Fin sand oppå grus?

Jeg har en 275 l. som er i drift med en del planter. Nå har jeg satt på mer lys enn før, og tenker på å bytte bunnlaget med et mørkere. Hadde ei stund biltema sand, men denne er så lys. Nå har jeg "vanlig" akvariegrus. Lurer på om jeg bør gidde å ta ut den grusen som er der nå om jeg skal ha i finere sand? Vil nødig flytte på planter og røtter, men er redd for at sanden bare skal trenge ned imellom den store grusen slik at den kommer fram igjen og det blir blanding. Hva ville dere gjort?
Jeg har noe svart sand liggende, men jeg synes den er ganske blank og glinsende. Ser kanskje ikke helt naturlig ut. Leste en tråd her om svart biltema sand. Om noen titter innom her som bruker det kan de gjerne skrive og fortelle om det går bra? Den er ikke så blank? Ser litt mer naturlig ut?
Å legge sand oppå grus er nok en dårlig ide. Sanden vil sive mellom gusen og du vil få en rotete og blandet bunn.
Det lønner seg absolut og ta ut grusen først, for slutt resultatet blir best på sikt.

Men er det ikke dette som er gøy da? Og kunne styre litt med grusbytte og dekorering o..!?
Det synes ihf jeg, storkoser meg når noe må gjøres med karet, enten det er vannbytte eller større prosjekter.
Må vel innrømme at jeg er rimelig glad i hobbyen min
Jooo, gøy er det kanskje for meg men tror ikke fiskene synes det samme når det står på. Vil unngå å stresse dem mest mulig, men når det er snakk om bytte av bunn så må jeg nok ta dem ut uansett. Men da begynner grillene og kredittkortet å gløde for å si det sånn, for når jeg først går så grundig til verks så burde jeg legge varmekabler kanskje, og en bakgrunn hadde jo vært fint.... Heheee.
Hm, var som jeg fryktet da, jeg bør ta ut alt. Spørs om det får vente litt til. :o)
Et alternativ til varmekabler er jo sandsnegler. Har disse i min 240 liter, og de gjør en utmerket jobb
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap