Mengde biltema sand?

Lurer på hvor mange sekker jeg burde kjøpe? Det er juwel 180Liter, har også tenkt å ha masse stein i, burde jeg da ha mer sand i bunn?
Vil tro at en og en halv sekk med sand blir passe til ditt akvarie. Du trenger ett lag med ca 5 cm sand i bunnen. Du spør om du trenger mer sand pga stener, hvordan fisker skal du ha i karet? Hvis det er fisker som graver, så er det lurt med isopor i bunnen av karet.
sand
Har selv en 160l og der holdt det med litt over en halv sekk.Jeg har også en del stein.
Det er 25kg i en sekk.
Brukte 1 sekk i en 160 liter. Målene er de samme bare at 180 literen er høyere. Plenty nok. Hadde også mye stein. Husk isopor under sanden og steinene.
Jeg tror jeg har rundt 25kg (hvis jeg ikke tar totalt feil) i min 180l.
Hva er grunnen til at dere har isopor under sanden?
For å unngå punktbelastning på glasset når man har mye stein.
Blir vel under steinene (under sanden) for å dempe for steinras.. Litt kjedelig å vasse hvis en skarp kant på en stein eller en fallende stein skulle treffe glassbunnen. Malawifisk er fæl å grave og jeg har opplevd 2 ganger at stein har flyttet på seg.
Men om man ikke skal ha så mye stein, men stort sett bare sand,planter og noen få steiner, må man vel ikke ha isopor i bunnen?
Neida, det er kun når det blir mye stein og stein i høyden. "Normalt" innredet skal det gå helt fint uten.
Som det fremkommer i en haug med tråder, er det enkel matematikk å finne ut hvor mye blåsesand en trenger.

Blåsesanden har en egenvekt på 1,4kg pr liter, sånn ca.

En tar rett å slett å ganger lengden på karet, med bredden. F.eks 100cm*50cm. Dette gir en bunnflate på 0,5m2.
Så legger en inn snitt-tykkelsen på bunnlaget, vanligvis 5cm.
En får da tegnestykket 100*50*5/1000=25L (/1000 for å få liter)
25L*1,4kg=35kg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap