanken er liten, og at det er skralt med ekte Demasoni i Bergen. Fisken som er her er mest sansynlig fra asia eller tsjekkia.

Fisken er sjelden og det er ikke mange som har lov til å fange den der den hører til i sjøen. Eneste jeg kommer på nå er Laif Demason (derav Demasoni) i Florida, USA. Han har utrolig fine fisk, men jeg aner ikke om noen i Norge tar inn fra han. Vet Ciklidhuset i Gøteborg importerer fra han. Til og med en stor eksporttør som Stuart Grant har ikke Ps Demasoni i sine lister.

De er glad i god vannbevegelse og ekstra pumper er nødvendig for å få opp farten på vannet. I matveien er de som Tropheus fra tanganyika. De skal ha grøntfor (feks JBL Novo Rift) og aller helst rekemix (med hovedvekt på erter).

110l er knapt til malawiciklider uansett. Lab caeruleus (golden) kan nok fungere, men blir kanskje kjedelig med bare den?

Uansett hva du velger er sand det beste å ha på bunnen. Skal du ha sneglehuslekere fra tanganyika er de avhengig av sand og sneglehus.

Som Sølvi G nevnte skaffer Aqua Zoo tanganyika. Bergen Akvarieutleie er også behjelpelig. Ellers har Tropehagen Zoo på Bystasjonen nettopp skiftet leverendør fra Imazo til Akvarieteknik (begge svenske). Akvarieteknik har hvertfall hatt godt utvalg og god kvalitet på tanganyika før. Galleriet har gjerne noen tanganyika gående også, men felles for alle er at de sjelden har stort utvalg. Desverre få butikker som har inne godt utvalg av disse interessante ciklidene.

Mvh
André

Linka
[QUOTE=Mufcy][QUOTE=Linka]I følge fiskebasen så kan du ha golden. Akvariumet bør innredes med sand og steiner. Utrolig flotte fisker. Har de selv. Mvh Linka

Jeg ville ikke hatt grus til malawi. Disse graver groper og flytter sanden. Sand er nok det disse fiskene trenger.

Linka

Ja men jeg har grus da fra før, men sand er enkelt og skaffe men det værste er når jeg skal slamsuge den...(har sand i 180l).
Imperator
Ps Demasoni hadde jeg ikke puttet i det akvariet. De er som Sølvi G skriver utrolig agressive. Dessuten er det stort sett elendig Ps Demasoni på markedet. Det florerer med krysninger som ikke har mye med orginal Ps Demasoni å gjøre. Jeg hadde holdt meg langt unna både fordi tanken er liten, og at det er skralt med ekte Demasoni i Bergen. Fisken som er her er mest sansynlig fra asia eller tsjekkia. Fisken er sjelden og det er ikke mange som har lov til å fange den der den hører til i sjøen. Eneste jeg kommer på nå er Laif Demason (derav Demasoni) i Florida, USA. Han har utrolig fine fisk, men jeg aner ikke om noen i Norge tar inn fra han. Vet Ciklidhuset i Gøteborg importerer fra han. Til og med en stor eksporttør som Stuart Grant har ikke Ps Demasoni i sine lister. De er glad i god vannbevegelse og ekstra pumper er nødvendig for å få opp farten på vannet. I matveien er de som Tropheus fra tanganyika. De skal ha grøntfor (feks JBL Novo Rift) og aller helst rekemix (med hovedvekt på erter). 110l er knapt til malawiciklider uansett. Lab caeruleus (golden) kan nok fungere, men blir kanskje kjedelig med bare den? Uansett hva du velger er sand det beste å ha på bunnen. Skal du ha sneglehuslekere fra tanganyika er de avhengig av sand og sneglehus. Som Sølvi G nevnte skaffer Aqua Zoo tanganyika. Bergen Akvarieutleie er også behjelpelig. Ellers har Tropehagen Zoo på Bystasjonen nettopp skiftet leverendør fra Imazo til Akvarieteknik (begge svenske). Akvarieteknik har hvertfall hatt godt utvalg og god kvalitet på tanganyika før. Galleriet har gjerne noen tanganyika gående også, men felles for alle er at de sjelden har stort utvalg. Desverre få butikker som har inne godt utvalg av disse interessante ciklidene. Mvh André

Jeg er litt skeptisk til bystasjonen, da jeg kjøpte 10 kardinaltetra som døde med en gang og tok med seg 2 scalarer og 2 regnbueciklider i døden... De var mest sannsynlig syke
Aqua Zoo (kilden), hvor ligger det? Letet etter det i marken, men det var visst nedlagt.
Det stod på siden til Aqua Zoo at de bare hadde 1 tanganyika ciklide på lager og det var ingen på kan skaffes...
Mufcy
[QUOTE=Linka][QUOTE=Mufcy][QUOTE=Linka]I følge fiskebasen så kan du ha golden. Akvariumet bør innredes med sand og steiner. Utrolig flotte fisker. Har de selv. Mvh Linka

Linka

Ja men jeg har grus da fra før, men sand er enkelt og skaffe men det værste er når jeg skal slamsuge den...(har sand i 180l).

Sjekk ut denne linken så kanskje det blir lettere å slamsuge sanda. For meg har det funket kjempebra.

Og når du er inne på ciklider kan du jo sjekke ut denne siden.

Jeg har hatt mye nytte av denne siden. På quick referanse så gir de deg forslag til forskjellige oppsett i forhold til antall liter du har.

Mvh Linka
Takk for linken, men det hjalp meg ikke så mye fordi jeg synes det er stress å suge opp sand og ta det ned igjen. Men det går jo.
Poenget var jo ikke å suge opp sand. Som han sa så ble man god på å ikke suge opp sand etter et par ganger. Suger veldig lite sand i mitt 375 l ihvertfall.

Linka
Jeg får vel bare venne meg til det...
Jeg har Demasoni i mitt 180literskar, sammen med et par Aul. Stuartgranti Maleri, og jeg VET at de skal være agressive, men må si at jeg ikke kjenner igjen mine 8 individer i dette. Så enten er det no galt med de, eller så er de mors beste barn hehe. Ene hua tygger forresten, så dette skal bli gøy å følge med. Er mine første Malawi, så jeg er ny! på disse
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Arne Eriksen
Reklame for plussmedlemskap