- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Går dette? (om isopor)
Går dette? (om isopor)
Hei igjen!
Siden jeg ikke har så stort akvarie, så skulle det ikke være så vanskelig å få tak i noe isopor eller... men burde jeg bestille isopor som er til alvarie? I den andre tråden min, som jeg la ut i går, sto det at vanlig isopor tiltrekker seg vann... Går det ann å ha på noe på isoporen, så den ikke trekker til seg vann? Klar-lakk hadde jo vært yppelig, men det er vel skadelig for fisken, eller er det det? Eller finnes det annet som er bra (men ikke alt for vanskelig å få tak i)??
Håper på svar!!
Siden jeg ikke har så stort akvarie, så skulle det ikke være så vanskelig å få tak i noe isopor eller... men burde jeg bestille isopor som er til alvarie? I den andre tråden min, som jeg la ut i går, sto det at vanlig isopor tiltrekker seg vann... Går det ann å ha på noe på isoporen, så den ikke trekker til seg vann? Klar-lakk hadde jo vært yppelig, men det er vel skadelig for fisken, eller er det det? Eller finnes det annet som er bra (men ikke alt for vanskelig å få tak i)??
Håper på svar!!
Postet 19.11.07 kl 17:32
Postet 19.11.07 kl 17:38
Isopor vil kunne trekke noe vann, men det er ekstremt lite, og uproblematisk.
Om du forsegler isoporen med å varmebehandle den, tåler den ennå mer.
Klar-lakk går ikke ann å bruke, skal du påføre noe for å hindre vanninntregning, er det en drikkevannsgodkjent epoxy som er tingen.
Bruker selv Rescon Mapecoat DV, dette er en av de bedre til formålet.
Om du forsegler isoporen med å varmebehandle den, tåler den ennå mer.
Klar-lakk går ikke ann å bruke, skal du påføre noe for å hindre vanninntregning, er det en drikkevannsgodkjent epoxy som er tingen.
Bruker selv Rescon Mapecoat DV, dette er en av de bedre til formålet.
Postet 20.11.07 kl 12:28
Postet 20.11.07 kl 16:41
Postet 20.11.07 kl 16:44
Postet 20.11.07 kl 17:16
Postet 20.11.07 kl 17:47
Lage filter-modul selv.
Hiver meg på denne tråden. Jeg lurer nemlig på hva slags masse som kan brukes for å lage en filter-modul, type "rock" for å ha på bakveggen. Denne massen vil jeg også bruke til å lage andre moduler og kunstige steiner.
Ser for meg å smøre denne "massen" på en form av isopor, for så å ta ut isoporen når massen er stiv nok. Maling o.l. kommer etterpå.
Er Rescon Mapecoat DV et alternativ? Alfix blir kanskje for sprøtt? Eller er glassfiber tingen?
Ser for meg å smøre denne "massen" på en form av isopor, for så å ta ut isoporen når massen er stiv nok. Maling o.l. kommer etterpå.
Er Rescon Mapecoat DV et alternativ? Alfix blir kanskje for sprøtt? Eller er glassfiber tingen?
Postet 20.11.07 kl 18:46
ShiramorSer for meg å smøre denne "massen" på en form av isopor, for så å ta ut isoporen når massen er stiv nok. Maling o.l. kommer etterpå. Er Rescon Mapecoat DV et alternativ? Alfix blir kanskje for sprøtt? Eller er glassfiber tingen?
Jeg har laget bakgrunner med og uten isopor. Her en link til den uten isopor. her brukte jeg isteden høsnenetting og formet den til slik jeg ville ha den.
Alle mine bakgrunner er laget av Alfix combifix. Noen av bakgrunnene har jeg brukt Oxydfarver på, som kan fåes i forskellige farver.
Mangen lager og sine bakgrunner af Husfix.
Har og brukt lighter på isopor for å forme de formasjoner jeg gjerne vill ha.
Postet 21.11.07 kl 11:21
Endret: 21.11.07 kl 11:24