Biltemasand vs engelsk elvegrus

Skal til å sitte opp ett 560 l akvarie med malawi/tanganiqa ciclider ,
Skal bruke kalkstein og lurer på om jeg skal bruke engelsk elvegrus eller biltema sand ??

Har 4 bøtter engelsk elvegrus stående , men hva blir finest? går det evt ann å bruke litt av hvert ?
Kombinasjon av disse er helt utmerket. Da blir ikke biltemasanda for tett og det er dekoativt syntes jeg.
Jeg hadde gått for ett rent sandsubstrat, med en og annen stein på bunnen i tillegg til vanlige klippe-formasjoner.

Å blande fint og grovt medfører stort sett alltid at de fineste kornene legger seg på bunnen, og de groveste oppå. Dette er ofte det motsatte av hva en ville hatt det til å være

Min erfaring med malawi er at de bestemmer hvordan (og hvor!) bunnlaget skal være, dette er noen svømmende gravemasiner
Jeg hadde personlig derfor neppe orket å skulle gjøre det så sabla flott, fiskene er neppe enig med min smak ;0
Sand og grus fungerer hos meg.
Sand.
Det er ikke noe diskusjonstema engang=)
Jeg ville personlig valgt sand : ) Men det er jo smak og behag
Hadde først tenkt på sand , men så må jo jeg bruke elvegrusen til ett eller annet .
Delte meninger om dette skjønner jeg, får vel evt. dumpe grusen i hagen
I mitt malawikar har jeg en blanding av litt grovkornet kalksand og elvegrus. kalken er jo for å øke kalkinnholdet i vannet, men det ligger fint blandet selv om malawiene er "levende gravmaskiner" som beskrevet ovenfor og ja, de er det. men de holder det fint blandet alikevel. men å ha områdeinndelt med sand og grus kan du nesten bare drite i, for de roter rundt på hele bunnen. jeg syns du skal ta det du syns er fint jeg.. kalksanden i mitt akvarie gjør grusen litt lysere, noe jeg syns er fint. dessuten liker fiskene godt å grave i det, det er vanskeligere med større grus. ett tips er å legge en isoporplate i bunnen av akvariet før du stabler eventuelle steiner. malawiene graver under steinene slik at de kan velte mot glasset. dette unngår du med en isoporplate, for da kommer ikke fiskene under steinen på samme måte.
har stortsett biltema sand i alle karrene våres vi. Men jeg og har blandet noen få kilo engelselve grus oppi biltema sanden. Noe jeg selv syntes ble kjempe fint.
Så gjør som du vil du-smaken er som baken delt.
Det blir vel kanskje til at jeg prøver meg på en blanding , sånn at jeg får brukt elvegrusen. har litt lite dineros.

Noen forslag til hvor jeg kan få fatt i tynn isoporplate eller noe annet billig å bruke i bunn ?

Holder for tiden på med å renovere hele karet så no er så og si all siliconen vekke.
Spørs hvor stort karet er, men jeg fikk to tynne isoporplater på byggmakker for litt over 20 kr og disse passet perfekt. Tror de var 2 cm tykke.

Mvh Linka
Det er ett 540 l kar, kanskje jeg får ta meg en tur en av dagene og sjekke litt rundtom
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap