Grener

I artikkelen "Trevirke, røtter og blader i akvariet" er dette bildet
Hvilken type er det. Det ser ut som noe gran greier.
I artikkelen står det også "men unngå nåletrær som har stort innhold av terpentiner og resiner, noe som kan være giftig for fisk." så tviler på at dette er noe "gran greier". Pent var det i allefall.

Det er mangroverøtter, så vidt jeg kan forstå?

Jeg har bjørkekvister i et akvarie. (Noen som hadde ligget lenge, barken var nesten vasket av, lå ved et vann).
Har det i rekekaret mitt. Det ser ut til å fungere greit, har hatt dem der siden i sommer.
Kokte dem og pusset av alle rester av bark først. De fikk en fin mørkebrun farge etter koking.
Holdt greinene seg under vann også?
hvor lenge må bjørk tørkes før det kan være i karet?
Det beste er om du kan finne trerøtter som har ligget lenge under vann, eller myr.
Finner du slike, og de ikke er råtne, kan du skrubbe de rene, og legge de rett i karet.

Vet at det er flere som gir rota et oppkok for å fjerne eventuelle soppsporer, eller garvestoffer. Dette kan jo vere greit som en ekstra sikkerhet.

Uansett, er det lurt å følge litt ekstra med vannverdiene en stund etter at du har lagt den i karet.
Lars Odland
Holdt greinene seg under vann også?


Dette var grener som var skylt i land ved et vann, så de sank NESTEN, og etter noen runder med koking og en stund i akvariet så synker de.

Ville ikke ha brukt fersk bjørk, den er for full av sevje.
Er det noen spesiell butikk som selger slike mangrovrøtter, det jeg har sett er slike "klumprøtter".
Kan jeg ta en bjørk gren som er avbrekt som ikke ligget i vann eller myr?
grener
jeg vet at grener fra frukttrær fungerer fint på burfugler men er det samme nytten på akvarie . forskjellen blir jo luft og vann .
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap