- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Er røde steiner en nei-ting?
Er røde steiner en nei-ting?
Jeg har noen stener som jeg har funnet i et elveleie for lenge siden. De har en fin mørkerød farge. Jeg lurer på om det kan være uheldig å bruke disse som dekorasjon i akvariet? Kan det være at rødfargen kommer av jernstoffer i steinen som igjen kan påvirke vannverdier negativt? De er ikke blanke/skinnende.
Postet 24.09.07 kl 14:32
Postet 24.09.07 kl 15:02
Postet 24.09.07 kl 18:28
Postet 24.09.07 kl 19:03
Postet 24.09.07 kl 20:32
Jeg tviler på at det er jern som gjør dem røde. Jernholdig stein har som oftest mer brunlige flekker, enn røde.
I området rundt her jeg bor, finnes det masser av en mørkegrå stein, men den har ofte rust-striper og flekker av rust der denne mørkesteinen ligger brutt frem i dagen. Da blir steinene truffet av regnvann og det ruster her og der på dem. Rustflekkene danner brune rennestriper nedover den mørkegrå steinen.
Jeg mener at jern i stein ikke farger en hel stein direkte rød slik du beskriver. Jeg ville nok brukt dem du har funnet.
Siden de har ligget i en elv er de sikkert flott avrundet og fine, perfekte i et akvarium
Selv bor jeg langt fra nærmeste vassdrag av noen størrelse eller med elv, så jeg har ikke noen elv å ta slikt fra. Synd. Jeg kan ikke fordra å bruke bruddstein.
I området rundt her jeg bor, finnes det masser av en mørkegrå stein, men den har ofte rust-striper og flekker av rust der denne mørkesteinen ligger brutt frem i dagen. Da blir steinene truffet av regnvann og det ruster her og der på dem. Rustflekkene danner brune rennestriper nedover den mørkegrå steinen.
Jeg mener at jern i stein ikke farger en hel stein direkte rød slik du beskriver. Jeg ville nok brukt dem du har funnet.
Siden de har ligget i en elv er de sikkert flott avrundet og fine, perfekte i et akvarium
Selv bor jeg langt fra nærmeste vassdrag av noen størrelse eller med elv, så jeg har ikke noen elv å ta slikt fra. Synd. Jeg kan ikke fordra å bruke bruddstein.
E.B.Jeg har noen stener som jeg har funnet i et elveleie for lenge siden. De har en fin mørkerød farge. Jeg lurer på om det kan være uheldig å bruke disse som dekorasjon i akvariet? Kan det være at rødfargen kommer av jernstoffer i steinen som igjen kan påvirke vannverdier negativt? De er ikke blanke/skinnende.
Postet 24.09.07 kl 21:10
Endret: 24.09.07 kl 21:11
Jeg har steiner som er dekket med slike jernrender som Mona beskriver. Så jeg kjøpte meg jerntest for å sjekke om de kunne brukes. Det er ikke målbart jern i vannet, iallefall ikke hittil. Jeg ble litt skuffet, for jeg trodde at jeg kunne slippe å gjødsle med jern dersom jeg brukte disse steinene... :S
Postet 24.09.07 kl 21:18
Postet 24.09.07 kl 22:15
Røde stener
Jeg har masse av Røde stener i mine akvarium som jeg har plukket hjemme i hagen min sån til og få litt av lavaen bortevekk og litt mer plass til jord i steden.
Men sån er det og ha et hus med lavahage og et hus i norge med bare granit i hagen da må man jo kompinere det litt
Men jeg har svart grått brunt og rødt lava i akvariumene mine og de ser svært bra ut
Men sån er det og ha et hus med lavahage og et hus i norge med bare granit i hagen da må man jo kompinere det litt
Men jeg har svart grått brunt og rødt lava i akvariumene mine og de ser svært bra ut
Postet 01.10.07 kl 21:58