Biltemasand: vandet er ikke så klart som det var??

hei etter jeg byttet fra svart grus til biltema sand er vannet ikke så klart å fint som det egentlig var før..?? mye sånne små "partikler" som flyter runt.. ):

nogen som har oplevet det samme eller har en løsning..?

Mvh gert
Er normalt dette rett etter at du har byttet, er mye støv fra sanda som flyter rundt. Burde ikke ta mere enn en dag eller to før filteret ditt har ordna dette:P
glemte at si at det er 2 mdr siden jeg byttet... ):
Hva slags filter har du?
Innvendig eller utvendig, og hvor stort er akvariet?
Når du byttet fra grus til sand, tømte du akvariet helt og rengjorde det, eller spadde du bare ut den grusen du klarte og la sand oppå resten?

Det kan være flere løsninger på det uklare vannet. Infusorier er èn mulighet, ved at mye grums og overskudd av næringstoffer ble virvlet opp under omgjøringen. Har det vært uklart helt siden da, fra starten av altså?

Det kan også være at det er på tide å bytte den hvite filtervatten i filteret ditt. Mine utvendige Eheimfiltere viser at det er på tide ved at vannet begynner å inneholde en del bittesmå partikler og se "støvete" ut. Da bytter jeg den hvite vatten på toppen i filtertønna, og vannet blir krystallklart igjen
hei er et 110 ltr med en eldre eheim indvendig pumpe..
tømte akvariet helt og rengjorde det før jeg startet på nyt med sand og planter.. 2 mdr siden.. har veret mange partikler eller "små ting" i vannet som man lett ser siden da... og sliter å litt med at overflate vannet er støvet? selvom akvariet er lukket kun åpen ved foring å sånt..
Det kan være at du har for høy sirkulasjon i forhold til bunnlaget, og at det derfor er noe svevepartikler i vannet.
Dette er temmelig uvanlig, så om du hadde fortalt hvilken pumpemodell det var, er det lettere å vurdere om denne er for heftig flow på eller ikke

Har selv sand som er mye finere i kornene enn blåsesanden, og har 0 problemer med at ikke sanda er der jeg vil at den skal være
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap