Isoporplate

Har fått med meg at det legges en isoporplate i bunnen på feks Malawikar...er dette noe som må til kun for den spesielle fisken,eller gjøres dette på alle større kar?

Jeg har selv brukt en isoporplate under karet for å fordele trykket,og lurer nå på om denne platen som enkelte bruker i bunnen på karet sitt har samme hensikt?
Etter råd bruker jeg isopor i malawikaret grunnet de store og mange steinene. Malawi graver i sanda og hvis en av steinene skulle skli ut og dette ned i hullet de graver så ville ikke bunnne i akvariet knust.

Mvh Linka
Isopor eller liggeunderlag blir også brukt for å unngå at det blir liggende skarpe småstein mot glasset, og for å fordele tyngden av stein.
Vil nesten nevne at isopor med fordel kan varmebehandles, før bruk til slikt. Dette for å unngå at plata "røyter" hvite kuler

Husk å lime fast slike medier med såpass oppdrift, ellers kan det hende du (og fiskene) får deg en kjedelig overraskelse
Frank Angell
Husk å lime fast slike medier med såpass oppdrift, ellers kan det hende du (og fiskene) får deg en kjedelig overraskelse ;)


Nei,fysj..sånne overraskelser liker vi ikke!

Takker for svar,men de følger selfølgelig til nye spørsmål.. hvordan varmebahandles en isoporplate?
Aqua-Lene
hvordan varmebahandles en isoporplate?
Det mest brukte er med hjelp av en varmluftspistol, som brukes forsiktig til å smelte isoporkulene sammen.
Hårføner funker det også - for den med mer tid og tålmodighet enn jeg har (og hår...)
Siste metode er åpen flamme. Dette krever meget stødig hånd, da en gassbrenner fort setter hele plata i fyr og flamme
Hihi.. jeg brukte akkurat lighter på min isoporplate og fikk meg en overraskelse da det nesten begynte å brenne. Så da lånte vi pappa sin varmepistol.
På den aller første plata prøvde jeg hårføner og dette funka absolutt ikke. Drev på i ca 15 min uten at så mye som en kule smeltet inn. Satte føneren nærmere og da gikk sikringen i den fordi det ble for varmt inni føneren.

Har dere varmepistol (eller som jeg, pappaer med varmepistol) så prøv dette. Mye bedre resultat.

Linka
Dette var jo også gode nyheter,jeg hadde sett for meg en myye mer omfattend prosess med tanke på varmebehandlingen.
Hehe.. jeg også første gangen. Så meg selv kløne med lange prosesser o.l, men det gikk som en drøm. (bortsett fra et svidd hjørne da)

Mvh Linka
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap