Mitt nye 64 l =)

Ville bare spørre hva dere syns om mitt nye kar Har tenkt å ha sommerfuglciklider oppi der og selfølgelig planter, men har ikke rukket å kjøpe ennå Hvilke planter hadde passet fint oppi her da? Har tenkt litt på javabregne. Håper på flere gode tips og deres meninger

Kvaliteten på bildene er ikke helt topp ;S
Re: Mitt nye 64 L =)
Prøv å plante inn nokså tett med sverdplanter ( echinodorus ). Dette er planter som kommer fra Sør- Amerika i likhet med sommerfuglciklidene.

Du kan også prøve en hydrocotyle leucepala.( er ikke sikker på om stavemåten ble riktig her..)
Søk gjerne mer informasjon om disse plantene i plantebasen

Mine sommerfuglciklider la egg på bladene til disse to plantene.

Disse fiskene trives best hvis det er tett med planter, det gir mye skulesteder og da viser fiskene fargene sine bedre.

Hornblad er en stengelplante som du kan stikke ned i grusen eller la flyte i overflaten, denne skal være flink til å forbruke næringsstoffer fra vannet og motvirke alger.

Er du helt sikker på at den lyse steinen ikke inneholder kalk? Sommerfuglene skal ha bløtt og surt vann lav Gh og Ph (se info i fiskebasen)
Synes en så lys stein blir litt for mye kontrast mot den svarte grusen, men der er bare min personlige smak....

I et såpass lite kar ville jeg ha byttet vann to til tre ganger i uka for å holde god vannkvalitet.
Sommerfuglciklidene er svært sårbare for forurenset vann alså høye nitritt eller nitrat nivåer.
Det er ikke akkurat en fisk man gjerne starter opp karet med. De vil gjerne ha noen små fisker rundt seg for å føle seg trygge.

vennlig hilsen
Fru Niska
Det er jo så mange sorter av sverdplantene ;S Noen spesielle du mener?
Re :Mitt nye 64 l =)
Echinodorus bleheri ,denne får brede fine blader som sommerfuglciklidene kan legge egg på.
Eller echinodorus osiris, hos denne planten er ny-utviklede blader røde og kan gi litt fargekontrast til den forrige sverdplanten.
Takk takk Vil gjerne ha tilbakemeldinger på innredningen også :P
Inaktiv bruker
innredningen ser bra ut,flott att du holder det på ett minimum
blir fort lett å overdimmensjonere i små kar..synes du har god smak*smil*
husk og sette sv.plantene godt bak i hjørnene,,de blir flotte.og store
så får du skjult litt utstyr også
Jepp Hadde tenkt å ha de i bakkant ja =)
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap